Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter.

Upplever du den som hållbar? Googlade lite på modellen och fick upp ett flertal bilder där den på olika sätt har gått sönder.

Spontant så känns det som att jag hellre har en något tyngre ryggsäck men att den håller... Sen tycker jag att bärsystemet på många lätta ryggsäckar ser alldeles för klent ut, det håller säkert för vikten man bär men frågan är hur bra det avlastar, då har jag hellre en något tyngre säck om bärsystemet på den gör att det totalt sett upplevs som lättare.

Jag har inte använt den jättehårt, eller länge. Men jag har inte haft några problem med att den har gått sönder än. Bärsystemet funkar alldeles utmärkt för mig. Det har en platta i ryggen. Jag skulle nog önska lite större/mer vaddering på avbärarbältet, men annars har jag inget att klaga över.

Edit: Men jag håller med. Jag har hellre en ryggsäck som håller, än en lätt ryggsäck som är kass. Men jag har som sagt inte haft det problemet. *ta i trä*
 
Oavsett tomvikt så är ryggsäckar som havererar ofta ett slut på turen villkor. Har sett ryggsäckar mellan 4,5 kg och 300 g haverera. Skulle vilja säga att haverierna till stor del berodde på brukarna som packade planlöst och hanterade säcken som andras resgods. YMMV
 
Oavsett tomvikt så är ryggsäckar som havererar ofta ett slut på turen villkor. Har sett ryggsäckar mellan 4,5 kg och 300 g haverera. Skulle vilja säga att haverierna till stor del berodde på brukarna som packade planlöst och hanterade säcken som andras resgods. YMMV

Helt riktigt, jag vill dock ändå hävda att lättviktsegenskaperna spelar in. För att få en produkt lättare innebär det att man tar bort funktioner eller gör den i lättare material, lättare innebär i detta fall oftast även mindre hållbart. De flesta "svenssonvandrare" har nog prylar som är överdimensionerade (och därmed onödigt tunga) men någonstans finns det ju en gräns när vikthysterin får en märkbar påverkan på funktion och kvalitet. Ju klenare ryggsäck desto större krav på att alt annat i packningen också är lätt.
 
Crux AK70 är ett utmärkt exempel på att en stor hållbar ryggsäck kan väga väl under två kilo. Ett annat exempel är slitvargarna Berghaus Vulcan och Atlas, militära säckar på 100 liter med många dragkedjor och annat jox, de är inte lättvikt på något sätt men väger inte mer än 2,9kg ändå. Som strippad 80 liters säck kommer Vulcan under 2kg med bibehållen hållbarhet.

Hållbarhet betyder inte att en ryggsäck måste väga 3-5kg, hållbarhet betyder heller inte att ett bärsystem måste vara helt styvt, jag tycker det är mycket behagligare med ett bärsystem som flexar lite och inte hindrar kroppens rörelser och gör att jag inte blir lika stel efter en lång dags vandrande, och den flexibiliteten behöver definitivt inte betyda samma sak som att bärsystemet inte är hållbart.

Personligen tycker jag inte att en 65 liters säck ska väga mycket mer än 2kg.
Kommer den över 3kg frågar jag mig vilka nötter som designat den och varför de använder gjutjärn. :)
 
Tack för många bra svar och synpunkter!
Är ju inte helt lätt att välja ryggsäck, men känns som att det lutar mot Arcteryx Altra. Kanske inte en lika "rejäl" säck som Fjällräven-Kajka, men Arcteryx-Altra verkar ju har bra midjebälte och bra system för att reglera axelremmarnas bredd och höjdinställning.

Men så var det det där med storleken på ryggsäcken. Klarar man sig med en 65 liters ryggsäck om man ska ut på en veckovandring då man ska ha med tält, kök, sovsäck, liggunderlar, m.m.?? Eller måste man upp till 75 liters varianten för att inte göra för mycket avkall på vilken utrustning man kan ta med. Man vill ju inte släpa med sig en massa onödiga saker (kilon) som inte kommer till nytta under vandringen, men man vill ju heller inte bli tvungen att lämna viktiga saker hemma bara för att man inte får plats i ryggsäcken..
Så vad har ni "experter där ute" för synpunkter på storleksvalet av ryggsäck??

Och förresten, lite "of topic", men ni får gärna skiva en vettig packlista på vad man ska ta med sig för saker på en veckovandring i fjällen eller längs sörmlandsleden. Finns ju massor av packlistor att läsa om man googlar, men ni får gärna skicka mig ett PM med packlistor på vad ni experter anser att man ska ha med sig..

Stort tack igen på förhand!
//Henke
 
Altan påstås vara rejält tilltagen så med lite packdiciplin bör det räcka för en vecka. Låna en säck i likvärdig storlek och provpacka, då får du lite hjälp i alla fall.
 
Om du börjar läsa på packningsstorlekarna som brukas av olika deltagare här på utsidan så för vecko eller längre turer börjar de på ca 35 liter och går uppåt. Somliga har grundpackning på under 5 kg och andra bär på tältkåta och kamin.
Själv har jag ett par rymliga ryggsäckar med ram som väger väl under två kilo, ändå blir min vanligaste packstorlek ca 45-65l. Medförd extrautrustning styr ofta.
Läs gärna lättviktstrådarna utan skygglappar regeln, tre för tre kilo är klok och realistisk.
Att förkasta lätta grejor för att meningar som rejält och hållabart, är inte helt rätt. Men att stirra sig blind på vad militära surpulusgrejor väger är heller inte klokt. Militära budgivarae slåss oftast om billigaste budet. Köparna vill gärna ha grejor som överlever på hyllan i 30 år. Få militära pryttlar klarar år av bruk.
Mina friluftsgrejor sliter jag ut med bruk och tvätt. Omsättningstakten är inte entydig men grejorna slits ut. Somligt som skosulor och tältgolv kan bytas.
Hur stor säck du behöver beror på vad du har för grejor och vilket behov du har. Börja med en flyttlåda som du rutar upp på insidan i decimeterrutor, skaffa en köksvåg med gramnogrannhet och sätt upp ett excelark på vad dina pryttlar fyller och väger. Då vet du om du har lätta nog pryttlar eller om du behöver ta en ny tur till boden samt vilken storlek på ryggsäck du behöver.
go tur
 
65 liter racker om du packar smart, 75 ar bra att ha om du inte har det lattaste av talt/sovsack/liggunderlag. Skall du ha med dig kamera/fiske utrusting kan 75 liter vara bra att ha oxa.

Har flera ryggsackar av olika storlekar och min 75 liters har blivit mest anvand de senate aret, mest for att jag har fiskat mer och haft med system kamera. 75 liter (om du koper smart) behover inte vara sa tung och kommer att vara mer flexibel an en 65 liters. Aven om du gar lattpackarturer i framtiden ar det inte varre an att din sack kommer att ha mer utrymme over (och du behover inte packa sa noggrant).

kort: 65 liter ifall du vill packa ratt/latt, 75 l ifall du vill ha mer flexibilitet/kommer att ha extra utrustning...
 
Få militära pryttlar klarar år av bruk.

Jag vet inte vilken värld du lever i, men inom Försvarsmakten är det faktiskt rätt viktigt att prylarna just håller i MÅNGA år varför skulle de annars väga så djävla mycket?)... Vad skulle du som skattebetalare tycka om vi anskaffade materiel som var tänkt att brukas under endast ett fåtal år?
 
Bergans rondanee 65

Köpte jag för en par år sen och den är välanvänd som förstärkt dagrygga eller hajksäck...

Trivs kanon med den...
 
Jag har ägt en Kajka och bytt den mot just en Altra. Köpte först 75:an men bytte ner mig till 65 när jag insåg hur gigantiskt stor den var. Kajkan har för mjukt höftbälte för mig men är i övrigt en kul säck. Skriver kul pga alla finesser men den är orimligt dyr och galet mkt för tung.

Altran har bra och styvt bärsystem som passar mig och som hjälper mot att jag svankar lite (dålig hållning). Hård ryggplatta hjälper mig att gå mer upprätt vilket gör att jag orkar längre och inte får ont.

Funktionsmässigt tycker jag den är ok men inte mer, fickorna i locket är konstigt utformade och kängrufickan är för smal i botten. Men, jag är väldigt nöjd totalt sett. Det viktigaste är ju att man bär bra, 1,1 kg mindre än Kajkan är ju en fin bonus också.

I övrigt håller jag med om att lättviktssäckar känns för veka och sladdriga. När jag lyckas bli fjäderlätt ändrar jag förmodligen uppfattning om den saken ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JLjung Köpa ryggsäck Utrustning allmänt 1
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.