Dyra knivar!

>Det var ju en intressant generalisering av människor du aldrig träffat, dela in dem i två grupper!!
Undra vilken DU tillhör??? <

Visst är det något av en generalisering, det medger jag, men inte av människor jag aldrig träffat. Baserat på de jag har träffat anser jag helt klart att tendensen finns!
Vilken kategori jag tillhör? Kategorin erfaren amatör med kvalitetskniv, som gillar att tracka moraknivsfanatiker. Det är riktigt roligt att se hur ni desperat försvarar ert skräp.
 
Woody K Svensson har alltså lyckats placera sig själv i kategorin "erfaren amatör med kvalitetskniv". Tjoohoooo kul för dig!!!
 
Skräp???

Kan den erfarna amatören förklara varför en morakniv skulle vara skräp!

Fram med lite hårda fakta!

Det är ju inte för att de:
- har dåligt stål
- har dålig härdning
- inte går att få vassa
- inte kan användas att tälja med

Så varför är de så dåliga?
 

Guest

Gäst
Lägg av nu!

Den här tråden är startad i februari. Det framkommer nog inget mer vettigt! /Mattias
 
Hå & Hej

Mycket skall man höra innan öronen trillar av!!!
Håller med om att diskusionen håller på att urarta,
stor kniv/liten kniv-dyr/billig huvudsaken är väl ändå
att man är nöjd med detta verktyg.
Själv tänker jag på miljön då jag skall köpa en produkt.
Om man köper dålig kvalitet så blir produkten inte bara oanvänd utan också en belastning för miljön.
Yxor t.ex säljs numera med plastskaft (lättare) som tillvekaren säger vara återvinningsbart,men ingen återvinningsstation jag sett har någon behållare för dylika saker.
Träskaftet på min Vildmarksyxa (Gränsfors) kan ge mig värme då det har tjänat ut sin roll, eller så låter jag naturen ha sin gång och låter det ruttna bort.
 
>Woody K Svensson har alltså lyckats placera sig själv i kategorin "erfaren amatör med kvalitetskniv". Tjoohoooo kul för dig!!!<

Tja, du frågade ju....

Har jag lyckats reta upp dig nu? (säg ja...!)
 
A1 tycker jag är bra

Man kan göra det mesta med A1:an tycker jag.
Du kan gräva med den, hugga med den och dessutom
ligger den bra i handen.
Blir inte så snabbt slö och är inte lika känslig som de små knivarna
 
Hej!

Personligen så har jag inte använt just de knivarna,men jag vet att de är dom klart bästa knivarna för vildmarksbruk.Själv så tycker jag att A1 är en väldigt bra allroundkniv med tanke på dess storlek och det är ju en smak sak om man vill ha en större kniv eller en mindre själv så skulle jag föredra A1 i stället för den mindre S1.Men jag kan hålla med om att de är väldigt dyra ja men du får ju och andra sidan väldigt bra kvalitet för pengarna.Du får ju en kniv som verkligen tål mycket och är hållbar.


Jöran Jäderberg
 
Om det nu är så...

...att man hamnar i en extrem nödsituation, så är det väl bättre med två moraknivar än en superkniv.
Visst är det större risk att morakniven går sönder, men den stora risken är att man tappar bort kniven.

Tillochmed ett avbrutet tjugokronorsblad är bättre än en borttappad tvåtusenkronorskniv. Prisskillnaden kan jag köpa mig mycket säkerhetsutrustning för.

Ni som nu övertygats om att tjugokronorkniven är bättre, kan för övrigt gärna skänka lyxknivarna till mig ;-)
 
Etfersom jag är flugfiskare så har jag alltid en filékniv med mig. En finsk Martinell som egentligen bara har den dåliga egenskapen att handtaget är grönt, alltså lätt att tappa bort i skogen. För allt det övriga, skära korv, grillpinnar så har jag en fransk Opinel. Det duger gott.

Staffan
 
Det tycks bara vara ett fåtal som insett att det inte finns en kniv för alla tillfällen. Jag skulle föreslå att man skaffaen en liten större, en mindre och ett multiverktyg. Vill man bara ha en kniv får man väl kompomisa.

Att släpa omkring på en yxa som i regel inte går att använda till något annat än att hugga med verkar vara onödigt vikt, och det släpar jag inte gärna på.

Min erfarenhet av moraknivar är att de tappar skärpan, bladen går av, det blir hack i eggen vilken gör dem hopplösa att använda samt att man skär sig i fingrarna av dom. Antagligen beroende på de första egenskaperna.

Själv använder jag Cold Steel SRK, som jag tycker är bra. En SOG Seal Pup, som jag inte rekomenderar riktigt då eggen börjar för långt ut på bladet. Samt en Leatherman Wave, eftersom jag slarvat bort mitt Gerber multiverktyg. När det gäller den sistnämda verktyget spelar det inte så stor roll vilket märke eller modell eftersom de stora märkena håller bra kvalité och det är tången som är värdefull. Jag har dock varit med om att Clas Ohlson variant av multiverktyg gått av, handtagen alltså.

Mvh
The Crow
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.