Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen?

Jag har en flanellskjorta från Pinewood som jag är grymt nöjd med! Betalade knappa 200 kr för den, och det enda misstaget var att jag bara köpte en...
 
ett mellan ting till att köpa väldigt billigt eller väldigt dyrt är att jaga rea till varje pris. 90% av allt jag har köpt har varit på rea.
 
Julas Jobbarkläder speciellt underställen men det finns mycket annat som är användbart. Skyddsglasögon med inbyggda läsglasögon bara en sådan sak
 
Reor, återbruksbutiker, avvecklingar av verksamheter, komersiella och privata brukar alla vara goda källor till fynd. Det man inte behöver som följer mer brukar gå bra att sälja vidare styckevis. Många grejor kan man göra själv, Anders Js DIYsidor är bara en ingång. Andra fynd kan göras hos äldre släktingar.
go tur
 
Ebay, mitt senaste inköp en softshell från Outdoor Research Alibi för 180$ inkl frakt. Går på 2495 på Addnature.

Finns mycket att hitta i friluftsklädväg där.

Skickat från mobilen
 
Iofs är det över trädgränsen jag vill; mitt senaste försök till låglandsvandring var därtill ovanligt misslyckat, eftersom den delen av Östgötaleden var direkt obehaglig att gå.

Men, iaf: skor kan man klara rätt billigt. Mina låga vandringsskor, som jag nyligen använde i Alperna, kostade lite drygt 1000-lappen i Paris och fungerar naturligtvis minst lika bra även i skogen. Annars har jag någon gång använt ett par uttjänta löparskor, den gamla sorten med kraftigt uppbyggd sula. I princip gratis, jag har dem på turen istf. att slänga dem!

En rätt billig detalj i min utrustning är en vindoverall av märket Adidas; den kostade 400 kronor vill jag minnas. Den kostar och väger betydligt mindre än ett par sådana där "vandringsbyxor" med "praktiska fickor" och förstärkningar i knäna och rumpan. Den har använts två somrar och verkar funka bra - dock behöver jag ju inte använda den varma dagar. Shorts är också nåt man kan krångla till med återigen "praktiska fickor" - och de är i allmänhet också alldeles för långa. Jag klarar mig med ett par löparbrallor, som kostar sådär 300 kronor (vilket är dyrt nog!). Tack vare dem behöver jag inga kalsingar.
 
Visst handlar jag dyrt ibland, men jag tycker också att det är roligt att ha utrustning för de dagar då jag bara befinner mig ute i skogen, där jag eldar, struntar i hur jag ser ut, och är allmänt orädd om allt jag har på mig. Jag vill då ha prylar som är robusta billiga, och tåliga.

Min utrustning är anpassad för att fixa max tre dagar i fält. Överskottslager, engelsons.se, idefixteko.se är en fantastisk källa till utrustning när det handlar om den här typen av uteliv. Du har säkert flera tips.

Jag är övertygad om att många här på utsidan.se faktiskt resonerar på exakt samma vis, men ofta motas i grind av diverse trådmarodörer, som säger saker typ:

"Nähäpp!, skulle aaaaldrig fungera ovanför trädgränsen".

...eller

"är det inte bättre att du funderar på att köpa den här sovsäcken som kostar 6700?".

Jag ser inga problem med att du och din utrustning skull kunna vistas ovan trädgränsen. Fler än tre dagar dessutom. Men visst är det så att det finns snobberi bland frilufsarna och att många vill visa att dom har, eller ge sken av att dom har, feta plånböcker. Så är det över allt oavsett intresseområden! ITAB som du länkade till är ett bra alternativ till företag som Naturkomaniet. Bra kläder till rimliga priser. Jag köpte min anorak där förra veckan till en betydligt billigare penning än vad de flesta andra försäljare erbjuder.

Bär ditt huvud högt och häng med ovan trädgränsen du oxå!

God Tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.