Dyra knivar!

Det här använder jag min kniv till:
-Matlagning
-Späntning, täljning o dyl.
-Mindre "kirurgiska ingrepp"
-Lagning o.dyl.
-Rensa fisk

Det här använder jag inte min kniv till:
-Stycka slaktade djur
-Slåss med björnar
-Slåss med samer
-Imponera på brudar

En vanlig "mackmora" duger alldeles utmärkt för att täcka dessa behov. Så länge kniven är gjord i ett material som inte är rostfritt stål går den att slipa igen. Jag använder själv oftast frosts scoutkniv (tror jag den heter), de är bra och billiga knivar som inte går sönder i första taget. Min första kniv gick sönder efter åtta års flitig användning.

Om man vandrar i fjällen vandrar man (iaf jag) oftast ovanför trädgränsen, vilket betyder att man klarar sig utan att fälla träd. Skulle jag mot alla odds behöva timra ett vindskydd så tar jag med mig en yxa.

Det är vad jag tycker om knivar och testosteron...
 
Inlägg om knivar

- Det går att få bra skärpa på rostfria knivar. Jfr. med en del köksknivar F1 och andra är gjorda i "rosttrögt" stål och de kan man få vassa.

- Någon nämnde att man kan gräva med sin kniv. Visst det kan man - men man förstör också då eggen. Alla knivar tillhör de skärande verktygen och måste behandlas med försiktighet. Alla eggar är ganska tunna oavsett konstruktion.

- Många förspråkar sk. Moraknivar. Jag antar att det är de knivarna med svarta slidor och med röda eller blå skaft. De här knivarna är helt suveräna speciellt när man tänker på hur billiga de är. Dessutom har de den fördelen att man kan dra kniven med en hand. Bekvämt i det dagliga användandet.
Men man måste vara försiktig när man slipar Morakniven eftersom den har en väldigt liten eggvinkel. Risken är att man får den ännu tunnare (och därmed skörare).
Sitter med "Bush Craft" av Mors L. Kochanski framför mig. Om någon har erfarenhet av verktyg och friluftsliv så måste det vara han. Längst ner på omslaget finns en liten bild på en - Morakniv.

- Fördelen med F1 och andra är att de är hållbarare och tål mer. Eggen t.ex. har en helt annan vinkel men är också inte lika vass som Moraknivens.

- Själv har jag roat mig med att bygga några knivar. Det gör jag mycket för att naturmaterial har en annan "själ" än den tråkiga plasten.

- Stora knivar är bra att hugga ris och grenar med. Ska man tälja är en kort knivblad med riktiga eggfaser bäst.

Lite osorterade synpunkter från Skåne
 
Kydexslida?

Hejsan!
Det är så att jag ska köpa WM1 och undrar nu om jag ska köpa en kydexslida till kniven eller inte.
Någon som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter av den?
 

Guest

Gäst
Skicka ett mail till dePaul. Han verkar ha vettiga synpunkter på det mesta som har med knivar att göra. Själv valde jag båda läderslidorna till min F1:a. Däremot inte Kydexvarianten, eftersom jag tyckte den ser för "combat"-aktig ut.
/Mattias
 
Hej och välkommen till forumet

Du undrar om det är lönt att satsa på en Kydex slida. Mitt svar skulle vara; det beror på hur och om du tänker använda kniven.

Om du är samlare av knivar (liksom jag) så skulle jag säga nej! Det finns ett antal orsaker till detta men jag nöjer mig med den viktigaste. De har en benägenhet att repa bladet! Egentligen är det inte själva slidan som gör det utan de mikroskopiska materialresterna som blir kvar efter tillverkningsprocessen. De är svåra att få bort helt.

Om du tänker använda kniven så är en kydexslida (enligt min mening) mycket mer praktisk än en läder dito. Den varken krymper, spricker, missfärgas, expanderar eller suger åt sig vatten. De har ofta ett litet dräneringshål i spetsen så att vatten kan rinna ut och minska risken för korrosion på bladet.

De flesta stoltserar med Tec-Lok, ett snäppe som möjliggör multipla bärsätt; horisontelt vid bältet, vertikalt vid bältet, på insidan av bältet, runt nacken osv.

En trevlig detalj är att om slidan mot all förmodan (har aldrig hänt mig) skulle tappa sin passningsform, så att kniven är lös, så är det bara att stoppa i kniven och värma slidan försiktigt med en varmluftpistol, så formar den sig till önskad form igen. Att själv tillverka en Kydexslida är inte så svårt som man skulle kunna tro.

Det är klart att den ur estetisk synpunkt kanske inte når upp till läderslidans klass men som jag sa innan; är du inte en samlare så spelar det ingen roll.

-dePaul
[Ändrat av dePaul 2002-04-04 kl 08:51]
 
Kydex!

Jag håller med De Paul, har man en funktionskniv av fällkniventypen känns det mer naturligt att ha en funkisslida oxå!

Jag har det till min F1 och A1:a och en läderslida hade känts fel tycker jag. Men på alla mina andra knivar har jag läderslidor.
 
Tec-Lok

Angående snäppet dePaul nämnde; någon som vet om detta går att köpa separat, och var? Jag såg ett sådant på en av Spydercos senare skapelser, och skulle vilja utrusta min F1:a med ett sådant.

Mvh
Anders
 

Guest

Gäst
Off-topic

dePaul! Fick just Fällknivens nya katalog. Nu har de faktikt en fällkniv på programmet. VG10, micarta + SS-handtag ...måste ha...
-jag som hade andra planer för spargrisen!
/Mattias
 
Tek-Lok

går att köpa separat, AEB. Det finns ett stort antal amerikanska firmor som säljer dem på nätet. Använd en sökmotor, så kommer du säkert hitta hur många som helst.

Men varför leta utomlands när man kan köpa dem här hemma ;) Faktum är att om du har tålamod och väntar ett par månader så kan du beställa dem från Fällkniven och då slipper du dyra transportkostnader och långa väntetider.

Till sina kommande alster har Fällkniven Tek-Lok (det är tydligen så här de stavas) snäppe. Dessutom kommer man att kunna köpa dem separat till andra knivar. De kommer att finnas i två storlekar; -45 och -57 mm breda, så de passar de flesta bälten. Du får dock borra hålen i din slida själv. Det borde dock inte vara så svårt, Kydex är ju inte direkt diamanthårt.

Har du tillgång till en popnit-tång för nitar med genomgånde hål, så skulle jag satsa på det också. Då kan du använda en kulkätting om du vill ha kniven runt halsen. Mycket populärt "over there". Kulkätting är enligt min mening bättre än snöre eller läder. Den håller sin form, hänger genom sin tyngd bättre och tål slitage bättre. Dessutom är den snyggare...(högst personlig åsikt :) )

Den har förståss sina nackdelar också. Den kan bli kall på vintern (kan undvikas om man bär kniven intill kroppen) och den kan slita på kläderna. Däremot rostar den inte (används t ex i badkar till "proppen"). De flesta är gjorda av hårdförkromade eller rostfria kulor.

Mattias, det har vetat om i ca 1 år. Men.... Det här är inte många som vet. Kolla in den här konversationen mellan mig och Fällknivens chef Peter Hjortberger:
-----------------
Mitt första inlägg
Hej Peter,

Låt mig först säga att jag blev jätteglad och överraskad att Mod P kommer redan i år!

Så en liten fråga: Finns det en liten möjlighet att redan nu förbeställa ett ex? Eftersom jag är en knivsamlare så skulle det vara mycket trevligt att kunna tinga ett ex med ett så lågt nummer som möjligt (Jag antar nämligen att de första knivarna kommer att vara numrerade?). Om en sådan möjlighet finns Peter, så kan du vara snäll och sätta upp mig på listan? :)

Paul
--------------------------------
Peters svar
Det går bra att förhandsbeställa mod. P redan nu, vi har flera order fast inte en jäkel sett den!

F n har vi inga planer på att numrera den men det vore kanske en kul grej? Jag ska fundera på
detta. Kanhända vi spar numreringsdetaljen till en framtida samlarversion?

Kniven beräknas kosta ca 1200-1300 kr.

Säg till om vi ska anteckna dig för en P fällkniv

Hälsningar Peter
--------------------------------------------
Mitt svar
Ja, anteckna mig för en P-modell, Peter!!

Och så det där med numreringen. Oavsett vad folk säger, så höjer det samlarvärdet på en sådan kniv vare sig det är en vanlig produktionskniv, custom eller en sk samlarkniv. Om du funderar på en numrerad samlarkniv, så kan du skriva upp mig med en gång!

Hälsningar,
Paul
-----------------------------------------
Peter
Du har helt rätt när det gäller numrering även av vanliga bruksknivar.

Jag har antecknat dig för en vanlig P.

PS En liten numrerad specialserie blir med laminerat VG10-stål och fancy wood eller nå't annat skoj, vi får se. Priset vet vi först om ett tag men helt klart kommer den ut samtidigt med den första sändningen av orginal P.

Eftersom vi inte vet priset borde vi kanske lugna oss med att anteckna dig för en pjäs?

M v h

Peter Hjortberger
-------------------------------------
Mitt svar
Peter, priset är oväsentligt!! Anteckna mig för en sådan!!

-Paul
-------------------------------------



Vad säger du Mattias, det var något nytt eller hur? Som det ser ut så kommer den begränsade upplagan bestå av endast 30 stycken knivar. Så det gäller att skynda sig att tinga en om man vill ha en!

Ha det bra alla,
-dePaul
 
Farliga saker..

När jag träffar på ungdomar på fjället som synligt bär en SRK, Seal 2000 eller Recon Tanto liknande kniv då ler jag. Jag har själv råkat ta med mig en Seal 2000 under en fjällmarch i lumpen. Den fyllde ingen reell praktisk funktion, visst användes den för att hugga med men det var mest för att hitta en ursäkt till att bära denna tunga best alla dessa mil alla dessa dagar.

Nu har jag en F1 och en liten fällkniv. Jag använder fällkniven mest. Äldre erfarna fjällrävar ler nog åt mig när de ser mig med min F1 kniv. Som någon skrev tidigare, det ligger glädje i att äga en fin kniv. Jag liksom nästan alla under 30 år saknar gedigen kunskap om hur man ska nyttja en kniv fullt ut, men vi får hela tiden höra om hur viktigt det är med en bra sådan.

Resultatet blir att vi skaffar oss bra knivar utan att kunna använda dem bättre än en billig mora kniv.

Så är det nog i alla fall för mig om jag ska vara helt ärlig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.