Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring?

Har någon använt några av de "tåliga" kompaktkamerorna, som t.ex. Pentax WG-*, Olympus TG-* eller Panasonic FT-*? En vatten- och sandtät samt kross- och köldtålig kamera känns ju intuitivt som något som vore bra i fjäll och skog.
 
Ett kriterium som du inte tar upp är ju den optiska kvaliteten. Har erfarenhet av Optio WP den är rejält rundtecknande samt har inte den skarpaste optiken. YMMV
 
Beroende på hur driven fotograf man är, hur många manuella inställningar man använder etc så ligger en kamera typ Canon G12/Nikon P7100 bra till, plus ett extra batteri då förstås.

Systemkamera, tja det enkla svaret är "den man har", poängen är att det är objektiven som gör systemkameran och då bör man fundera på vilka objektiv man är beredd att släpa med sig. Vill man inte prioritera att bära en kamera och flera objektiv kan man lika gärna ha med sig en bra kompakt, alternativt en superzoom typ Nikkor 18-200/28-300. Vill man ha hyfsad storlek på sensorn men ändå kompakt Canon GX-1 eller vad den nu heter. Eller - Leica M9 och tre bra gluggar, men då kostar det...
 
Samsung!

Samsung har kommit med många bra kameror som har överraskat i både kvalité, optik och funktioner. Jag har själv en nx200 som jag är enormt nöjd med, den går under benämningen hybrid. Som en kompakt men med möjligheten att byta objektiv. Finns mycket att skriva om den men det är bättre att söka infon själv. Har dom även små kompakt kameror i samma anda som är intressanta men som jag själv inte har testat
Jag håller med om att den bästa kameran är den som blir annvänd!!
 
Välja kamera till vandringen

Har någon använt några av de "tåliga" kompaktkamerorna, som t.ex. Pentax WG-*, Olympus TG-* eller Panasonic FT-*? En vatten- och sandtät samt kross- och köldtålig kamera känns ju intuitivt som något som vore bra i fjäll och skog.

Man ska ju bära sin kamera i ur och skur timme efter timme. Låg vikt är alltid bra. Jag har en Panasonic DMC FT1 och en Olympus TG-620 som uppfyller kraven på att tåla väder och vind. Det finns dessutom billiga märkes-piratbatterier att köpa på t ex Dustin. 1 batteri i veckan anser jag som ett minimum om man ute 4 veckor. är man ute kortare tid så ta med alla. Litium är lätt och ger många bilder i förhållande till vikten och håller laddningen bäst av alla batterier.
Nackdelen med s k äventyrskameror är den inbyggda optiken. Bildresultatet blir alltid lidande av den lösningen. Så det man vinner i användbarhet förlorar man här i fotokvalitet. Panasonic har absolut de bästa av den här typen anser jag. Jag har tagit provbilder på samma motiv under samma förutsättningar - samtidigt och sett enorma skillnader.
Vid kajakpaddling eller annan krävande aktivitet är dom perfekta eller när bildresultat är underordnat funktionen. man pratar ofta om vattentäthet men dammoch smutsskyddet är minst lika viktigt om så krävs. dessa kan man ha i fickan utan att linsöppning blir förstörd eller att grus letar sig in i vrårna.
Om man väljer en kamera av de här typen så väljer man den för att man prioriterar så.
ca. 175 g och mellan 1500-3500:-

Vill man ta bättre bilder i framför allt svagare ljus så ska man titta på en kompakt med bra förutsättningar. Lågt F-tal och gärna optiskt sökare om den finns - sparar batteri och ger stadga och sikt i svårt ljus. DMC-LF1 är en sådan kamera t ex. 190g ca 3500:-, En väldigt kompetent kamera.

Man kan också satsa på en av de billigare kompakterna med AA-batterier. 1 st AA laddbart väger ca 25g och det är lika mycket som ett ordinärt lithium som sitter i de flesta kompakterna.
Batterivikten blir alltså dubbelt med AA på ett ungefär. Dock så kan man ju välja kombinationen - liten kompakt med AA och optisk sökare. Då kan AA batterierna räcka dubbelt så länge. dessutom finns AA-batterier att få tag på rätt ofta. 175gram väger Canon Powershot A1400 och tar bra bilder, ca 1000:- nu.. Finns som 1300 och kan då CHDK-fixas nu.

Alla de ovan nämnda är fickvänliga och tar liten plats i tillvaron och är lätta.

Vill man ha större så kan man satsa på FZ-serien t ex och då hamnar på minst de dubbla vikterna och får då möjlighet att spana in på lååångt håll - leden skyltar djur och whatever.

För är systemkameran med tillbehör otänkbar på vandring. För tung helt enkelt.

Hur man än gör så får man kompromissa.
Man kan ju sätta upp sina önskemål och sedan sin budget.
Sedan listar man. 800:- kameran...är det ok nog? eller måste jag upp i klass.
För i slutändan är det vilket bildresultat man kräver som avgör anser jag.

Backar man 5 år så skulle man jubla över en del av dagen kompakters bildkvalitet och funktioner.

Ett bra sätt är att fylla i sina kriterier på Prisjakts sida. Igen och igen. Läsa reviews och sedan landa.

Det finns ett antal helt ok kameror som väger runt eller 100 g också - kika på dom också....

Jag är själv i en valsituation och ska hitta 2 stycken som ska "duga".
Lycka till!
 
Jag slår ett slag för film! Bra diafilm som Fuji Velvia ger oslagbart vackra färger när du hemma från vildmarken kopplar i projektorn och myser gemensamt framför dom stora färgstarka bilderna. En Nikon FM2 och ett fast 35mm objektiv får du för en spottstyver. Kameran är mycket mindre och lättare än samtida DSLR och det enda som behöver ström är ljusmätarn. Dör batterierna funkar kameran som vanligt.

Vill du ändå ha digitalt tycker jag själv Fuji X100 är riktigt rolig att använda och har ordentliga kontroller. Dessutom en riktig sökare vilket bidrar till både bildkvalitet och nöje.

Om du inte projicerar diabilder, se då till att skriva ut dina bilder. Det är värdelöst att kolla på en datorskärm. Inte alls samma känsla, urtrist i jämförelse. Rekommenderar Crimson. Billiga bra utskrifter och stort sortiment.
 
Har sålt min Sony nex5r som ändå är så pass stor så den blir liggande hemma så jag har nu gått över helt till mobilfoto..

Hade en Samsung s3 förut och den gav hyfsade bilder men när jag sålde systemkameran så skaffa jag istället två bra kameramobiler.. Den som jag mest använder till vardags är en Sony Z1 med 20 megapixlar och en Nokia 1020 med 41 megapixlar och den ger helt sjukt bra bilder,helt i klass med många dslr..

Lite info och klipp

https://www.youtube.com/watch?v=1wt3e_yeDMg&feature=youtube_gdata_playe

https://www.youtube.com/watch?v=rWecL7GpG2I&feature=youtube_gdata_player

https://www.youtube.com/watch?v=SlgGSbkzma4&feature=youtube_gdata_player
 
Det är svårt det där. Fotar gärna med min iPhone och äldre Panasonic DMC-TZ5 och då blir det många och ganska bra bilder men man gråter ju i princip i jämförelse med min Nikon D90 och bra 50 mm objektiv till exempel när man sätter sig vid datorn.

Nu har jag inte koll på senaste men alla kompakter jag sett hittills störtdyker bildkvaliteten på så fort det blir dåligt ljus. Är det likadant nuförtiden eller har det hittat på något smart?
 
Sony har en kompakt med stor sensor och en väldigt kompakt zoom. De flesta kompakter med stor sensor har antingen fast vidvinklig optik eller en stor zoom. Sony har även en trevlig panoramafunktion som gör att man kan ta riktigt vidvinkliga bilder, bra funktion i fjällen.
Annars så finns det många små och trevliga systemkameror som inte behöver väga speciellt mycket. Och har man kameran i en väska på magen så har man den alltid till hands, tillsammans med kartan, godis och en vattenflaska. Att ha kameran i en rem runt halsen borde vara förbjudet ur ergonomisynpunkt...
 
Nu har jag inte koll på senaste men alla kompakter jag sett hittills störtdyker bildkvaliteten på så fort det blir dåligt ljus. Är det likadant nuförtiden eller har det hittat på något smart?

Nog finns det komplaktkameror med riktigt bra bildkvalitet, men då ska man inte förvänta sig att priset är särkilt kompakt.. Jag ersatte systemutrustningen med en Sony dsc-rx100 mk2 på höstens vandring, den presterar tveklöst tillräcklig bildkvalitet, samtidigt som handhavandet och inställningsmöjligheterna är i klass med vilken systemkamera som helst. En underbar kamera att jobba med! Självklart har den inte samma möjligheter till extrem tele och vidvinkel som jag har med min systemkamerautrustning, men då talar vi ju många kilo och många tusen kronor till också.
 
Det är svårt det där. Fotar gärna med min iPhone och äldre Panasonic DMC-TZ5 och då blir det många och ganska bra bilder men man gråter ju i princip i jämförelse med min Nikon D90 och bra 50 mm objektiv till exempel när man sätter sig vid datorn.

Nu har jag inte koll på senaste men alla kompakter jag sett hittills störtdyker bildkvaliteten på så fort det blir dåligt ljus. Är det likadant nuförtiden eller har det hittat på något smart?

Skall man titta på sina bilder på datorn, är valet av bildskärm av stor betydelse för upplevelsen. Tyvärr är de flesta enklare panelerna av TN typ som används både i stationära skärmar och bärbara datorer kass på att visa bilder, med dålig färgåtergivning och snäva betraktningsvinklar. Välj en skärm med IPS eller PVA panel så blir upplevelsen helt annorlunda:)
 
Föreslår en NIkon 1 AW1 som nästan motsvarar en systemkamera i användning och möjligheter med bl.a. utbytbar optik, denna kamera är hyfsat lätt, vattentät och tål tuffa tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjuhtje Funderar Utrustning allmänt 2
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.