Hjälp med utrustning för tältcamping med barn

Hej
Vi är en familj på fyra, har två kottar på 4 resp 2år, som tänkt tälta på semestern.
Planen är att bila och besöka Furuviks djurpark och deras camping sedan åka till en mindre camping i södra Dalarna och vara borta drygt 1 vecka i Juli.
Har ni förslag på roliga saker att göra i området vi ska besöka, berätta gärna!

Det vi främst behöver hjälp med är utrustningen.
Vi är gamla scouter och därför ganska vana vid att tälta men ej vid campingar och ej med barn.

Tält
Det ska helst ha ståhöjd och vara lätt att slå upp.
Hur stort tält är nödvändigt, bättre att ha större eller mindre?
Vi har tittat på dessa.
http://www.getcamping.se/kagegorier/talt/familjetalt/easy-camp-boston-500.html
http://www.getcamping.se/kagegorier/talt/familjetalt/outwell-nevada-m.html
Kom gärna med förslag!
För och nackdelar, vad vi bör tänka på?

Liggunderlag
På våran tid hade vi bara liggunderlag men det kan bli lite hårt och knöligt.
Vi vill kunna sova ordentligt och ej frysa.
Luftmadrass eller uppblåsbart liggunderlag?
Vad är bäst, 2 större eller 4 mindre?

Sovsäck
Vi har några stycken men vad ska barnen ha?
Måste köpa mindre sovsäckar till dom, vilken tjocklek/temperatur?

Kylväska
Vanlig kylväska med isklabbar eller sån kylväska på el?
Det är enda anledningen att ha el på tältplatsen i så fall (eller?)

Campingbord och stolar
Vi tänker ett mindre bord och 2 stolar, kan det räcka?
Förslag?

Behöver man verkligen ta med grill och/eller gasolspis när man bor på camping?

Gasollampa med upphängning, är det bra?
Ger det bra med värme och ljus?
Några förslag med bra kvalitet?

Vad övrigt är bra att ha med sig?
Vad krävs när man campar med barn?

Hoppas att det finns någon som orkar läsa och svara på något iaf :-D

/Blivande campingfamiljen
 
Mitt första inlägg på utsidan:)

Att campa med barn är kul. Jag invigde mina ungar i tältlivet på camping förra året, de var då 7 och 8 år.

I Furuvik har ni djurparken som är Sveriges bästa i mitt tycke. Lagom stor, att gå runt under någon dag. I Dalarna finns mycket att se och göra. Dalahästtillverkning i Nusnäs, det gamla kalkbrottet Dalhalla kan nog också vara spännande. Leksands sommarland är kul. Finns mycket sjöar att fiska i också runt dalarna.

Vad gäller tält så tycker jag att du hade hittat fina tält. Kanske väger lite mycket men det kanske inte spelar så stor roll då ni har bil. Själv har vi ett tält från McKinley, Orion Light 4, som passar oss perfekt i pris, vikt och storlek (vi är två vuxna och två barn):
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/orion-light-4/
Ståhöjd i tältet var för mig ett måste, med separat sovdel och absid. Vårat tält var enkelt att slå upp själv vilket kan vara bra vid dåligt väder.

Vad gäller liggunderlag så satsa på det bästa ni kan hitta till er vuxna. Det är det värt. Vi köpte Exped Synmat 7 DXL. På den sover ni lika bra som hemma och slipper vakna med ryggskott.
http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/exped/synmat-7-.html

Barn är oftast mjukare i kroppen så då kan ett billigare liggunderlag funka bra.

Vad gäller sovsäckar så skulle jag satsa på något som håller värmen ner till +5 grader. Jag tror inte det skall vara kallare i juli på nätterna. Till våra barn köpte vi fullstora säckar på Stadium:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/sovsackar/107398/everest-classic-sr-1-s10

En vanlig kylväska med klabbar funkar om ni bara skall hålla er till campingar. Ni byter isklabbarna på campingen mot en mindre avgift.

Ett campingbord är bra, men satsa på 4 stolar, en till er var. Barn vill inte alltid sitta i mammas eller pappas knä. Vi hade ett 25 år gammalt campingbord som vi kompletterade med 4 nya stolar:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/tillbehor-uteliv-resa/079035/point-zero-camping-chair

De flesta campingar har kokmöjligheter så gasolspis klarar ni er utan. Engångsgrillar funkar också bra om man vill grilla korv eller något annat.

Gasollampa hade vi inte under campingturerna förra året. Jag skall dock inhandla en sådan i år, både att ha på bordet på kvällen (mysfaktor) samt att hänga i tältet kortare stunder för att få bort lite fukt. http://www.getout.se/sv/artiklar/lysa-leda-lasa/lyktor/micronlantern.html
Ta med ficklampa det är alltid bra att ha, det kan bli mörkt på natten.

Ta även med lite leksaker för inne & utelekar. Barn behöver sysselsättas...
Andra bra att ha saker: tejp, snöre, bestick, talrikar, kniv, filt, fiskespö, etc. etc. Mycket prylar blir det ibland, men det är ju fördelen med bil, man slipper bära det själv.

Oömma kläder och gott om ombyten till barnen är självklart viktigt.

Ha så kul i sommar. Vi kanske ses på någon camping:)

Ställ gärna fler frågor om det är mer ni undrar över.
 
Bra tips av Tullinge. Här kommer några fler. Mina små är nu 7 och 9, men de var 2 och 4 första gången vi tältade. Då sov vi i ett Hilleberg Keron, och det gick bra, men nog är det bra mycket bekvämare med campingtält när man är på camping.

Om tvååringen fortfarande har kvar någon sovpåse till barnvagnen så kan man använda den som sovsäck. Pyjamas och strumpor på. Blir det för varmt kravlar de ur - blir det för kallt kurar man ihop sig hos mamma/pappa.

Fyra uppblåsbara liggunderlag är förvisso sköna vart och ett för sig, men har en tendens att halka isär när man är fyra personer bredvid varandra som ska sova på dem. Men vi kör på det ändå.

En extra sovsäck är bra att slänga med i packningen om man kan, så är man garderad om det skulle hända en nattlig olycka. (Det var INTE kul att tvingas tvätta dunsäck på camping, men det gick ju det också...)

En sak som man lätt glömmer som "nybörjare" är diskbaljan, som är ovärderlig. Och de gräsliga foppatofflorna är som gjorda för tältcamping, med sina regn/daggvåta gräsmattor. Till barnen behöver man inget extra. Campinglivet är så spännande i sig självt. Och Furuvik är som sagt ett toppenställe. Det finns grillplatser inne på området, så packa gärna med lite korv och bröd till lunchmat.
 
Ska ni bara vara på camping, eller har ni tänkt bo på andra ställen också? Detta påverkar ju utrustningen. Jag kan rekommendera att även pröva tältplatser i närheten av sjöar och badplatser samt vid naturreservat. Där finns oftast toa. det finns flera fina lägerplatser iordningställa på olika håll runt om i landet. Dessa är lite mer mer scoulika och mindre Svessonlika än campingarna och kan erbjuda vatten och toa och ofta ved och vindskydd.

Vi har bara bott i tält på camping en gång, men väl bilat och tältat samt bott på campingar med husvagn.

På en camping finns oftast det du behöver, men inte alltid kastruller och liknande. Även om ni ibörjan bara ska vara på camping skulle jag rekommendera ett vanligt spritkök typ Trangia. Vi kör den gas till vårt Trangia, men t-spriten funkar ju också bra. Det finns billiga spritkök på Biltema. Kastrullerna kan även användas på kokplattor på camping.

Våra barn har juniorsäckar eftersom de värmer bättre än stora säckar. Knyter man ihop en vuxensäck så den inte blir längre än den behöver vara så funkar det också bra. Komforttemp +5-7 grader räcker bra om det inte är fjällen. Barnen brukar sova i underställ och är det kallt komplettera med fleece.

Diskbaljan som nämndes ovan är verkligen en stor hjälp. Inte minst för att förvara kökssakerna i. Kan även användas vid rastplatser där man kan ta varmvatten och bli av med smutsiga tallrikar på en gång.

Vi har bott i ett mindre fyrmannatält som vi vandrat och paddlat med, men också i det som kallas för familjetält. Såväl Mc Kinley och Everest har bra familjetält till ok pris. Vi gjorde missen vid första bilcampingturen (innan husvagnen) att ta med luftmadrasser utan liggunderlag ovanpå, vilket blev riktigt kallt. Trots dubbla sovsäckar frös jag. Insåg inte att min värme användes till att värma upp luften i madrassen. Vi vuxna har nu varsitt Exped som är toppen, lika mjukt och som gör att man inte fryser. Våra barn (nu 8 och 11) sover på vanliga cellplastliggunderlag. Sover man på gräs eller liknande blir det inte så hårt. för dem som är så lätta.
 
Hej

Liggunderlag
På våran tid hade vi bara liggunderlag men det kan bli lite hårt och knöligt.
Vi vill kunna sova ordentligt och ej frysa.
Luftmadrass eller uppblåsbart liggunderlag?
Vad är bäst, 2 större eller 4 mindre?

Bara luftmadrass om ni har liggunderlag ovanpå. Uppblåsbart med isolering rekommenderas.

Kylväska
Vanlig kylväska med isklabbar eller sån kylväska på el?
Det är enda anledningen att ha el på tältplatsen i så fall (eller?)

Kylklampar funkar bra. Elkylväska kan lätt bli för kall.

Campingbord och stolar
Vi tänker ett mindre bord och 2 stolar, kan det räcka?
Förslag?
Biltema har ett bra allt i ett bord. Funkar även med liter mindre barn. Ta med en Brassestol för att vila ryggen ibland. Gott för oss vuxna. Ofta finns det "rastplatsbord" på camping och lägerplatser.

Behöver man verkligen ta med grill och/eller gasolspis när man bor på camping?

Köp ett Trangia eller liknande sp har ni kastruller och allt- i ett (se nedan)

Gasollampa med upphängning, är det bra?
Ger det bra med värme och ljus?
Några förslag med bra kvalitet?
Vi har använt en hederlig fotogenlampa, funkar även i förtält ill husvagn.

Vad övrigt är bra att ha med sig?

Våtservetter och extra skor. Bra regnkläder även för vuxna. Tittburk alt förstoringsglas har mina tjejer gillat.

Vad krävs när man campar med barn?

Ett långsamt tempo. Mysigt att de vardagliga bestyren i långsam takt. Spel och ljudböcker.

Lycka till!
 
Som andra har sagt, på en camping finns det oftast kök/pentry och matsal/matrum så man KAN klara sig med ett tält som man bara sover i.

Men blir det dåligt väder är det skönt med rymligt tält så barnen kan härja runt "inomhus" utan problem.

De första åren vi campade hade vi vårt gamla Helsport Snohetta 3-Camp, det är alltså ett 3-manna tunneltält med rätt stor absid. Vi hade då tre självuppblåsande liggunderlag, vi vuxna låg ytterst (med huvudet åt varsit håll) och barnen skavfötters (heter det så?) mellan oss. När ungarna var riktigt små hade vi inte ens sovsäckar till dem utan körde med filtar. Sen köpte vi barnsäckar på Jysk och sen juniorsäckar på Jysk.

Nu har vi ett större campingtält köpt på Rusta, det har två sovalkover och en större mittendel och det är rätt skönt. Vi kan sitta inne med campingbordet och äta om det regnar.
Liknande det här, men blått/orange (Rusta verkar inte ha kvar det i sortimentet, vi köpte det på väg hem från campingsemestern en sommar när de reade ut det till halva priset, tror vi gav 400 spänn).
http://www.hobbex.se/images/products/3867_751464.jpg

Vi har kompletterat med extra (bättre) markpinnar, tätat sömmarna och fixat lite annat smått som kunde förbättras. (Krok i taket för lampa.)

Vårt campingbord är ärvt efter mina föräldrar, med fyra enkla "saxpallar".
Googlade fram en bild på ett liknande, vårt är blått men annars ser det lika ut.
http://rogerlindqvist.blogg.se/images/2010/bild-3119_94777780.jpg

Nu kör vi alltså med fyra självuppblåsande liggunderlag och ungarna har numera vuxensovsäckar (från Stadium), sambon och jag har samma säckar som vi köpte på OBS! innan vi fick barnen (de är 12 och 14 idag). (Sen har jag andra säckar som jag har när jag är ute med scouterna, resten av familjen utövar inte friluftsliv lika mycket som jag så de har enklare grejer).

Jag tror aldrig jag har frusti på sommaren, mer än att det varit kallt om huvudet (mössa är viktigt!), däremot har det ofta varit outhärdligt varmt... Problemet är att om solen legat på så är det varmt i tältet fram till midnatt ungefär, sen sjunker temperaturen rätt snabbt. Så man lägger sig med sovsäcken helt öppen och sen på natten får man dra igen och dra på sig mössan. Och se till att ungarna har det varmt.

Sovsäcken behöver alltså inte klara några minusgrader direkt, men det kan bli neråt +5 på nätterna så däromkring bör de nog ligga. Hellre lite för tunn säck, man kan alltid komplettera med en filt när man campar.


Kuddar har vi såklart med också. De huserar i baksätet med barnen så de tar ingen direkt plats i bilen.


Kylväska, helt klart vanlig. En sån som går på el lönar sig i stort sett nästan aldrig. Eldriften klarar inte att frysa kylklampar och sänker ofta inte mer än 10-15 grader under omgivningen (så är det 30 grader i tältet är det 15-20 i kylväskan...), och campingtomt med el är mycket dyrare än tältplats. Man byter kylklampar i butiken på campingen för en billig penning. Vissa mindre campingar vi varit på har en frysbox i köket där man byter själv, gratis alltså. Men vanligast är att det kostar ett par spänn per kylklamp.

Vi använder dessutom bubbelplast för att packa in saker som inte används dagligen tillsammans med en kylklamp i botten av väskan. På så vis slipper man allt allt värms upp varje gång man öppnar väskan.

Vi har en termometer i kylväskan också så vi har koll på när det är dags att byta kylklampar.


Som kök har vi ett Trangia med gasol, och sen har jag en toppmonterad brännare (Biltemas) i de fall man behöver en extra låga. Men som sagt var, det finns nästan alltid kök på campingen. Men det kan ibland vara mycket folk som använder köket och tältplatsen kanske ligger ett par hundra meter från köket.

Lite extra redskap för matlagning är alltid bra att ha, så man inte bara har en uppsättning bestick med sig. Vi har lite skålar, burkar, tallrikar, visp, slev, sax, korkskruv, burköppnare, plastpåsar, påsklämmor, måttsats mm. (Vi har en klappbox med de grejerna står i källaren, vi har alltså efter hand skaffat grejer som är reserverade för campingen.)

Vi har dessutom tre grytor med i Trangiat, dels de som hör till och sen en liten 0,8-liters. Och så har jag gjort lock av pajformar så man kan ha lock på alla grytorna. Dubbla tamojar har vi också.


Diskbalja nämnde nån, vi använder såna här blå plastbackar från IKEA (kostar de 9 spänn styck?). Och sen har vi alla varianter av diskpropp (för det är inte alltid som diskhon på campingen har en fungerande propp).

På en del campingar finns det t.o.m. diskmaskin (så ta med lite maskindiskmedel, ifall att). Vi brukar vara rätt ensamma om att använda diskmaskinen eftersom de flesta inte har maskindiskmedel med sig. (På Gustavsvik i Örebro har de t.o.m. sån här storköksmaskin, tar 60 sekunder att diska och diskmedel ingår.)

Minst kokplatta och mikro brukar det finnas, men oftast är det vanlig spis. Ibland finns det även vattenkokare och kaffebryggare.

Jag har nog aldrig varit med om att spis kostar pengar, däremot kan varmvatten kosta ibland (både för disk och dusch). För oss brukar det vara ett av kriterierna när vi letar campingplats, inte viktigast, men påverkar garanterat om vi står i valet och kvalet.


Vi har ingen gasollampa, bara batteridriven campinglykta. Fram tills för ett par år sen var det en klumpig sak på fyra R20-batterier och glödlampa, men nu har vi en med fyra R6 och lysrör som är lättare och lyser mer. Sen har vi Biltemas små nyckelringslampor sitter i innertältens dragskor (så man alltid har en liten lampa i tältet). Och så LED-pannlampor till hela familjen.


Spel! Man måste kunna sysselsätta dem. Vi har nåt sånt här litet "6 spel i 1" med schack, fia, othello och sånt, och så kortlek såklart. Men är barnen små så funkar det kanske inte så bra... Minns faktiskt inte hur vi höll ungarna sysselsatta när de var små...

För bilresan är en DVD-spelare med dubbla skärmar ovärderlig! Innan vi skaffade den fick man ibland ha öronproppar för att kunna köra när ungarna slogs i baksätet.... Sätter man på en film blir de knäpptysta och man glömmer att man har dem med sig... Viktigt dock att ordning på filmerna är bestämd från början, annars bråkar de om den! :)


En liten plasträfsa har vi numera med, ofta är det en massa kottar och pinnar på marken som är jobbigt att få bort annars. En liten sopborste med skyffel har vi också, när man tar ner tältet kan man ju skaka ur skräpet, men sitter tältet uppe en vecka drar man in en del så det kan vara smidigt att kunna städa utan att behöva tömma tältet helt.

Har man tält med absid är det bra med en extra liten press att ha på marken där, så fungerar det som farstu och man drar inte in så mycket skräp. Och så det inte blir lervälling om det regnar.

Träskor eller sandaler som är lätta att ta av och på när man springer in och ut i tältet är smidigt.


Durkslag, skärbräda, tvättlina, klädnypor, vattendunk är några andra tips från min checklista.


En annan sak som vi haft problem med: Myror... Se till att det inte finns gamla godisrester i klädväskorna... och håll dem stängda. (Gäller såklart även maten, bäst att förvara den mesta maten i bilen.)
 
Tack !

Vilka fantastiskt bra svar, så mycket bra tips !!!
Jag är helt överväldigad att någon orkade svara på alla 100 frågor :-D !!!

Ska läsa allt igen :-D

Tack
 
En sak som jag tycker är praktisk när man åker mellan olika campingar, och alltså ska packa ihop och packa upp flera gånger, är en väska av den här typen per person. I den knölar man lätt ner sin egen kudde, sovsäck, pyjamas, tjocksockar, necessär, liggunderlag och annat som man bara behöver i tältet. Vi höll länge på med att vika och rulla ihop sovsäckar och liggunderlag lika noggrant som när man är ute och bär med sig all packning i ryggsäcken, innan vi kom på att det ju var helt onödigt när man ändå bara ska trycka in allt i bilen. Huvudsaken är ju att allt kommer med.

Väskorna är lätta, billiga, tåliga mot väta, försedda med dragkedja och oömma. Det blev också lätt att få barnen att själva ansvara för packningen. Nu är ju våra visserligen större, men ändå.
 

Bilagor

  • Väska.jpg
    Väska.jpg
    63.8 KB · Visningar: 21,468
Det beror kanske lite på hur stor bil man har. Vi har en Opel Zafira.

I takboxen (Biltemas "bubbla") har vi campingbordet, tältet, liggunderlag, diskbaljor och tom vattendunk (vi får inte ha mer än 50 kg på taket och takboxen väger lite också).

Sen ligger sovsäckarna (i sina påsar) i svarta sopsäckar på golvet i baksätet, två och två. Barnens säck går att trycka in under framsätet så de har varsin av våra "vuxensäckar" under fötterna. Så har de kuddarna och lite sånt i baksätet också.

I bak på bilen har vi två klappboxar, en med "köket" (alla köksprylar) och en med "skafferi" (torrvaror, bröd, saft och sånt). De står travade på varandra på ena sidan.

Kylväskan står bakom köksgrejerna, det tar upp strax under halva bakluckan.

Två väskor med kläder och sen en sån där kasse med badkläder och handdukar (ifall man stannar och tar ett dopp nånstans). Ovanpå klädväskorna ligger ett par ryggsäckar med "kontoret" och lite sånt, bärbar dator, kamera, regnkläder.

Så mycket mer får vi inte in i bak om vi vill kunna dra över insynsskyddet, och det tycker vi är skönt att kunna göra. Då syns det inte så mycket att det är en semesterpackad bil.
 
Bra råd läsvärd tråd.

Angående värmeproblem i tält är tältkåta ett bra alernativ där höjden och att varmluften stiger uppåt sätter fart på ventilationen.

Antar att vissa andra tält med rejäl takhöjd och ventiler högst upp funkar bra också. När det blir svalare stänger man toppventilen.

Thure
 
Staffan:

Det var mitt första inlägg också :-D
Fantastiskt att vi fick så mycket bra svar.
Det var just djurparken vi tänkte besöka, kul att den är Sveriges bästa enligt dig :-D Vi tänkte ta 2-3 dagar i parken, man får ett entrépass på 3 dagar till reducerat pris om man sover 2 nätter på campingen.
Ska kolla upp alla förslag du hade i Dalarna, låter spännande.
Den andra campingen (Falkudden) ligger naturskönt i södra Dalarna och meningen är att vi bara ska ha skoj i naturen och fiska som är min mans stora intresse, paddla och sova i fasta vindskydd, hyra roddbåt, kanske cykla.
Tror vi lämnar cykelhjälmar och flytvästar hemma, flytvästar brukar väl finnas att låna (självklart ingen båttur utan flytväst) och hjälm kan man väl klara sig utan på skogsvägar...?!


Än så länge är det nog bilcamping som gäller när barnen är små så vikten på tält spelar nog inte så stor roll.
Absid har jag aldrig hört tala om men gissar att det är ”vardagsrummet” ;-)

Luftmadrasserna var ju inga billigare grejer men det får bli nåt sånt för jag vägrar sova dåligt ;)
Såg att dom vunnit pris tom, är dessa speciella för att dom är uppblåsbara och isolerade?
Finns inga billigare alternativ med samma funktion?
Stackars barnen får väl ligga på dom gamla tunna liggunderlagen kanske.
Eller kan man köpa en en billigare större madrass till dom typ denna och lägga på en fleecefilt, kan det räcka mot kyla och ge lite mer komfort?
http://www.jysk.se/165/388/420/4734100/a/catalog

Bra att veta att man inte behöver satsa på elkylväska, då behöver vi inte el alls på tälplatsen.
Och nytt bord och 4 stolar.
Gasollampa
Nya sovsäckar till barnen blir det också.
Sen tänkte vi köpa en sån billig plastlåda för att ha alla matgrejer förutom maten i som bestick, diskmedel, kastruller etc
Känns som vi ska köpa ett helt nytt hem, denna semester blev inte så billig ;-)

Leksaker ja, det får bli boll och lite sånt som man inte är så rädd om.

Vi håller tummarna för bra väder även denna sommar !
Kanske ses ;-)
 
När det gäller tältkåta är jag klart tveksam. 2 och 4a åringen lägger sig säkert långt innan er och då kan det vara najs att kunna ge dom ett rum att sova i under tiden. Ett som är öppningsbart.

Mitt tips kring utrustning är att kolla på engelska sajter. Pundet är väldigt lågt där just nu och jag har en känsla av att grejerna är billigare än i sverige redan från start. Frakten från många sidor är ganska human. Jag håller på med samma resa just nu och har köpt följande:


Från World of camping www.worldofcamping.co.uk så är det fri frakt till sverige om man köper över 2500 kr - vilket man snabbt kommer upp i. Därifrån har jag köpt följande:

6895.jpg


http://www.campingworld.co.uk/Kits.aspx?ModelID=6895

Sovsäck från ebay.co.uk

4306-1.jpg


Jag är en sån som gillar att snurra i sovsäcken inte med...jag och sonen har köpt såna och mamma och dottern har redan.

Liggunderlag har jag köpt självuppblåsande Gelert Xpedition XL 10 cm på Ebay.co.uk för typ 29£styck

http://cgi.ebay.co.uk/GELERT-ADVENT...740359?pt=Beds_Mattresses&hash=item1c1bfe6207

Ungarna får sova på våra gamla 3,5 cm termarest.


Vi köpte följande bord:
418.jpg


Som tar extremt liten plats hoprullad..

och stolar ville jag ha en som heter Outwell Mendoza men dom var slutsålda så det fick bli de lite bredare:
7349423-origpic-494e86.jpg_0_0_100_100_325_325_75.jpg


Bord och stolar från breakoutdoors.co.uk (frakt för detta 300 kr)

När det gäller att laga mat så skulle jag vilja ha något smidigt litet bord med packmöjligheter att ställa upp mitt lilla etapower gasolkök på. Men har inte slagit till ännu..

Sen gissar jag att man ska köra med riktiga knivar, gafflar, skedar och tallrikar när man kampar. Man behöver inte köra spork och sånt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.