Klocka för yrkesmilitär....

Multiinstrument

blir väl mycket kompromiss i min smak. En klocka får gärna vara just en klocka och bra på detta dvs inte råka ut för haveri eller batteritorsk.

Thure
 
Ärligt talat så hade jag ingen koll på batteriprestandan, ska laddas ofta alltså? Men den verkar ju stencool i övrigt. En "måste" pryl eller?

Det står 16 timmar på Garmins svenska sida och "up to 50 hours (GPS mode); 2 weeks (sensor mode); 6 weeks (watch mode) " på deras huvudsida.

Så den behöver nog laddas en gång i veckan omman inte använder GPS och dagligen om man gör det.
 
Köpte en igår och jag är helt såld!! Bara hunnit fingra lite lätt på den än. Betr batteritid: om man har GPS konstant påslagen ska batteriet hålla 16-50 timmar beroende på inställning. Om man ställer in klockan i cykelläge t ex, så avläser den mot satelliterna oftare och batteriet håller den kortare tiden. Ställer man den i vandringsläge avläser den mot satelliterna mindre frekvent och batteriet håller den längre tiden. Stänger man av GPS funktionen ska batteriet hålla upp till 6 veckor. GPS:n går också att ställa in efter vilket rut-system på kartan man har, t ex SWEREF 99.

// Lelle
 
Måste tyvärr få meddela att min Luminox pinsamt nog ska få nytt urverk för 950 spänn. Efter batteribyte i somras har den stannat 4 ggr under cirka två månaders tid. Fick aldrig veta exakt vad som vad som var dåligt men jag är väldigt nöjd med modellen och utseendet så den får leva vidare. Ny motsvarande klocka går på ca 4000 kr i Sverige men just den i metall är discontinued vad jag kan se. Så kan det gå. Den är ca 8 år gammal nu.
 
jmf Suunto Ambit

Köpte en igår och jag är helt såld!! Bara hunnit fingra lite lätt på den än. Betr batteritid: om man har GPS konstant påslagen ska batteriet hålla 16-50 timmar beroende på inställning. Om man ställer in klockan i cykelläge t ex, så avläser den mot satelliterna oftare och batteriet håller den kortare tiden. Ställer man den i vandringsläge avläser den mot satelliterna mindre frekvent och batteriet håller den längre tiden. Stänger man av GPS funktionen ska batteriet hålla upp till 6 veckor. GPS:n går också att ställa in efter vilket rut-system på kartan man har, t ex SWEREF 99.

// Lelle

Får se om jag lär mig mer här än i min frågetråd där jag önskar jämförelser mellan Suunto Ambit och Garmin fenix
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71802

/Patrik, med en halvdan Suunto X6HRM på armen
 
Hjälp behöves..

Hej.

Har som rubriken säger börjat leta efter en klocka till militärtbruk (GMU).

Har läst lite olika forum och blir inte klok på alla olika alternativ...

Några säger att man ska köpa en så billig som möjligt men den ska ha funktionerna tidtagare, analog och digital visning, ljusdiod/självlysande visare osv.

Har tittat på de lite dyrare och mer specifierade klockorna gällande militären så som smith and wesson, Traser, KHS, Wenger, Luminox, MTM Special Ops osv. Men ingen av dessa har både analog och digital visning samt många saknar även stoppur/tidtagare.

Är dessa funktioner inte så viktiga som sagts eller hur kommer det sig att det inte finns på dessa klockor? Vilken klocka har allt detta, till ett rimligt pris (runt 1000kr)?
Den enda jag kommer på, på rak arm, är Casio G-shock serien?

Tacksam för svar, Joakim.
 
Det du vill ha är inte rimligt i förhållande till priset, vågar jag påstå. Vill du ha en militär klocka, som uppfyller militära krav är priset betydligt högre. För en tusenlapp hamnar du på G-shock helt enkelt, eller något i den stilen.
 
Det du vill ha är inte rimligt i förhållande till priset, vågar jag påstå. Vill du ha en militär klocka, som uppfyller militära krav är priset betydligt högre. För en tusenlapp hamnar du på G-shock helt enkelt, eller något i den stilen.

Vad är de militära kraven då?
Som jag skrev har jag läst en massa olika bra saker att ha som funkton på klockan inom det militära. Men de "militärklockor" jag tittat på som jag nämnde i mitt första inlägg, som är dyrare än runt 1000 kr, har inte alla dessa funktioner.

Däremot har G-Shock det, fast det är ju inte en "militärklocka" i det avseendet.

Finns det ingen optimal militärklocka? Har G-shock bra funktioner men är inte tillräckligt hållbar för militärt bruk? (fast läst många som anser att det är en bra och passande militärklocka) Och de andra dyrare "militärklockorna" är hållbara och bra fast saknar vissa basala och bra funktioner? Eller är de funktioner jag läst om fel?
//Joakim
 
Vad är de militära kraven då?
Som jag skrev har jag läst en massa olika bra saker att ha som funkton på klockan inom det militära. Men de "militärklockor" jag tittat på som jag nämnde i mitt första inlägg, som är dyrare än runt 1000 kr, har inte alla dessa funktioner.

Däremot har G-Shock det, fast det är ju inte en "militärklocka" i det avseendet.

Finns det ingen optimal militärklocka? Har G-shock bra funktioner men är inte tillräckligt hållbar för militärt bruk? (fast läst många som anser att det är en bra och passande militärklocka) Och de andra dyrare "militärklockorna" är hållbara och bra fast saknar vissa basala och bra funktioner? Eller är de funktioner jag läst om fel?
//Joakim

De grundläggande militära kravet som jag ser det är väl stöttålighet och driftsäkerhet, och att den visar tiden också. :)

Kan du inte spalta ner exakt vilka krav du själv har på klockan? Vad jag menar är att militära klockor generellt kostar från 2500 kr och uppåt. Vill du lägga dig lägre i pris hamnar du i ett annat segment av klockor.
 
Tidsaspekten, hur länge skall du kunna bruka tidmätaren ute i busken.
Statistiskt sett är inte alla krig kortare än 7 dagar, läs gärna på om 100års kriget.
En klocka med 50 h mellan laddningarna, hur löser du det i skogen, inte en gång utan under månader?
Vill du kunna läsa av tiden dygnet om, på vissa orter är det mörkt i månader?
Lysstavar, celler eller belysning hur säkerställer du att ingen annan ser den?
Remmen måste vara vintersäker, det blir kallare än +20° därute årstidsvis.
Givetvis måste klockan tåla hinderbanan, duschen, simma, slag, stötar samt damm.
Tidsvisningen skall vara arreterbar så att chefens mindre väl gående klocka får låsa tiden.
Klockan måste vara lättavläsbar.
Blir du skickad ut som MILOB behövr du en billig klocka för du kommer sannorlikt att bli rånad på den ibland mer än en gång under missionen.
Vad får den bättre klockan kosta dig? Finns det dylika på marknaden? Vad kostar de?
Åtgärd om kostnaden inte stämmer med din börs fn är börja spara.
Lätt som en plätt eller hur?
Betänk att till mässdräkt bärs rova.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...