Är du skogsmulle el prylnörd?

Sån utmärkt pk-hycklare du är. Bedömt bryr sig ingen. Men Du gör bort sig åt det grövsta när du associerar muslimer med terrorister i ett försök att verka förnärmad av att nån gjorde sig harmlöst rolig med ordet muslim.

Komedi.

Jag släpper den här diskussionen nu eftersom det uppenbarligen är fel forum både för att diskutera intolerans och ignorans...
 
Jag släpper den här diskussionen nu eftersom det uppenbarligen är fel forum både för att diskutera intolerans och ignorans...

Du kopplar här ihop en religiös grupp med dina egna pejorativa värderingar om gruppen ifråga.!

Men allvarligt talat Patrik_L, om du läser hela inlägget från hfw så är de religösa trosinriktningarna bara ett tema. Pejorativ = förnedrande, förolämpande (jag fick slå upp ordet) och jag kan inte se någonstans i inlägget några förnedranden av någon särskild religös gruppering.

Annars tycker väl jag att lite off topic får man väl acceptera, detta är ju ändå ett sorts "samtal". Mothugg fick du nog av andra skäl. Alla tycker inte likadant, det vore ju ganska tråkigt.

Tillbaks till ämnet:

Jag har investerat i ett Exped Synmat 7 LW, det var ganska dyrt men jag är nu färdig med 10mm skumrullar som kostar 25-50 kr. Jag fryser tom mitt i sommaren på dessa och hårt är det.

Sovsäcken är ClasseO extrapris för 139 kr. Jag vill ha en lätt sval sovsäck och lägger pengarna på liggunderlaget istället alltså.

Torrdräkt ville jag ha men tog det billigaste jag kunde hitta, en GUL Shadow. Kommer nog inte köpa en svart nästa gång men grämer mig absolut inte över köpet.

Jag sitter i en Sit On Top kajak och får all sjö över mig, så att hitta rätt kläder är svårt. Jag prövar mig fram och ibland finns inga billiga alternativ, tyvärr.

Samma sak med underställ. Siden och bambu gillar jag. Ull för höst. Syntet tänker jag undvika i fortsättningen, stinker för mycket och för fort.

Skogsmullar med erfarenhet kanske köper rätt grejor med en gång, men jag håller på och lär mig vad som funkar och då får man handla lite mer och prova sig fram. Som utpräglad prylnörd tar jag det med fattning och visst nöje.

Vad gäller alla roliga batteridrivna prylar, så är det väl inte värre än att ta med sig reservbatterier. Lithiumbatterier väger betydligt mindre och håller betydligt längre än laddningsbara. Rätt batterier till rätt pryl så blir man inte batteritorsk.

thomas
 
Jag erkänner ganska raskt att jag är en prylnörd. Jag skulle vilja vara en riktig skogsmulle som sitter vid lägerelden och berättar hur saker och ting ska göras och användas på bästa sätt. Men det kan jag inte. Inte än :)
Så till dess att jag har mer kunskap så blir det prylar som får fylla utrymmet. Men jag tycker inte att det är så jobbigt, jag gillar ju prylar! Och precis som andra har sagt tidigare så tycker jag att det är väldigt skoj att rota runt i diverse friluftsbutiker. Att gå runt i ex. Naturkompaniet och klämma och känna är väldigt inspirerande
 
Ingen Skogsmulle men inte heller någon prylnörd heller. Hamnar väl mittemellan.
Man tar med sig det man behöver och skippar all onödig skit. Mp3 spelaren är väl det enda pryl utöver det nödvändiga man tar med sig annars kan man fixa det mesta av vad som redan finns där ute. Måste man ta med sig halva lägenheten ut eller är livrädd för att bli lite blöt och råka frysa lite så ska man nog stanna hemma istället.
 
Fast det där med att bli kall och blöt är ju inte kul. Har varit det tillräckligt många gånger. Senast i augusti då jag chansade angående sovsäck och huttrade mig genom tre nätter.

Måste man ta med sig halva lägenheten ut eller är livrädd för att bli lite blöt och råka frysa lite så ska man nog stanna hemma istället.
 
Fast det där med att bli kall och blöt är ju inte kul. Har varit det tillräckligt många gånger. Senast i augusti då jag chansade angående sovsäck och huttrade mig genom tre nätter.
Ja men om du huttrade dig igenom 3 nätter så vetifan om du hamnar under kategorin "lite".
Men i dem fallen får man ju isolera, elda med mera för att få upp värmen.
 
Jag åkte inte helt utan säck men chansade på en bivacksäck som visade sig vara för sval. Ville heller inte sova med för mycket kläder. Då vet man det till nästa gång :)

Ja men om du huttrade dig igenom 3 nätter så vetifan om du hamnar under kategorin "lite".
Men i dem fallen får man ju isolera, elda med mera för att få upp värmen.
 
Frågan är väl egentligen om man använder/behöver de prylar som man köper. En bilmekaniker måste ju liksom ha hundratals verktyg, medan en proffesionell dart-spelare klarar sig med ett dussin dartpilar =)
Sen kan man ju alltid argumentera att man egentligen inte behöver något alls. I naturen finns allt, bara man lär sig använda den =)

Personligen ser jag mina köp som investeringar - prylarna ska vara helt rätt från början. Inget snålande som resulterar i att jag väljer bort viktiga funktioner p.g.a. priset (inom rimliga gränser).
Sen ska jag behöva dem också, och jag uppdaterar inget som inte behöver uppdateras.

Jag (med sambo) äger en hel del dyra friluftsprylar.
GPS
Tält
3 sovsäckar (sommar/höst/vinter)
Exped Synmat 7
Optimus Nova
Optimus Svea
Optimus Crux
Primus MicronLantern
Jörnkängor
osv.

Behöver jag allt? Nja.
SynMattan är mer av bekvämlighets- och vinterskäl.
Cruxet ska jag sälja (intresserad?). Gas var inget för mig.
Sveat behöver jag egentligen inte, men då jag till 99% är ute ensam på dagsturer i skogen vill jag inte släpa på Novat i onödan.

Så visst finns det mer eller mindre nödvändiga prylar.
Jag vill nog karaktärisera mig som välutrustad skogsmulle som vill komma ut mer =)
 
Men om man anser att man samlar på något, då är man väl inte prylnörd? Ett exempel:jag behöver en hammare, jag köper en. Efter ett tag behöver jag en annan modell, helt ok, köp den också. Sen går jag i affären och "råkar" få syn på Hultafors nyaste, jag tycker att den måste vara bra, med den där nya vibrationsdämpningen, men behöver jag den? Det är då man kommer på ide`n: jag börjar samla på hammare. Va bra , nu kan jag köpa hur många som helst, utan att ha dåligt samvete, he he.
Så kan det väl vara?
 
Men om man anser att man samlar på något, då är man väl inte prylnörd?
Helt klart bör man skilja på samlare och användare. Ibland (som i mitt fall) är man både och.

Din jämförelse med hammare är ganska bra. Ibland får jag frågan varför jag har så många knivar eftersom man bara kan använda en i taget.

En mycket dum fråga om man får fråga mig...

~Paul~
 
Helt klart bör man skilja på samlare och användare. Ibland (som i mitt fall) är man både och.

Din jämförelse med hammare är ganska bra. Ibland får jag frågan varför jag har så många knivar eftersom man bara kan använda en i taget.

En mycket dum fråga om man får fråga mig...

~Paul~

Håller med fullständigt.
Mitt senaste utfall av perverst samlande har resulterar i en fin "samling" av tjärpinnar!!!!! Jag eldar med ved och flis, och har väldigt svårt att bara kasta in o elda upp en riktigt fin tjärpinne!! Samlingen växer och jag måste börja fundera vad jag ska ha den till? Kommer jag inte på något bra så får jag väl elda upp skiten, jävlar vad det kommer att röka.
 
Men om man anser att man samlar på något, då är man väl inte prylnörd? Ett exempel:jag behöver en hammare, jag köper en. Efter ett tag behöver jag en annan modell, helt ok, köp den också. Sen går jag i affären och "råkar" få syn på Hultafors nyaste, jag tycker att den måste vara bra, med den där nya vibrationsdämpningen, men behöver jag den? Det är då man kommer på ide`n: jag börjar samla på hammare. Va bra , nu kan jag köpa hur många som helst, utan att ha dåligt samvete, he he.
Så kan det väl vara?

Jag foerstoer inte, skulle prylnoerd vara noegot negativt??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12
redrobjem Villken utr är viktigast? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.