Handsåg

Kollade själv på bla Eka, Sawvivor och att göra egen av trä. Tycker nämligen Laplandern blir seg när det ska sågas lite mer och grövre. När jag vägt samman allt vad heter recensioner, teoretisk prestanda, pris och vikt så blev det en Silky Topgun 240. Har inte haft tillfälle att prova den ännu, glömde den typiskt nog hemma i helgen. Men med 240mm blad, betydligt grövre tänder än Laplandern och en vikt på 220 g (40 g mer än Laplandern men 70 mm mer blad att såga med) så verkar den lovande...
 
Kollade själv på bla Eka, Sawvivor och att göra egen av trä. Tycker nämligen Laplandern blir seg när det ska sågas lite mer och grövre. När jag vägt samman allt vad heter recensioner, teoretisk prestanda, pris och vikt så blev det en Silky Topgun 240. Har inte haft tillfälle att prova den ännu, glömde den typiskt nog hemma i helgen. Men med 240mm blad, betydligt grövre tänder än Laplandern och en vikt på 220 g (40 g mer än Laplandern men 70 mm mer blad att såga med) så verkar den lovande...

Grattis till Topgun! Återkom med en recension när du hunnit testa den.
/Niklas
 
opinel har två modeller som används av diverse förband, har själv inte testat någon utav dem ännu dock.
 
Laplandern fullkomligt bleknar i jämförelse. Måste vara ett överskattat verktyg. Även om man går ner till en Topgun 200 så har man mer maskin och dessutom lägre vikt (160 gr).
 
Jo, Silky is the shit! Använder fyra olika modeller i jobbet. Har använt Felcos också förr, men det går inte att jämföra. Och "billigare hemträdgårdsmärken" är bara att glömma, enligt min mening.
Silky Super Accel, är nog den jag använder mest och som är mest "allround", av de jag har.
 
Jo, Silky is the shit! Använder fyra olika modeller i jobbet. Har använt Felcos också förr, men det går inte att jämföra. Och "billigare hemträdgårdsmärken" är bara att glömma, enligt min mening.
Silky Super Accel, är nog den jag använder mest och som är mest "allround", av de jag har.

Kul du också gillar dem! Jag har Topgun i 20 och 24 cm. Valde den modellen pga den låga vikten och det kraftiga bladet. 24:an är favoriten. Har även fiskars Xtract och Bahco, men de är inte i samma klass avverkningsmässigt, men av god kvalitet de med!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.