Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring?

Automatisk backup till någon leverantör med lagring ute på nätet (molnet som det så modernt heter). Installera en programvara och sen är det bara att låta det gå. pröjsa lite varje år, men NAS:ar och andra tekniklösningar kostar de med, och ska underhållas.

Senast jag bytte dator så installerade jag den nya och körde sen en restore på alla bilder till den.

Crashplan lär vara grejen har jag hört.

Inlägget skrivet med mobil
 
Det går att fixa säkerhetsrutiner visst. Men argument om att det skulle vara enkelt motsägs av empiri. Som sagt, om det är så enkelt så är det ju ett stort mysterium att 90% av vanligt folk varken har säkerhetskopior eller ens utskrifter av sina bilder. Det håller inte när teknikmänniskor skyller på brukare. Maskiner och verktyg skall vara utformade efter människor och inte tvärtom. I det ingår att förstå hur människor tänker och fungerar i verkligheten.

Det enklaste sättet för vanligt folk att säkerställa att bilderna inte försvinner vid datorhaveri är att via ett kvalitetslabb få fina kopior.
 
Det går att fixa säkerhetsrutiner visst. Men argument om att det skulle vara enkelt motsägs av empiri. Som sagt, om det är så enkelt så är det ju ett stort mysterium att 90% av vanligt folk varken har säkerhetskopior eller ens utskrifter av sina bilder. Det håller inte när teknikmänniskor skyller på brukare. Maskiner och verktyg skall vara utformade efter människor och inte tvärtom. I det ingår att förstå hur människor tänker och fungerar i verkligheten.

Det enklaste sättet för vanligt folk att säkerställa att bilderna inte försvinner vid datorhaveri är att via ett kvalitetslabb få fina kopior.

Jag är ingenjör (mjukvaruutveckling) men också människa och håller med dig 100%. Det var inte förrän jag skaffade Mac och började köra Time Machine som jag fått vettiga backuper. För viktigare affärsdokument har molntjänster funkat. Har man satt upp Time Machine över Wifi så funkar det utmärkt utan att man behöver tänka på det. Det fixar inte att ha en extra backup geografiskt separerad dock så vitt jag vet. Det jag gör nu är att ha två TimeMachine-backuper. En hemma och en på kontoret.

För de som inte fotar så stora volymer är det inte så dumt med molntjänster. Jag har hittills dragit mig för det då det innebär betydande fasta månadskostnader när man kommer upp i volym.

Hur fixar man geografisk backup enkelt och ekonomiskt med film?

Inlägget skrivet med mobil
 
Sanorlikt som vi gjorde förr, fotografera inte utanför din egen budget.
Lägg en uppsättning kopior hos en nära släkting eller vän.
Det gick förr och det fungerar idag. Om än med lite besvär att få fram film.
go tur
 
Jag har 1TB disk i min bärbara, och backup över nätet kostar mig 5 dollar i månaden. Med lite letande kan man säkert komma ner i pris, men har du råd att fotografera en hel massa så bör ju 5 dollar vara överkomligt ;)
 
Jag har 1TB disk i min bärbara, och backup över nätet kostar mig 5 dollar i månaden. Med lite letande kan man säkert komma ner i pris, men har du råd att fotografera en hel massa så bör ju 5 dollar vara överkomligt ;)

Intressant, jag vill gärna veta vilken leverantör du har. Kollade på Amazon S3/glacier , men fick fram kostnaden till runt 40-50$ i månaden vilket är betydligt mer.

Inlägget skrivet med mobil
 
Val av kamera - resultat

Man ska ju bära sin kamera i ur och skur timme efter timme. Låg vikt är alltid bra. Jag har en Panasonic DMC FT1 och en Olympus TG-620 som uppfyller kraven på att tåla väder och vind. Det finns dessutom billiga märkes-piratbatterier att köpa på t ex Dustin. 1 batteri i veckan anser jag som ett minimum om man ute 4 veckor. är man ute kortare tid så ta med alla. Litium är lätt och ger många bilder i förhållande till vikten och håller laddningen bäst av alla batterier.
Nackdelen med s k äventyrskameror är den inbyggda optiken. Bildresultatet blir alltid lidande av den lösningen. Så det man vinner i användbarhet förlorar man här i fotokvalitet. Panasonic har absolut de bästa av den här typen anser jag. Jag har tagit provbilder på samma motiv under samma förutsättningar - samtidigt och sett enorma skillnader.
Vid kajakpaddling eller annan krävande aktivitet är dom perfekta eller när bildresultat är underordnat funktionen. man pratar ofta om vattentäthet men dammoch smutsskyddet är minst lika viktigt om så krävs. dessa kan man ha i fickan utan att linsöppning blir förstörd eller att grus letar sig in i vrårna.
Om man väljer en kamera av de här typen så väljer man den för att man prioriterar så.
ca. 175 g och mellan 1500-3500:-

Vill man ta bättre bilder i framför allt svagare ljus så ska man titta på en kompakt med bra förutsättningar. Lågt F-tal och gärna optiskt sökare om den finns - sparar batteri och ger stadga och sikt i svårt ljus. DMC-LF1 är en sådan kamera t ex. 190g ca 3500:-, En väldigt kompetent kamera.

Man kan också satsa på en av de billigare kompakterna med AA-batterier. 1 st AA laddbart väger ca 25g och det är lika mycket som ett ordinärt lithium som sitter i de flesta kompakterna.
Batterivikten blir alltså dubbelt med AA på ett ungefär. Dock så kan man ju välja kombinationen - liten kompakt med AA och optisk sökare. Då kan AA batterierna räcka dubbelt så länge. dessutom finns AA-batterier att få tag på rätt ofta. 175gram väger Canon Powershot A1400 och tar bra bilder, ca 1000:- nu.. Finns som 1300 och kan då CHDK-fixas nu.

Alla de ovan nämnda är fickvänliga och tar liten plats i tillvaron och är lätta.

Vill man ha större så kan man satsa på FZ-serien t ex och då hamnar på minst de dubbla vikterna och får då möjlighet att spana in på lååångt håll - leden skyltar djur och whatever.

För är systemkameran med tillbehör otänkbar på vandring. För tung helt enkelt.

Hur man än gör så får man kompromissa.
Man kan ju sätta upp sina önskemål och sedan sin budget.
Sedan listar man. 800:- kameran...är det ok nog? eller måste jag upp i klass.
För i slutändan är det vilket bildresultat man kräver som avgör anser jag.

Backar man 5 år så skulle man jubla över en del av dagen kompakters bildkvalitet och funktioner.

Ett bra sätt är att fylla i sina kriterier på Prisjakts sida. Igen och igen. Läsa reviews och sedan landa.

Det finns ett antal helt ok kameror som väger runt eller 100 g också - kika på dom också....

Jag är själv i en valsituation och ska hitta 2 stycken som ska "duga".
Lycka till!

Hur gick det?
Jo efter att ha gjort en del provfotograferingar med sk kallade äventyrskameror inkl våra egna så ser vi att bildkvalitet är en bra bit under vad en mellanpriskompakt klarar. Olympus TG620 visade sig varar riktigt dålig när bilderna från den sattes bredvid de andras. Bäst var Panasonics äventyrskameror. Vi har sagt att dessa kameror ska vara med när man tar sig vatten över huvudet, som vid paddlingar o likn. Vi har nu köpt en Canon SX260 samt en IXUS255 bägge har fina färger och är oerhört lättskötta samt tar väldigt bra bilder. Bägge har en standard usb in i kameran. 260 är mer att hålla i och tyngre med sina storlek och 20x optisk zoom. men är litenhet och vikt viktigast så köp 255:an. Den är en toppenkamera med sin fina optik och 10x optisk zoom. Bägge har en massa extra s k smartzoom som faktisk är väldigt ok. Bägge har väldigt bra bildstabilisering och bägge har bra filmlägen samt en massa effektval. Billiga Lenmar batterier fungerar toppen med dessa bägge. Bägge levereras med riktig laddare. Om jag skulle välja en så blev det IXUS255. Perfekt vandrings och resekamera, ja närsom. Inbyggd optik (äventyrskameror) i all ära men bildkvaliten blir alltid väldigt lidande. Lycka till i dina val.
 
Digital med jäkligt bra zoom.

Köpte en Casio EX-ZR700 i julklapp till mig själv iår. 16.1 MP, 25mm vidvinkellins, 18X optisk zoom!! 3" lcdskärm, FHD-inspelning o digital zoom upp till 36X. Vikt 221g. Ingen extern laddning utan bara USB elr nätkontakt direkt i kameran så man slipper hade sig mer än sladd. Bytbart NP-130 batteri. Normalt SDkort. Har inte haft med den på tur än, men testat lite smått. Fotade i snöovädret i Skåne förra helgen och fick bra fokus på objekten. Och behövde bara betala 2500:-!!! Riktigt nöjd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjuhtje Funderar Utrustning allmänt 2
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 10
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.