Handsåg

Gerber

Just nu rear dom Gerber Gator EAB (viksåg) på Jaktia i Kållered (Göteborg). Ordinarie pris 499:- nu 149:- mot kupong (som finns i tidningarna i affären). Jag har köpt mig en :)
 
Det går att avverka mycket mer virke utan att man blir helt död i hand och underarm. Det är ju en mer riktig såg men den snäva vinkeln fram begränsar lite, man vänjer sig att inte dra bak så långt så den kliver ur veden.

Det var därför jag först tyckte Sawvivor verkade bättre än Eka, men på YouTube-klippet du länkade till verkar det vara svårt att såga rakt med den. Och det tycker jag är en stor nackdel.
 
Laplandern är ju trevlig, men ingen arbetshäst direkt.
Tar hellre någon form av hopfällbar bågsåg.

En underskattad variant är den s.k. "bucksaw".
Säkert många som byggt en sådan i unga år, och jag anser att det är en suverän "ta-med-sig-såg". Framför allt är det ju skoj att bygga sin egen såg.

Ett bågsågsblad, fyra träbitar, och en bit snöre. Väger inte mycket och sågar bra. Tar inte lång stund att snickra ihop om man är någorlunda händig.

Ett annat alternativ är att enbart ta med sig ett bågsågsblad, en bit snöre, samt två skruvar/spikar och bygga den på plats i skogen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.