tjejer & knivar!

1. Men därmed inte sagt att den som samlar på något är van att hantera samlarobjektet praktiskt, det finns det många exempel på.

2. Så du får nog acceptera att det inte är av bristande kunskap tjejer inte har lust att diskutera knivars utformning/material, de väljer något som funkar för dem, sen trampar de vidare mot nya äventyr

3. Killar har en förmåga att teorisera, krångla till det, tjejerna är enklare av sig, inte så prylfixerade som vi killar, men klarar sitt jobb i skogen galant ändå.

4. Men vill dom något, och går in för det, då jäklar, där är deras tänkande långt överlägset våra svällande överarmar....

5. Föressten, har du inte tänkt på att göra en liten egen avdelning bland dina tusentals knivar som oftast väljs av kvinnor ?, det skulle jag göra, lycka till !
1. Haha, tack för den. Men du har fel. Jag kan använda kniv. Kanske bättre än vad som borde vara lämpligt ;).

2. Har inget emot det. Det jag däremot vänder mig mot är att denna syn uppfattas i den kvinnliga världen som den korrekta och allt annat är makabert.

3. Visst klarar de det. Men att påstå att min uppfattning är den rätta eftersom jag ser kniven endast som nödvändigt ont och allat annat är överdriven prylmani är inte korrekt.

4. Nja....

5. Nej, det har jag inte tänkt på. Inget sådan intresse har uttryckts av kvinnor ;)

~Paul~
 
Kvinnan faller nästan komiskt in i ledet när det ska utföras sysslor i skogen, hon vill va vid lägret, fixa mat, sköta om.
Karln ska ut o jaga, hämta ved, etc
--klipp--
Det märks så väl även bland yngre tjejer som man kan tycka borde vara mer "jämlikhetstänkande"
, men inte faan, kniven anser inte dom, så viktig som vi karlar, det är bara så, vilket du redan konstaterat av trådinläggen.

Killar har en förmåga att teorisera, krångla till det, tjejerna är enklare av sig, inte så prylfixerade som vi killar, men klarar sitt jobb i skogen galant ändå.

Du gör det också så enkelt för dig, genom att klumpa ihop alla i 2 grupper bara. Även om jag tror att du menar väl. Jag kan lova dig att det finns prylfixerade tjejer (om man väljer att bära med sig 3 knivar istället för en "Rambo-kniv", vad är man då? mer prylig än macho?). Och vad är det som säger att en kniv måste vara viktig, bara för att några personer tycker det? Kniv = ja, men exakt vilken kniv bör ju vara valfritt. Det kanske är så att matlagningen i fält borde vara det viktigaste? Eller något annat. Vad är rätt? Finns det något generellt svar? Knappast. Fast mycket av tonen i såna här trådar grundas väl också för att många gillar att diskutera, nästan oavsett vad diskussionen rör. Och såklart en hel del som brinner för sina egna intressen, och vill dela med sig av åsikter och erfarenheter, underbart så länge det inte blir fördömande av alla som gör/tänker/är annorlunda. (Se knivar, skridskostavar/-pikar, nödaskar, eld, ...)

Inget kan sägas bättre än i Anna 4623:s inlägg, med tillägget att det säkert finns gott om skillnader mellan individer, inte bara mellan könen. För övrigt, de som syns mest på ett forum är ju framförallt de "åsiktstunga", en hel del nöjer sig oftast med att bara läsa. Och för egen del känns det fortfarande inte helt bekvämt att bli sågad/hårt kritiserad av nån tvärsäker person på ett forum. Tunn hud, OK... men det kanske bara är tjejigt att bli ledsen för kritik... ;-)
 
1. Du gör det också så enkelt för dig, genom att klumpa ihop alla i 2 grupper bara.

2. så länge det inte blir fördömande av alla som gör/tänker/är annorlunda. (Se knivar, skridskostavar/-pikar, nödaskar, eld, ...)

3. Och för egen del känns det fortfarande inte helt bekvämt att bli sågad/hårt kritiserad av nån tvärsäker person på ett forum.
1. Håller med.

2. Mina inlägg har gällt sådant som jag uppfattat som direkta felaktigheter. Att uppfatta mina invändningar som fördömanden är inte korrekt. I så fall skulle man inte kunna säga något alls.

3. Den risken får man tyvärr ta. Vet du med dig att du har tillräckligt mycket på fötterna så bör du hålla på dig. Men någon annan kan ju trots allt ha rätt ;).

~Paul~
 
Jag klumpar i hop av den anledningen att jag förutsätter att ni förstår att man inte kan nämna alla varianter av åsikter beträffande tjejer(killar, hur det än, så är det bara två grupper som vi diskuterar,
om det inte finns en grupp till ?, Killar- Tjejer , det är två grupper och vad är nästa grupp ???

Att det finns tjejiga killar o vice versa är inte intressant, det är väl MAJORITETEN av respektive grupps åsikter vi talar om ?

Och återigen så är vissa saker på ett visst sätt, vad ni än skriver, jag måste tydligen skriva att det finns undantag, så varsågod. Det finns undantag !

Könsrollerna mina vänner är cementerade, men det går ibland åt rätt håll, ibland åt andra hållet.

Och du Paul, jag skrev bara att de som samlar inte alla gånger kan använda samlarobjekten praktiskt, det är bra att du är "komplett samlare" i den meningen att du ochså kan hantera knivar.;)
 
Jag klumpar i hop av den anledningen att jag förutsätter att ni förstår att man inte kan nämna alla varianter av åsikter beträffande tjejer(killar, hur det än, så är det bara två grupper som vi diskuterar,
om det inte finns en grupp till ?, Killar- Tjejer , det är två grupper och vad är nästa grupp ???

Det är kanske därför det är intressant att tala om grupper av åsikter eller grupper beteenden utan att göra en genusfråga av det. Det brukar göra nytta i en diskussion som man vill hålla seriös. Det är lite svårare för man är inte van och ettiketteringen av grupperna är sällan så självklart... Men det är hursomhelst mindre "riskfyllt", och mindre fel, och mer intressant än att säga att vi är si, eller att dom är så. Tycker jag.
 
1. Håller med.

2. Mina inlägg har gällt sådant som jag uppfattat som direkta felaktigheter. Att uppfatta mina invändningar som fördömanden är inte korrekt. I så fall skulle man inte kunna säga något alls.

3. Den risken får man tyvärr ta. Vet du med dig att du har tillräckligt mycket på fötterna så bör du hålla på dig. Men någon annan kan ju trots allt ha rätt ;).

1. Bra!
2. Jag tycker inte att just du har en fördömande stil, utan osedvanligt faktabaserad!
3. Precis, visst är det så! Jag blir gärna rättad om jag har fel, eller får tips i andra riktningar än min inskränkta tankebana så att man kanske kan vidga sig. Men ibland är tonen sån att man ska skända de som tycker/tänker/gör annorlunda, mästrande. Träligt tycker jag, särskilt om det är fråga om åsikter och inte fakta.
 
1. Bra!
2. Jag tycker inte att just du har en fördömande stil, utan osedvanligt faktabaserad!
3. Precis, visst är det så! Jag blir gärna rättad om jag har fel, eller får tips i andra riktningar än min inskränkta tankebana så att man kanske kan vidga sig. Men ibland är tonen sån att man ska skända de som tycker/tänker/gör annorlunda, mästrande. Träligt tycker jag, särskilt om det är fråga om åsikter och inte fakta.
1. :)
2. Tack! Försöker göra mitt bästa.
3. Håller med. Trist :(.

~Paul~
 
Alltså, söka på internet kan jag göra själv, poängen m att INTE prata ympknivar här é just såna svar..
Så mina knivfrågor diskuterar jag på andra forum, där man kan ympning/beskärning etc, & därför förstår mina behov.
För i min värld så é det användningsområdet samt användaren som styr knivvalet, dvs kniven ska va bra att ympa m, & fungera bra i just min hand.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.