Handsåg

Skärtanden på kedjan skär delvis oxå, Skärtanden fungerar likt en hyvel, har jobbat mycket i skogen och vet något förhoppningsvis... den så kallade stötvinkeln på skärtanden "hugger" det var så jag menade!

jag är en enkel användare, inte en kedjeingenjör så jag sätter inte mitt liv på det här men stötvinkel är en viktig del av kedjegeometrin som man alltid tar hänsyn till när man slipar och skärper kedjan, i min värld avgör den konstruktionsdelen hur aggressiv kedjan blir, en felaktig vinkel ökar risken för kast genom att den skär för aggressivt eller tvärtom om felet är åt andra hållet.. hyvel är en bra liknelse och dom är skärande.. du får ta fram något material som stödjer ditt påstående för jag har aldrig hört något om det, låter som en klassisk myt precis som man bara ska slipa knivar åt ett håll osv. men som sagt, jag sätter inte mitt liv på det..


När du kapar rotben, tror ryttarna är för korta!?

Mvh troswe

det var inte det som var poängen, jag vet att jag kör med låga ryttare.. poängen var att det blir spån men det har du redan själv sagt när du sa att kedjan jobbar likt en hyvel, skärande..
 
en kedja som är i ordning "hugger", det är ju klart som korvspad, det är ju bara att titta på fliset som ligger på marken när man är klar.

att du kan få spånor när du jobbar i trädets längdriktning säger ju ingenting, det får du ju av en yxa också, som alla borde vara överrens om är ett huggande verktyg.
 
skillnad på skärande & huggande

Ett skär = eggen har kontakt med materialet när kraften påbörjas (man skär med fogsvansen/kniven)
Ett hugg = eggen kommer med fart/kraft mot materialet (man hugger med motorsågen/yxan)

Mvh troswe

P.S.

Alla får tycke/tro som dom vill, men det finns bara ett som är rätt, det rätta!

Nu lämnar jag denna debatten!
 
en kedja som är i ordning "hugger", det är ju klart som korvspad, det är ju bara att titta på fliset som ligger på marken när man är klar.

att du kan få spånor när du jobbar i trädets längdriktning säger ju ingenting, det får du ju av en yxa också, som alla borde vara överrens om är ett huggande verktyg.

man kan skära med en yxa, precis som att man kan hugga med en kniv.. även om det nödvändigtvis inte är rätt.. det är oxå skillnad på spån och flisor..


Ett skär = eggen har kontakt med materialet när kraften påbörjas (man skär med fogsvansen/kniven)
Ett hugg = eggen kommer med fart/kraft mot materialet (man hugger med motorsågen/yxan)

Mvh troswe

P.S.

Alla får tycke/tro som dom vill, men det finns bara ett som är rätt, det rätta!

Nu lämnar jag denna debatten!

definitionerna på hugg och skär känns extremt hemmabyggda, det finns hur många hål som helst i dessa..

man säger iofs, att man ska "hugga" när man arbetar i skogen men jag tror inte det kommer från sågkedjornas konstruktion.. eftersom jag inte är expert på detta utan endast användare så kollade jag runt på tillverkarnas hemsidor och man använder inte ordet "hugga" när man pratar sågkedjegeometri och funktion, man använder orden såga och skära.. www.oregonchain.se
 
handlar det om stormfälld skog eller andra precisionsarbeten så är det svårt med annat än motorsåg..

I stormfäld skog är skördare att rekommendera av flera skäl, bl.a. för att stammarna ofta ligger i spänn. De flesta dödsolyckorna i samband med skogsarbete sker ju vid motormanuell upparbetning av stormfält virke.
/Niklas
 
Motorsågens tänder skär! De heter nämligen skärtänder. Se länk nedan!

Ryttarnas uppgift är att reglera det bortskurna spånets tjocklek!

http://www.jonsered.se/node309.aspx

Notera att bara för att det heter spåner, så ska de ingalunda vara finspånstorlek på dessa, utan snarare som finare flis. Börjar det bli spånstorlek, så är det hög tid att fila kedjan. Små spåner vill gärna sätta igen luftfiltret (inklusive eventuellt förfilter).

F.ö. så är underställningen beroende av motorsågmodell, motorsågens kondition, kedjans vasshet och virkets egenskaper. Ju starkare motorsåg, ju större underställning kan motorsågen orka med. Slöa kedjor sliter hårt på sågen. Vid sågning i hårda trädslag, får underställningen minskas.
/Niklas
 
I stormfäld skog är skördare att rekommendera av flera skäl, bl.a. för att stammarna ofta ligger i spänn. De flesta dödsolyckorna i samband med skogsarbete sker ju vid motormanuell upparbetning av stormfält virke.
/Niklas

självklart är det att "rekommendera" men du vet säkert också att det inte alltid är tillämpbart och att man måste såga manuellt trots att det är otroligt farligt att upparbeta stormfälld skog, till och med så farligt att människor dör.. jag har själv upparbetat stormfälld skog och det finns tyvärr massor med situationer där skördare inte kommer fram eller kan genomföra, i arbetslagen hemmavid efter senaste stormarna har man alltid en "manuell" sågare i varje lag..
 
självklart är det att "rekommendera" men du vet säkert också att det inte alltid är tillämpbart och att man måste såga manuellt trots att det är otroligt farligt att upparbeta stormfälld skog, till och med så farligt att människor dör.. jag har själv upparbetat stormfälld skog och det finns tyvärr massor med situationer där skördare inte kommer fram eller kan genomföra, i arbetslagen hemmavid efter senaste stormarna har man alltid en "manuell" sågare i varje lag..

Jag har också upparbetat en del stormfäld skog och lärde mig då att mjölk ger starka knäskålar... Även om man inte alltid kommer åt att göra rotkap med skördare, så är det ju ibland nödvändigt att ha en kran som håller i stammen. Gäller ju inte minst vid brötar. Vissa stormfällor ska ju helt enkelt inte kapas manuellt p.g.a. manuellhuggarens personliga säkerhet!
/Niklas
 
Jag har också upparbetat en del stormfäld skog och lärde mig då att mjölk ger starka knäskålar... Även om man inte alltid kommer åt att göra rotkap med skördare, så är det ju ibland nödvändigt att ha en kran som håller i stammen. Gäller ju inte minst vid brötar. Vissa stormfällor ska ju helt enkelt inte kapas manuellt p.g.a. manuellhuggarens personliga säkerhet!
/Niklas

vad är det egentligen du argumenterar emot, vi är helt överens om hur man arbetar i skogen ingen diskussion.. man undviker motorsåg in i det absolut sista och använder man dessa djävulsmaskiner så är det förenat med stora risker för personskador, dock kommer det alltid att finns tillfällen där man måste gå in och köra motorsåg, ingen har påstått något annat.
 
EKA Kombi - OK eller junk?

Vad tycker ni som har EKA Kombin? Jag köpte precis en sån med tanken att man ska slippa nöta så förbaskat med Laplandern när det är mycket eldande. En kompis hade läst någon totalsågning pga den lilla vinkeln mellan båge och blad i framdelen. Det har jag ju räknat ut och något man får ta med att den är hopfällbar men är det helt åt h-vete eller bara mindre bra? Har alltså inte mer än monterat den en gång.

En Bahco/Sandvik Laplander och även en EKA Kombi Såg Viking, det är en smidig och hopfällbar såg med tre blad (trä, kött & stål) som ryms innanför aluminiumprofilen... Så man kan med fördel packa ner sågen i sin ryggsäck utan att behöva vara rädd att sågbladen förstör väven i ryggsäcken.

Bifogar några bilder på EKA Kombi Såg Viking.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.