lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!!

Har L Professional mellanhöjd.med normalfot och med orginalsula. Använder en tunn och en halvtjock socka båda av bra kvalitet.

26,5 cm fötter och valde kängor som har ca 1-2 cm luft framför främsta tån.
Rätt normala fötter gissar jag.

Har gått regelbundet i kängorna under några år (hundägare så det blir skogspromenader i ur och skur) men är inte 100% nöjd med kängorna. Det är bra kvalitet i material och ingar skador så här långt och de håller även tätt. Men.......
Jag har problem med hälgreppet. Hoppades faktiskt att kängorna skulle krympa lite på längden så att hälen skulle pressa ut lite skålform.
Om hälen inte hålls fast alls med glapp som följd, så måste man snöra mycket hårdare = inget bra. föer att inte stasa hela foten i hårt grepp löser det för egen del så här:
genom att ha relativt lös snörning upp till haken med låsning. Drar sedan åt hårt över nästa krokpar och låter de översta 2-3 krokparen vara osnörda. Har dålig erfarenhet av att försöka få kängan att sitta stadigt genom att dra åt hårt i skaftet för jag får ont i hälsenorna efter lägre sträckor.
I detta fall verkar inte skomakarn på L kunna hjälpa mig (efter telefondialog).

Är det någon av er andra som haft problem med hälgreppet och hur löste ni det?
Om jag väljer känga i mindre storlek så tar tårna i framkant så mindre storlek skulle inte funka för mig. Eller har jag bara fått ett "måndagsexemplar"???



jag har fått intryck av att detta är ett ganska vanligt problem, om jag förstått det rätt var det väl också delvis därför den nya "optilästen" kom till. den är bla. lägre över vristen och har ett snävare skaft vilket ska bidra till att foten inte glider fram (hälen lossnar)

att välja en kortare känga är enligt min erfarenhet helt fel väg att gå, hälgreppet och längden har inget med varandra att göra, risken blir bara att du får ytterligare ett problem, att tån tar i.

i modellen "syncro" vilar hälen inbäddad i neopren-gummi, HFC, Heel Fit Control (dom har väl nån marknadschef som vill vara med på ett hörn) i senare års professional har man lagt in samma lösning, men i en light variant; HCF Light

det första jag skulle göra, om jag var som dig, är att kolla med lundhags om dom inte kan syn denna HCF Light i dina skor.

funkar inte det vet jag att jag sett i ögonvrån, eller kanske läst, någonstans att det finns något liknande att köpa och klistra in själv. eller så kan ska man kan klippa till ett par neopre bitar och stoppa ner.

hjälper inte det och du fortfarande vill ha lundhas är mitt tips att prova någon av modellerna med optiläst; ranger, syncro eller park, som alltså är lägre över vristen. dock är den också gjord för en bredare fot, vilket gör att en smal fot tenderar att "åka runt" i kängan.


just ja, vad har du för storlek på dina kängor? resp fötter (US)
 
btw om du råkar bo i sthlm får du gärna komma förbi och prova min ranger high strl 45, som blev för små till mig och nu är till salu.

den har alltså lästen för den "nordiska foten"; bred över foten och låg över vristen.
 
Återkommer om kängstorlek

Flanell: just ja, vad har du för storlek på dina kängor? resp fötter (US)

Sitter på jobbet o har kängorna hemma. Återkommer.....

/GF

P.s ska kolla upp om det är några av dina tips som fungerar. Låter smartast att låta L göra det däringa inlägget du skriver om. D.S
 
Jag har ett par scout i storlek 47. Mina storlekar i andra kängor och skor varierar med märke och modell. Ffrån 45 o en halv till 46 o en halv. Jag har två par strumpor i kängorna oavsett årstid. Mina scout har ett par år på nacken och har inte krympt. Jag använder skoblock då jag kommer ihåg det. Jag har nog gått runt 150 mil, det tror jag är en rimlig uppskattning. Eftersom jag nästan alltid använder damasker så brukar jag bara fetta in dem ett par gånger per år och borsta av dem efter användning. Det är all vård jag gör. En gång hade jag lundhags silikon på gummit. Vet inte om det var bra eller inte. Ingen synlig skillnad.

För övrigt anser jag att meindl för förstöras.
 
det har dykt upp en ny modell (ny-gammal) som jag ej hört talas om förut; "forester" någon som har den? eller vet något om den...
 
sulans tjocklek = utrymmet fram till

eller rättare sagt desto tjockare (högre) sula desto mer extra utrymme framme vid tån, behövs det.

kan vara värt att tänka på även när det gäller lundhags, då dom nyar kängorna verkar ha en ngt tjockare sula än äldre modeller = behov av mer utrymme på längden för att inte tån ska ta i.

alla har väl hört att man vid köp av kängor ska ta någon storlek större än vad man har i skor. den ena förklaringen är ju att foten sväller eller sätter sig men det har också att göra med att skon blir "kortare" när den böjs, i steget. desto tjockare sula desto "kortare" blir skon/kängan.

sulans tjocklek inverkar på "radien", som bildas när man böjer skon, i steget. jämför; ställ dig på ett 1mm papper resp en 3cm tjock telefonkatalog och böj upp tådelen, som om man tog ett steg, så ser man varför det tjocka underlaget kräver marginaler.
 
Jag har normalt storlek 44 nästan alla gånger vad gäller vanliga streetskor.

Köpte ett par Professional höga i storlek 44 vilka jag tyckte passade bra i butiken, väl ute på vandring visade det sig att mina tår blev misshandlade i nedförsbackar - mycket obehaglig erfarenhet på en vecka.

Kom hem och köpte ett par Syncro höga i storlek 45 - dessa fungerar utmärkt med 1, 2 eller 3 par ullmax merino strumpor.

För mig har syncro fungerat bättre än professional av två andra anledningar; bekvämare och mindre skav även på ovansidan av foten, och för att de klarar vad och väta bättre - utan att läcka.
 
Visst! Bra ide´, det är faktiskt konstigt att Lundhags lyckas så bra, med tanke på hur många "felköp" det verkar vara.

Fråga A:, din lundhags känga & arrangemang i den
vilken modell, läst och storlek har du? Professional high, normal, 44
vilken typ och antal av strumpor? tunn ull eller coolmaxstrumpa + 1 tjock eller 2 tunnare vandringssockar i ullblandning
typ av sula?Lundhags egen filtsula


Fråga B: din fots US storlek
vilken US storlek har du på ex nike, reebook, adidas, som sitter perfekt?9½, nån gång 10


Fråga C: din fots uppmätta mått (ange mätmetod): ca 285 mm stående på måttband, hälen mot väggen


Fråga D: övrig beskrivning av din fot: långsmal, ganska låg över fotryggen


Fråga E: hur upplever du att dina lundhags passar din fot och ditt sätt att använda kängan: har haft kängorna i 2 år, så de kanske inte har krympt färdigt än ? men annars har de fungerat väl, jag hann bara gå in kängorna i knappt en vecka innan första fjällvandringen, så förväntningarna var Skavsår med stort S, men fötterna höll bra. Hälgreppet är inte hundra, så om det finns en neoprenlösning på det problemet skulle jag vara tacksam. Tårna är inget problem än så länge, men jag får lov att remma åt kängorna ganska hårt för att hålla foten still. Jag har fuskat lite med att tejpa remsor av restona (tror jag det heter...) på sidorna av hälarna och upp på sidorna av hälsenan för att förbättra hälgreppet, det hjälper nog en del...
 
Lundhags Scout

Sitter i fjällen nu så jag har inte alla skor här men jag gör ett försök

A: Lundhags Scout stl 42
Läst: Normal
Sockor: Merino liner Lundhags eller Smartwool
och Smartwool Adrenaline Heavy Cushion
Sula: Superfeet Grön stl. D

B: Oftast 8,5

C: Mått på foten ca 26,5cm kan vara någon mm kortare.

D: Ganska smal fot, normal till högt fotvalv.

E:Kängan är klockren för mig! Har använt den i snart tre år både på kortare promenader i skogen och flera turer i fjällen. Sist 9 dagar i Sarek med som mest 3mil på en dag. Foten sitter bra och storleken är perfekt. Har krympt en del. Använder dock kängorna ofta.

Enda nackdelen är att den känns lite mjuk när det är som stökigast men vill inte gå på en tyngre och stabilare känga.

Tejpar oftast inte fötterna förutom när jag vet att jag ska slita ordentligt på dem.
 
Herregud, sida upp och sida ned med inlägg för att man möjligen skall kunna hitta en Lundhagskänga som sitter bra...

Är det inte egentligen bara att ge upp och byta märke?

Jag är inne på mitt andra par Lundhagskängor. Först var det Luffar, där jag fick ett måndagsex som visserligen efter ett antal mil satt bra, men där plösen på den ena kängan var felsydd (helt annorlunda än på den andra skon, vilket jag märkte efter några års användande.)

Ville ändå ha skalkänga så det blev ett par Scout när det blev dags att byta igen (efter mycket lång tjänst skall sägas till kängans fördel). Har gått högst femtio mil i de nya kängorna, och nu börjar sulan släppa där fram på båda. Dessutom får jag skav av de hårda kanterna inuti skorna. Dessa kanter känns ungefär som vass kartong....

Jag har säkert inte skött mina kängor så noga som en del tycker att man ska, med skoblock och insmorning efter varje tur osv... ORKA, liksom. Jag har gjort dem hyfsat rena i alla fall efter varje gång.
Nästa gång blir det nog något annat märke som passar en sådan som mig bättre.

Men kämpa på ni! ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5
anomifo Lundhags nya, eller Jörnskängan? Utrustning allmänt 3
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...