Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!?

Svårt att säga. När det är mycket mygg ute är ett myggnät otroligt välkommet. När det är kallt varm ulltröja, i hård vind och regn får mitt fina tält tankar av öm tacksamhet. När det är oländig terräng - rejäla välvaxade kängor, och så vidare.

Är otroligt nöjd med mina Lundhags Syncro, inte bara produkten utan en fantastisk kundservice som för billig peng reparerat kängorna när jag lyckats skada dom. Det i sig värt mycket.

Också väldigt förtjust i min Klättermusen Arvaker 60L. Precis den enkla design jag efterfrågar i en ryggsäck. Lätt för sin robusthet. Bärsystemet slår allt annat jag testat.

Är vid det här laget mycket nöjd med det mesta i min utrustning.
 
Kaffepanna

Mitt shimano beast master 7 fot 7-21 gr är en bra kompis :) sen är mina lundhags syncro inte häller fel, min kaffepanna är en god kamrat tillsammans med min kåsa som ja gjort själv :) se bild. Men får ja bara välja en sak så blir det min fällkniven A1 ! Den litar ja på!

Instämmer i att KAFFEPANNAN är en go kamrat. Vissa dagar kan det vara den enskilt bästa upplevelsen att använda den. Alltid lika sympatiskt
 
På allra första plats kommer utan tvekan min välanvända kåsa i björkvril!

Några andra absoluta favoriter är:
- mina Jörnkängor som varit med under många år i många mil i många länder. Ovärdeliga.
- ett välanvänt Staika, som känns som mitt andra hem.
- ett pålitligt kök. Har använt mitt Omnifuel under många år, men det är på väg att bli "brädat" av ett hemmaknåpat fotogenkök (hybrid av Primus, Opimus och Radius)
- till favoriten bland klädesplaggen hör Patagonias lätta duntröja (läger-/rastplagg, förstärkningsplagg, dunkudde, snuttefilt mm)

Det var några .. tätt följda av ett flertal andra.
 
Kläder : Ett par gamla Lundhags Rocketeer på benen och Klättermusen jacka upptill ( kommer inte ihåg varianten, men den är typ "skaljackaGoreTex")
Skor : Crispi Besseggen
Rygga : Lundhags, Bergans eller Granite Gear..svårt att välja. Beror på turlängden.
Mat : Real Turmat, oslagbart än så länge.
Tält : Hilleberg Kaitum II till mig och min sambo. Ett litet Akto om jag är ute ensam.
Kök : Primus Omnifuel tror jag att det heter. Trotjänare sen ett antal år.

...och sen naturligtvis sköna ullsockor och underställ i suverän ull.

Men höll på att glömma en viktig detalj : En eller två rejäla doser Cognac eller Brandy framåt kvällen !
 
kläder väljs efter tillfälle så där har jag svårt att välja?
Pinewood, något från Dressman eller Fristads kanske..? fler alternativ finns efter behov.
vad gäller skor/kängor så håller jag mej till Lundhags då dem har doningar som passar mina fötter bäst, under vandringar använder jag mina Proffesional mid, mina Ranger high får numera bara känna svampskog.
och tält... jag har tältat på fjället med ett från ÖB för 99:-, fungerade fint då vädret var kanon hela helgen, numera har jag ett Hilleberg staika då ÖB tältet dog i en hagelskur i småland och ersattes med ett tält från stadium som kroknade vid 20sekundmeters vind på samma camping som ÖB tältet. så jag tröttnade och köpte ett rejält.
Ryggsäcken skall bli större, ett fjällräven på 75L blir till något okänt märke på c.a110L, men vikten blir densamma under vandring.
köket får leva upp igen kommande sensommar och höst, ett primus gas kök som fungerat jättebra.
 
Prylar

Favoritpryl i meningen "hängt med längst" är mitt tält, ett Akto, som jag ägt i 12 år och använt 325 nätter. En viktig detalj i sammanhanget är Hillebergs relativt nya v-pinnar, aldrig haft tåligare.

Idag skulle jag välja ett lättare tält, antagligen ett Laser. Men byta? Jag är oerhört fäst vid mitt tält och jag är rimligen (68 år gammal) i slutet av mitt vandringsliv.

Prylar som jag idag är väldigt nöjd med:

1) Min skjorta av märket The North Face, lätt och tunn, inte ens 2 hg, lagom att ha ihop med en bomullströja. Jag behåller alltid skjortan på, speciellt i starkt sol, vill inte bränna mig, så den får inte vara för varm.

2) Mina lätta vandringsskor av märket Merrell, c:a 880 gram. Obegripligt idag att jag nånsin använt kängor (jag har lyckats planera bort behovet av stegjärn de senaste 7 åren).

3) Mina regnbrallor av märket Montura, drygt 2 hg, med dubbla blixtlås i benen, jag kan utan problem behålla skorna på när jag tar dem på och av (bäst dock att kolla att jag inte klivit i en koskit e.d. först)

4) Min ryggsäck, Osprey Exos, 58. Inte bara för att den är lätt utan för att den har praktiska fack på de rätta ställena.

5) Min sovsäck, Mountain Equipment, c:a 650 gram, komfort +2, har funkat bra genom många kalla nätter. Här bidrar förstås det faktum att mitt tält är relativt varmt, kanske 7 graders överskott i (eller innan) gryningen.

Återstår att prova:

Mitt nya kök av märket Soto. Dyrare än Markill, Primus, etc. men jag har provat hemma med en nästan tom gasburk och det var imponerande kraft i lågan. Tyvärr har det gått åt många kök, piezon verkar slitas ut rätt fort.

Känner igen mig. Har ett 20 år gammalt tält, Haglöfs tween peak som jag har svårt att skiljas ifrån. Jag ä ochså till åren kommen så fastän det kommer nya lättare flachiga modeller sprayar jag lite impregnering på tältet och sticker ut någon vecka vår och höst. Ett Trangia 27 med gasolbrännare och en yxa, mycket mer behövs inte. Varje gång njuter jag i fulla drag
 
Största favoriten är helt klart min Fjällräven Kajka 75! Skön att bära och framförallt alltid fungerande.
Andra favoriter är en windstopper skaljacka från Craft och ett par Vidda G-1000.
 
Hunden såklart =)

Hon är min favorit, för det mesta glad, hittar på galenskap, söt att titta på, varm kropp att krama om, rolig att prata med, finner sig i det mesta, gormar inte när jag vill göra något nytt, bara äcklig ibland när hon tuggar i sig konstiga saker, en underbar kamrat att ha med sig på alla sätt och vis.

Men ska vi prata materiella saker skulle jag välja något som gör min vandring lite bättre och mindre påfrestande. Köpte precis ett par nya skor, Lundhags Syncro (herrmodellen, dam passade inte mig). Dyra, men jag hittade dom för 1300 kr mindre än hos Lundhags själva. Jag har problemfötter (hallux valgus) och fel skor kan verkligen göra så att en kilometer känns som tre mil. Dessutom räknar jag med att dessa håller några år och att jag kommer att kunna använda dom året runt (köpte den höga modellen, 30 cm skaft som håller snö borta).

Annars tycker jag att det mesta funkar från lite 'billigare' märken. Jag har dock lagt ner lite mer pengar på bra ryggsäck, skor, sovsäck. Kommer även att köpa ett bättre tält när ekonomin tillåter, vill ha ett tremanna, men ett lätt sådant och det kostar ju...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.