Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!?

QUOTE=maaltoh;611342]
....Det skulle vara intressant med lite fler tips om fiskeutrustning. Jag är intresserad av ett litet smidigt spö med hög kvalitet.....

Detta är nästan ett eget ämne:) I många situationer finns det en uppsjö av spön som fungerar bra för sitt syfte. Skall du ha däremot ha med dem på en längre vandring (ex i fjällen) börjar man direkt fundera på vikt, pålitlighet och hur väl de passar på ryggsäcken. Efter åtskilliga turer genom åren, med åtföljande kraftuttryck när spöna trasslar in sig i grönskan eller fastnar i grenar över huvudet har jag helt lagt ner 2-delade spön till vandring. För att det skall fungera bra får spöet inte sticka upp över huvudhöjd, helst inte vara längre än ryggsäcken.
Marknaden för dessa mer portabla spön är mycket begränad. Till flugfiske finns en del flerdelade färdiga spön, men till spinn/haspel är utbudet näst intill obefintligt. Och alla former av teleskopspön går bort, jag trivs helt enkelt inte med aktionen samt att spöringarna hamnar helt fel mht spöets aktion.
I mitt eget fall har jag bygger jag mina egna spön (baserat på klingor och komponenter som jag köper direkt från tillverkarna i USA). Utbudet är betydligt större där, och det är faktiskt en ganska trevlig hobby mörka vinterkvällar:) Att knåpa ihop ex ett flugspö tar ca 10 tim. Fördelen är att du får dina spön exakt som du önskar och personliga, dessutom kan man roa sig med att bygga kombinationer (spön som kombineras för både fluga/spinn) för att spara vikt/plats. Ett tips är bra att använda klingor avsedda för flerdelade flugspön (där utbudet är ganska stort) även till lätta haspelspön, speciellt för fjällfiske där man använder relativt lätta beten. Ett exempel på ett 6-delat flugspö, 9ft #6:[/QUOTE]

Fasiken va häftigt! Det känns dock lite overkill för mig att blrja tillverka mina egna spön... Iaf i nuläget.

Jag förstår att fiskeutrustning är en hel vetenskap i sig. Bara att springa till fiskeaffären och mingla hej vilt antar jag.

Det kom en fråga ang. Vilken typ av fiske jag tänker syssla med. Jag tänker mig alla former utom flugfiske.
 
Flugspön går utmärkt att använda som haspelspö i nödfall. Räcker att ta med en rulle och några buntband så kan man man använda det som både och.
 
Oj oj svårt att välja EN pryl...Jag tror att de saker som givit mig absolut mest komfort och njutning är min Arcteryx Beta AR skaljacka, mina Lundhags Syncro kängor och min Western Mountaineering Apache sovsäck. De är tre saker som jag fullständigt njuter av att använda liksom, man får en varm känsla i kroppen varje gång man märker hur förbaskat funktionella och sköna de är. Betyder mycket när vädret och humöret sinkar.

Lycka till!

/M
 
OK, det är visserligen 3 prylar, men de hänger ihop. De hjälper mig att se och att sätta ord på det jag ser...
penna - blyerts
anteckningsbok - liten och lätt
kamera - IKSUS

HåkanF
 
Mitt Exped Downmat 7 liggunderlag är otroligt skönt. Jag kommer sällan ihåg att jag drömmer men jag var helt snurrig när jag vaknade pga att jag sov så hårt i fjällen för 1½ vecka sedan. Har sovit på det sedan 2008 och kommer knappt ihåg tiden före då jag körde på ett tunnare uppblåsbart.

exped-downmat-7-small-106645_large.jpg


Vad gäller fiske så jag har jag ett sexdelat klass 4 Vision flugspö och ett Shimano Exage teleskophaspelspö. Hur smidigt som helst. Är planen bara matfisk så får man in en liten draglåda, alt. påse, med spinnare och en extraspole i fodralet. Inte billigt men väldigt smart fodral och smidigt format.

exage_minitele.jpg


Pannlampa skulle jag inte klara mig utan heller. Kör med en äldre Petzl Tactikka som funkar kring tältet osv. Skulle jag vandra i mörker, vilket händer sällan, så skulle jag fixa en starkare lampa (funderar på att modifiera min cykellykta för huvud).

tactikka.jpg
 
Min Lista

  • Silva Ranger 15 TDCL (från 80-talet)
  • EKA Swede 60 Bubinga (från 80-talet)
  • Monokikare
  • Arméns gröna kåsa & Vikkåsa
Mvh troswe
 
Lite olika från dag till dag men just nu:

Skodon, Lundhags Syncro high, börjar sätta sig kring fötterna nu efter ett par mil

Kniven (+ tillbehör), har en F1:a mycket nöjd med den, sliter på den så gott jag orkar. Har klätt min slida med cykelslang och med det en avklippt spruta (arbetsskada...) med ett tändstål i och en liten linda med med metkrok och fireline. Har blivit lite mete då och då när jag bara haft kniven med mig ut vid tillfälle, framför allt har det blivit mycket krabbfiske från bryggor. Få saker i världen går upp mot enkelt krabbfiske en fin sommardag vid västkusten.

Ryggsäcken, en Bergans Powerframe, får plats med massor med saker.... :)

Fireline, kan pyssla med det hur länge som helst, alltid är det nått som behöver ett snöre i nån speciell färg....
 
Utan minsta tvekan och under alla årstider.

Warmwool hood sweater från norska Aclima. Ett mer mångsidigt klädesplagg har jag aldrig tidigare upplevt.
Huvan är en polokrage eller en balaclava. Eller så lägger man den på ryggen och plötsligt så har man en vanlig rundhals och tack vare att den är så mjuk och tight så är den inte ens i vägen som vanliga huvor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.