Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen?

Ja, som tråden anger. Alla köper ju inte skalplagg för 9000, tält för 7000 och en massa annat för 20 000 kr innan man ger sig iväg ut i naturen.

Visst handlar jag dyrt ibland, men jag tycker också att det är roligt att ha utrustning för de dagar då jag bara befinner mig ute i skogen, där jag eldar, struntar i hur jag ser ut, och är allmänt orädd om allt jag har på mig. Jag vill då ha prylar som är robusta billiga, och tåliga.

Min utrustning är anpassad för att fixa max tre dagar i fält. Överskottslager, engelsons.se, idefixteko.se är en fantastisk källa till utrustning när det handlar om den här typen av uteliv. Du har säkert flera tips.

Jag är övertygad om att många här på utsidan.se faktiskt resonerar på exakt samma vis, men ofta motas i grind av diverse trådmarodörer, som säger saker typ:

"Nähäpp!, skulle aaaaldrig fungera ovanför trädgränsen".

...eller

"är det inte bättre att du funderar på att köpa den här sovsäcken som kostar 6700?".

I den här tråden ger vi alltså tips och råd på skogslufsarutrustning som är slitstark billig och något man definitivt inte är speciellt rädd om.

Jag börjar här:

1. Tennier modular sleepsystem. Sovsäckssystem som kostar 1200 kr. Klarar minst -30 och fungerar i alla väder.
2. ITAB:s fiberpälsbyxa: http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16523&plats_id=1511

Ja, listan kan göras lång. Fyller du på?
 
Jag slår ett slag för begagnade grejjer, man kan få kvalitétsgrejjer betydligt billigare, och eftersom det är kvalitétsgrejjer så håller dom och man behöver inte oroa sig.

Mvh // Johannes
 
Värmetröja 90 från överskott. Kostar ca 400kr.

Sedan en klassiker som passar utmärkt för lägereldsbruk:
M58 eller m39 vadmalsbyxor. Hög skärning och hängslen till ska det vara. 50kr!

ITAB har du redan sagt. Vill slå ett slag för deras Trekking byxa. Min kostade 150kr och har inte en skråma efter flera år. Torkar dessutom fort. Tål mycket väl bruk ovan trädgränsen.

Ullmax underställ. Funkar tillräckligt bra, men kliar lite mer. Lite varmare också.

Kängor Bundeswehr Kampfstiefel. Tunga som attan, men mycket bra kvalitet. Ca 500-600kr.

Strumpor försvarets grå. Funkar bra.

Tält : Six moon Designs Gatewood Cape. Ca 1200kr med tull och moms. Lite dyrt, men attans vad lätt! 350g. Kompletteras med fördel med ett myggnät, t ex Sea To Summit a 200g.

Sovsäck är det svåraste kapitlet att få billigt, lätt och varmt. Köp en begagnad dunsäck och tvätta enligt konstens alla regler. Det brukar göra susen.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag har ofta m90 byxholkar med mig. Lätta att dra på, och välventilerade. Skyddar mot det mesta och värmer faktiskt.

26-3.jpg


På tal om alkohol förresten... Detta är ju både skymmande och tungt. Tips på bra lösningar där?
 
Arbetarkläder

är ofta funkis. Tex vadderade arbetshandskar fiskarskjorta med galonärmar när jag paddlar.

Thure
 

Bilagor

  • 38-266_m.jpg
    38-266_m.jpg
    10.5 KB · Visningar: 3,661
  • halso760-150x150.jpg
    halso760-150x150.jpg
    6.7 KB · Visningar: 3,665
Några exempel som vissa även tål test över trädgränsen:
Engelssons Bobergsbyxor. Enormt slitstarka. Många storlekar.
Everest tält - tungt, men har klarat mmånga oväder...
Husky tarp.
Coop Forum har helt ok sovsäckar.
ITAB:s lätta regnkläder är jag dock mer än skeptisk till. Både mina och dotterns läckte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.