Är du skogsmulle el prylnörd?

Jag är både och! Kan inte neka till att jag älskar pryttlar av olika det slag men många av dom följer aldrig med i ryggsäcken. Jag har två riktigt onödiga prylar. Den ena är en grillpinnespets från Light my fire och den andra är en ljusreflektor till UCO lycktan. Ingen av dom tar någon plats men gör inte friluftslivet bättre på något sätt.
Jag har emellertid en böjning som gör mig till 100% NÖRD. Jag är svag för kampingkök och brännare av alla det slag. Jag kan tillbringa en hel kväll framför datorn och surfa på Classic Campstove.com, titta på bilder och hämta renoveringstipps. Jag kommer inom tid lägga upp bilder på min samling här på utsidan.
 
Jag är svag för kampingkök och brännare av alla det slag. Jag kan tillbringa en hel kväll framför datorn och surfa på Classic Campstove.com, titta på bilder och hämta renoveringstipps. Jag kommer inom tid lägga upp bilder på min samling här på utsidan.

Känner igen mig. Jag är speciellt svag när det kommer till att använda dem. Helst skulle jag göra all min mat på bensinköken, men det är ju så svårt/dumt att köra dem inomhus =(
 
Prylnörd, som sagt...

...och nu har jag hittat grejjen jag bara måååste ha!

Att med värdighet få utföra det man behöver och inte knäcka de gamla knäna. Man kan också "lätta" hela konstruktionen och bara ta med sig ringen för att balansera av mot lämpliga stenar och grenar.

Synd bara att den inte är gjord i kolfiber ;o)

PS. Åsså heter den Separett Rescue Camping 25 ... bara en sån sak *haha*
 

Bilagor

  • Separett - Rescue 25.jpg
    Separett - Rescue 25.jpg
    48.1 KB · Visningar: 691
Jag vill gärna säga skogsmulle, men det kan finnas andra som säger prylnörd. Vi var tvungna att köpa upp oss då vi vandrar med 4 barn, äldsta 7 år. Att införskaffa all (lätt) utrustning blev en gramjakt, men även en jakt på priset.

GoLite ryggor: hon 72 liter 1,4 kg, han 90 liter 1,5 kg totalt ca 3000 kr

Tält: Terra Nova Voyager Superlite 1,45 kg och MSR Carbon Reflex 2 - 1,35 kg. Lektält från rusta (99 kr) 1,3 kg, med egentillverkade alustänger. Tot ca 6500 kr

liggunderlag: 5 st Jysk 6 mm (1 är delat itu så varje vuxen får 12 mm från rumpan upp, för extra komfort) vikt ca 115 g/st pris 69 kr styck.

4 kameror varav 2 kompaktkameror så barnen får plåta, en systemkamera med 3 objektiv och en sportkamera för att filma från 3-åringens synvinkel. Inkl. 2 stativ varav 1 flytstativ (floatcam). Totalt ca 6 kg. Pris: ??

Sovsäckar: 2 st Yeti Passion 3 - 500 g/st, 2 st Marmot Arrete 768 g/st, 2 st TNF Propel 500 g/st. Pris: Yeti var extrapris på www.draussen.de, Marmot var extrapris på skövdenatur, TNF extrapris på www.globetrotter.de (typ 700 kr/st). Köpta olika årtal.
 
...och nu har jag hittat grejjen jag bara måååste ha!

Att med värdighet få utföra det man behöver och inte knäcka de gamla knäna. Man kan också "lätta" hela konstruktionen och bara ta med sig ringen för att balansera av mot lämpliga stenar och grenar.

Synd bara att den inte är gjord i kolfiber ;o)

PS. Åsså heter den Separett Rescue Camping 25 ... bara en sån sak *haha*

Den var fin.
 
Håller med fullständigt.
Mitt senaste utfall av perverst samlande har resulterar i en fin "samling" av tjärpinnar!!!!! Jag eldar med ved och flis, och har väldigt svårt att bara kasta in o elda upp en riktigt fin tjärpinne!! Samlingen växer och jag måste börja fundera vad jag ska ha den till? Kommer jag inte på något bra så får jag väl elda upp skiten, jävlar vad det kommer att röka.

Som vedköksanvändare känner jag igen detta. En bra tjärpinne är liksom för fin för att eldas upp. Den ska sparas till rätt tillfälle och inte slösas bort när det finns andra alternativ. Som ett årgångsvin ungefär. Den fina doften är en annan likhet.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag är nog som många andra att jag har ett stort pryl intresse men varför byta ut utrustningen från 70-talet om den känns mera gedigen och hållfast fortfarande. Jag värderar hållbarhet över vikt. Några nya prylar är tex en Bora 95L, Ajungilak Tyin (har kvar min gamla säck för sommarbruk.) Sen ska det gamla helsport tältet pensioneras inför nästa resa. Norrmännen måste vara kortväxta för jag har aldrig kunna sträcka ut mig helt och hållet i det. Det blir ett Nammatj 2 GT som jag även kommer köra på ensam vandringar. Allt under 27kg totalvikt med bora's bärsystem känns som en barnlek.
 
Inte skogsmulle - rör mig sällan i någon skog.

Prylnörd - ja, kanske, på det sättet att jag har ett väldigt motstånd mot att dra på mig prylar som blir liggande (tur att det finns villiga arvtagare inom familjen). De prylar jag till slut skaffar skall helst väga ingenting och fungera i evigheter, så jag slipper ägna dem någon tankemöda ;). Paradoxalt nog kan det därför bli hur prylnördigt som helst, med mycket research och långa beslutsvåndor, när det - tack och lov rätt sällan - är läge att skaffa något nytt.

Min nuvarande "utrustning" är därmed en salig blandning av åldriga hemstickade ulltröjor, avlagda herrskjortor, någon av världens alla arméers säckiga cargobyxor, framgrävda ur en gatuförsäljares stånd i Mellanöstern, kärleksfullt omsulade, förmodligen ca 30-åriga Jämtkängor upphittade för nästan lika länge sedan på ett Lundaloppis, specialbeställda polska dunsovsäckar (faktiskt två stycken, huh!), samt dito alpinkängor (nu dryga 20 år de också).

Men saker slits och viljan att bära onödiga kilon minskar med åldern, så plötsligt, efter ovan beskrivna våndor, står man där med en ny, fin och lätt ryggsäck, en kinesisk titanbrännare samt ett av de dyrare och lättare regnställ och dito enmanstält som går att få tag på.

Något liknande gäller mina skidgrejor: å ena sidan uråldriga men trivsamma och beprövade kläder (varav mycket sammanfaller med vandringskläderna) och en gång i tiden väldigt "avancerade" men nu snarast museala pjäxor jag meckat enormt mycket med och sedan krampaktigt hållit fast vid - helt enkelt för att inga andra passar mina fötter. A andra sidan glesa, men helhjärtade satsningar på just då bästa möjliga, ofta svindyra skidor (som jag sedan lika kärleksfullt håller fast vid, tills de är utslitna).

Just nu gör jag ett halvhjärtat försök att hitta lite mer tekniska alpinkängor, skor är tyvärr ett lika evigt som hopplöst projekt som mina fötter ser ut. Annars är jag så nöjd med mitt nuvarande standardkit, att jag med lättnad ser fram emot att slippa befatta mig med prylar under minst de kommande 10 åren ;).
 
fungerar carintihia defence 4 sovsäcken bra året runt. Är på jakt efter nått militärt. Har du nåt att berätta om din sovsäck.

Är väl lite av både och och skaffar helst olivgröna grejer billigt men bra. planerar inköpen noga men få köp.

Postat från mobilen.
Min hemsida http://www.övergården.se
 
anpassningsbar - dvs. köper på mig för mycket tills jag hittar rätt i djungeln.
exempel: besitter 6-7 olika tändstål och XXX antal knivar och yxor.
har kanske inte det dyraste av allt men läser gärna runt på forumen vad andra anser är bäst och rättar in mig därefter. får väll säga att jag besitter en hel del dyra grejer ändå, men mycket utav dessa uppfyller kraven och hänger med i flera år. lever med tanken att dyra grejer är bra skit.

meindl performance på fötterna, haglöfs byxa, helly hansen fleece, F1 kniven/mora 2010 i bältet, helsport tält, trangia kök. listan kan göras lång, och det är bara ekonomin som styr känns det som!

ostrukturerad prylnörd - njaee

medveten praktisk prylnörd - njaa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12
redrobjem Villken utr är viktigast? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.