lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!!

lite Ot men eftersom frågan ändå är uppe kan jag meddela statusen hos jörnkängan:


jag mailade på adress; firmapost@jjensen.no för ngn vecka sedan och frågade om tillgång och pris, svaret blev följande;

Hei!

Ja, du kan bestille Vandrer av meg. Prisen i Skr er 2632,- + 350,- Skr i frakt. Svensk moms tilkommer ved mottak i Sverige. Har alle storleker fra 36-52 på lager.

Mvh
Kent
 
Har ett par Alaska. Från början var dom 47, men undan för undan har dom krympt ihop och passar nu inte mina 44,5 fötter. Eftersom cellgummit krymper men inte sulan (den är ju Vibram) så har skon böjt sig i en 1000-och-en-natt-inspiterad uppåtkrok. Kängan har dessutom krympt på höjden så att jag inte kan få i ullsula och raggsocka, vilket gör den obrukbar vintertid. Lundhags har lästat ut den en gång, men den drog ihop sig igen. Kanske skulle Lundhags börja skicka med skoblock, med tanke på att kängorna kostar det dubbla mot allt annat så borde det gå att skicka med. Min erfarenhet är alltså att kängorna krymper tills det tar stopp. Använder man dom varje dag så håll dom ute, annars får man räkna med att töja ut dom i början av varje vandring.

P.S. Någon som vet om Jörnkängan fortfarande håller på? D.S.

Cellgummit krymper inte, men däremot mellansulan. Den förklaringen har jag fått av både lundhags och skomakarn i Jörn. Lundhags har bytt mellansula nu, till en som ska vara krymptålig.

Mina scout kostade mycket mindre än mina meindl performance. Trots detta har scout hållit mycket bättre. Angående skoblock tycker jag det är förvånansvärt att du inte använder det självmant. De få vanliga läderskor jag har som har kostat uppemot vad mina vandringskängor kostade använder jag skoblock i, det är ju självklart, man vill ju att de ska behålla formen och mota gångvecken vid grind. Men om man köper ett par skor för en rejäl peng så är man inte intresserad av att underhålla dem? Underlig tankegång.
 
Något/några tips på bra skoblock? Räcker det med endast tådelen eller ska man ha ett blck som även pressar bakåt? Hur är det med formen, tycker de flesta blocken jag sett är rättså spetsiga, är det inte risk att dessa ändrar formen på kängan då en kängtå oftast inte har samma form som skor? Tips på prisvärd modell och var man kan få tag på det vore intressant.
 
En riktig skoaffär kan ta hem kängskoblock som ser lite annorlunda ut än vanliga skoblock. Fjädern bakåt är det som håller sulan i normalposition. Det finns helträblock som liknar foten och har utspänningnordning men det är nog inte nödvändigt.
Putshasndske kan du passa på att köpa vid samma tillfälle. Bästa rengöringsborsten är rotfruktsborsten........
 
Cellgummit krymper inte, men däremot mellansulan. Den förklaringen har jag fått av både lundhags och skomakarn i Jörn. Lundhags har bytt mellansula nu, till en som ska vara krymptålig.

Mina scout kostade mycket mindre än mina meindl performance. Trots detta har scout hållit mycket bättre. Angående skoblock tycker jag det är förvånansvärt att du inte använder det självmant. De få vanliga läderskor jag har som har kostat uppemot vad mina vandringskängor kostade använder jag skoblock i, det är ju självklart, man vill ju att de ska behålla formen och mota gångvecken vid grind. Men om man köper ett par skor för en rejäl peng så är man inte intresserad av att underhålla dem? Underlig tankegång.

Om man köper Mindls dyraste och svettigaste känga till normalpris i Sverige, då kanske dom är dyrare än Lundhags billigaste, annars inte. Mindl är ca 1000:- billigare utanför Norden. Jag har haft ganska många läderskor, dyra och fina som jag underhållit väl, bland annat Borael, Scarpa, La Sportiva och Garmont, dessutom militärens M90. Inga av dessa kängor har tappat formen som Lundhags. Jag har haft sammanlagt 2 par Lundhags som jag slitit ut och ett par som jag gett upp pga att det finns så mycket bättre grejor.

Konstigt att skon blir lägre och böjer sig uppåt av att mellansulan krymper. Men har tillverkaren sagt det så måste det ju vara sant :)
 
Cellgummit krymper inte, men däremot mellansulan. Den förklaringen har jag fått av både lundhags och skomakarn i Jörn. Lundhags har bytt mellansula nu, till en som ska vara krymptålig.

Mina scout kostade mycket mindre än mina meindl performance. Trots detta har scout hållit mycket bättre. Angående skoblock tycker jag det är förvånansvärt att du inte använder det självmant. De få vanliga läderskor jag har som har kostat uppemot vad mina vandringskängor kostade använder jag skoblock i, det är ju självklart, man vill ju att de ska behålla formen och mota gångvecken vid grind. Men om man köper ett par skor för en rejäl peng så är man inte intresserad av att underhålla dem? Underlig tankegång.



GRO; hur länge har du haft dina scout, hur långt ungefär har du gått i dom? kan du inte lägga ut dina storleksuppgifter på kängan / vad du brukar ha för storlek (US) på vanliga skor, samt hur du tycker kängan sitter.



ang cellgummit så har lundhags skomakare urban personligen bekräftat för mig att det tidigare krympte. använde man inte kängan på någon månad och förvarande den utan skoblock drog cellgummit ihop sig.


exakt samma fenomen uppträder i mina graninge fjäll som har samma typ av cellgummi.

äldre lundhags kunde också vrida sig, så som jag fått det förklarat för mig berodde det på att cellgummit var uppbundet på läder, som dels drog ihop sig ganska mycket och dessutom ibland oregelbundet.

nyare lundhags ska ha sitt cellgummi uppbundet på syntet och därmed påstås (naturkompaniet)nuvarande krympmån vara nere på 1-2millimeter.


är det någon som använt både lite äldre kängor typ alaska och nyare typ professionla, ranger mfl som kan se om det är någon skillnad mellan generationerna när det gäller krympningen?
 
Senast ändrad:
Något/några tips på bra skoblock? Räcker det med endast tådelen eller ska man ha ett blck som även pressar bakåt? Hur är det med formen, tycker de flesta blocken jag sett är rättså spetsiga, är det inte risk att dessa ändrar formen på kängan då en kängtå oftast inte har samma form som skor? Tips på prisvärd modell och var man kan få tag på det vore intressant.

jag tror det är den här typen man ska ha, alltså som expanderar på längd och bredd.
http://www.grandshoes.se/big_shoes/skovard/premium-cedertrae/skoblock.php
men precis som du påpekar är också jag fundersam om inte cellgummikängan tar efter skoblocken ganska agressiva form. dom är ju i trä, kanske kan man köpa ett par stora och bearbeta fram bättre passform..!?

om inte lundhags känner sig manade att skicka med skoblock skulle det väl i alla fall vara en bra idé att dom på något sätt engagerade sig, att ta fram en egen variant, utprovad just till deras kängor, bränna in loggan i träet och placera ut i trevliga små säljställ a lá naturkopaniet borde väl också kunna generera påslag på bortåt 5-600%...



här fanns en del tips om storlekar, läster osv
http://www.grandshoes.se/big_shoes/storleksguide-skor/skostorlekar/välj-rätt-skostorlek.php
 
Senast ändrad:
Angående Jörnkängan har inget av mina par krympt. Om en känga drar ihop sig är det vanliga att den ståttt för varmt när den torkats.

Mer angående Jörnkängan. Mitt senaste par skaffade jag år 2004. De var likadana som det par jag hade tidigare. Men när jag i somras kollade in nya Jörnkängor som såldes av samen i turistfällan där Silvervägen just passerar norgegränsen, såg jag att de ändrat lite på kängan. 3 hål + 4 öglor finns på gamla, 3 hål + 5 öglor på nya. De nya är högre. De har dessutom fått lite mer stoppning i plös och så och är inte längre lika "råa". Kanske synd.

Raskesven
 
Det är normalt att en fot med ryggsäcksbelastning växer under dagen och en storlek till efter lunch både på längden och bredden är inte ovanligt alls.
När jag var yngre brukade vi gå 100km på kartan i ett svep. Där mätte vi fötterna efter 4,8,12 osv timmar. Rekordet hade en kamrat till mig vars fot blev 2,5 nummer större, då han började med 47or var det vissa problem i förrådet...så att starta med thight fit tyder mera på balett eller konståkning än på marsch. Men envar får roa sig på sitt sätt.
Tjocka sockor och höga iläggsslulor kan man ta ut och på så sätt få plats med foten, allteftersom den plattas ut.
Att förrådsförvara skor utan block tyder på dålig ekonomi........dvs högt skokonto.....
 
Scout

Tycker det var en bra tanke; svarar:)

Fråga A:, din lundhags känga
vilken modell, läst och storlek har du?
vilken sula?
vilken typ & antal av strumpor?
Har Lundhags Scout, storlek 44 med Skywalksula. Använder oftast strumpa och tjock socka, både i ylle. Innersulans längd 283mm enligt mig.

Fråga B: din fots US storlek
Vanligtvis storlek 43.

Fråga D: övrig beskrivning av din fot
Breda fötter.

Fråga E: hur upplever du att dina lundhags passar din fot och ditt sätt att använda kängan
Aningen för långsmala, lite för mjuka för ojämn terräng med packing, dåligt grepp vid kyla.

Övriga kommentarer:
Väl lämpad känga för enklare användning vår/höst, mindre lämpad för vinterbruk då sulan är för tunn och stel.
 
vad jag har kunnat se är sulan och dess uppbyggnad lika på professional som på scout, stämmer det, tro?

jag tyckte också att den var lite väl mjuk, inte så vridstyv, nån mer som har samma synpunkt?

när det gäller cellgummidelen står det att professional har "certec 4" & scout "certec 2,5" i slutet av katalogen kan man läsa; ...finns från 2.0 till 5.0, ju högre nummer desto stabilare eller varmare konstruktion.

är det nån skillnad i praktiken? räcker 2,5 för att leva upp till ryktet som "outslitliga" ?



både scout och professional ska ha samma läst; "normal" jag utgick därför från att dom skulle sitta ungefär lika på foten, men jag upplevde ganska stor skillnad. till scout´s fördel.

jag tycker överhuvudtaget scout verkar vara ett bättre val, avskalad, lätt men med bibehållen funktion. det enda jag saknar är en bättre snörning och kanske en liten gummilapp över bakdelen, motsv den över tån.

foder i skaft, polstrad överkant mm känns bara onödigt, för min del, dessutom väger professional som par 280g mer och syncro 480g mer, ...nästan ett halv kilo

mina tankar ..hittills..
 
Professional

Har L Professional mellanhöjd.med normalfot och med orginalsula. Använder en tunn och en halvtjock socka båda av bra kvalitet.

26,5 cm fötter och valde kängor som har ca 1-2 cm luft framför främsta tån.
Rätt normala fötter gissar jag.

Har gått regelbundet i kängorna under några år (hundägare så det blir skogspromenader i ur och skur) men är inte 100% nöjd med kängorna. Det är bra kvalitet i material och ingar skador så här långt och de håller även tätt. Men.......
Jag har problem med hälgreppet. Hoppades faktiskt att kängorna skulle krympa lite på längden så att hälen skulle pressa ut lite skålform.
Om hälen inte hålls fast alls med glapp som följd, så måste man snöra mycket hårdare = inget bra. föer att inte stasa hela foten i hårt grepp löser det för egen del så här:
genom att ha relativt lös snörning upp till haken med låsning. Drar sedan åt hårt över nästa krokpar och låter de översta 2-3 krokparen vara osnörda. Har dålig erfarenhet av att försöka få kängan att sitta stadigt genom att dra åt hårt i skaftet för jag får ont i hälsenorna efter lägre sträckor.
I detta fall verkar inte skomakarn på L kunna hjälpa mig (efter telefondialog).

Är det någon av er andra som haft problem med hälgreppet och hur löste ni det?
Om jag väljer känga i mindre storlek så tar tårna i framkant så mindre storlek skulle inte funka för mig. Eller har jag bara fått ett "måndagsexemplar"???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5
anomifo Lundhags nya, eller Jörnskängan? Utrustning allmänt 3
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.