Fällkniven-Cold steel

Jag knycker tråden lite och styr in den på kära SOG :)

Deras Seal-knivar, är det deras egna design, eller har de lånat av någon och i sådana fall från vem?

Jag tycker att de är rätt så "unika", men jag vill gärna höra vad ni andra har att säga.

Tycker att bladet har lånat lite från Becker BK-serie, efter att kollat in 2000 och pup. Men det är väl som att skriva en unik sång, allt har redan sagts minst en gång.
 
Mini och det kan väl ha varit nån gång i början av 2000-talet kanske. Det som är dåligt är att eggen börjar för långt ut i förhållande till vart handtaget sitter. Vilket skapar ett enormt moment så fort du tar i för att skära/tälja och blir väldigt påfrestande för handleden.

Mvh
Fredrik
 
Ricasson

SRK har en enorm ricasso - något som verkar vara rätt vanligt på amerikanska knivar.

Fällknivens blad börjar inte heller direkt vid handtaget men det är långt ifrån den centimeter det handlar om i SRK fallet.

Uffe
 
Mini och det kan väl ha varit nån gång i början av 2000-talet kanske. Det som är dåligt är att eggen börjar för långt ut i förhållande till vart handtaget sitter. Vilket skapar ett enormt moment så fort du tar i för att skära/tälja och blir väldigt påfrestande för handleden.

Mvh
Fredrik

Låter jobbigt. Jag har faktiskt inte provat vare sig F1 eller Seal PUP själv "där ute" men jag skulle nog också föredra F1, i alla fall för vårt klimat och terräng.

Jag hoppas att SOG har bättrat modellen i alla fall.

Tack för inputen!

//Per
 
Jag hoppas att SOG har bättrat modellen i alla fall.
Några förbättringar har de gjort (jag syftar på Sog Seal Pup Elite).

  • De har gått från AICHI AUS-6 till AICHI AUS-8
  • De har förbättrat greppet genom en bättre konturering samt förlängt handtaget
  • Bladet har mindre ricasso
När det gäller själva slipfasen så är jag lite tveksam till att man gått sabelslipning till skålslipning. Enligt min åsikt så är skålslipade blad inte av den karraktär som man bör applicera på den här typen av knivar.

Detta säger jag trots att den gamla slipfasen också hade en hel del nackdelar, bl a så var primärvinkeln våldsamt stor. Men en sådan kniv kunde man inte skära en skiva bröd ens. Dock funkade det bra efter att man tunnade ut bladet något och lade på en snävare vinkel.

Allt som allt så hade undertecknad valt varken Seal Pup eller Seal Pup Elite. Det finns avsevärt bättre knivar därute till ungefär samma pris.

~Paul~
 
Några förbättringar har de gjort (jag syftar på Sog Seal Pup Elite).

  • De har gått från AICHI AUS-6 till AICHI AUS-8
  • De har förbättrat greppet genom en bättre konturering samt förlängt handtaget
  • Bladet har mindre ricasso
När det gäller själva slipfasen så är jag lite tveksam till att man gått sabelslipning till skålslipning. Enligt min åsikt så är skålslipade blad inte av den karraktär som man bör applicera på den här typen av knivar.

Detta säger jag trots att den gamla slipfasen också hade en hel del nackdelar, bl a så var primärvinkeln våldsamt stor. Men en sådan kniv kunde man inte skära en skiva bröd ens. Dock funkade det bra efter att man tunnade ut bladet något och lade på en snävare vinkel.

Allt som allt så hade undertecknad valt varken Seal Pup eller Seal Pup Elite. Det finns avsevärt bättre knivar därute till ungefär samma pris.

~Paul~

Tack för bra info.

Seal PUP har kvar AUS-6 och den som heter Seal PUP Elite har AUS-8 idag.

Vad säger du om "vem har knyckt av vem" när det gäller Seal Pup / Team Seal?
 

Cannonball

Gäst
Låter jobbigt. Jag har faktiskt inte provat vare sig F1 eller Seal PUP själv "där ute" men jag skulle nog också föredra F1, i alla fall för vårt klimat och terräng.

Jag hoppas att SOG har bättrat modellen i alla fall.

Tack för inputen!

//Per

Jag har både en Seal Pup och en F1, jag gillar F1:an bättre! Förutom hålet till fånglinan, som jag retar mig nåt vansinnigt på! Det är helt obrukbart eftersom det sitter alldeles för långt fram på greppet.
 
Tack för bra info.

Seal PUP har kvar AUS-6 och den som heter Seal PUP Elite har AUS-8 idag.

Vad säger du om "vem har knyckt av vem" när det gäller Seal Pup / Team Seal?
Jo, jag vet att Seal Pup har kvar AUS-6 men de har föbättrat denna befintliga modell genom att tillverka en klon som är ett strå vassare och som kallas Elite :). Modellerna är så lika att jag personligen anser att det i praktiken handlar om samma modell.

Sog har ju länge kört med den dubbelvågiga bladryggen och den speciella swedgen. Detta är inte deras eget påhitt utan man har tittat på en del etniska huggare (i alla fall i fallet med "pucklarna"). Den här bladprofilen är dock på inget sätt något som Sog är ensamma om. Här är några Busse Combat med samma bladprofil: http://img101.imageshack.us/f/picts2993.jpg/

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...