tjejer & knivar!

det är ju ett kännt faktum att många av oss pojkar gillar knivar och att vi kan ägna timmar, i tråd efter tråd, och tycka om tänka om detta.

men det är sällan man ser någon flicka besöka dessa trådar.

vad har ni för tankar runt kniven, som en del av den personliga utrustningen?

det skulle vara intressant med en seriös tråd om detta och se om det finns någon skillnad i "tänket"

bär ni kniv?
vilken typ?
 
Det finns nog flickor som besöker även knivtrådarna, men man kanske inte så ofta har något att skriva och tillföra?

Hursomhelst, jag bär alltid kniv!
I nyckelknippan hänger en Victorinox Classic: sax, kniv, nagelfil, pincett och tandpetare. Saxen är användbar rätt ofta, pincetten emellanåt och så knivbladet såklart.

Annars i utelivet så får väl något multiverktyg hänga med, för skridsko, skidåkning eller vandring. Leatherman Juice C2 för tång/avbitare, skruvmejselfunktionerna, samt sax och korkskruv. Och knivbladet såklart!

Har även en Leatherman Micra för nyckelknippan, men den lilla Victorinoxen klarar det mesta som behövs för vardagen. Dela ett äpple, fixa en flisad nagel, dra någon elak sticka, öppna något hoptejpat, ...

Glömde en sak: att det är lätt att glömma att ta bort kniven från nyckelknippan vid flygresa, surt, men de är ju inte oändligt dyra.
 
Senast ändrad:
ha ha

vilket underligt samanträffande?

Jag satt precis och tittade lite i den över hundra sidor långa knivtråden och funderade över just detta.

Kvinnor samlar nog mer på skor/kläder/heminredningsaker och dylikt medan männen är mer prylfixerade utöver dessa områden.
 
Kvinnor samlar nog mer på skor/kläder/heminredningsaker och dylikt medan männen är mer prylfixerade utöver dessa områden.

!!!!!!!!!!!!!! (Saknas det en smily? Eller är jag för icke-ironiskt inställd just nu?)

Jag har flera kängor än finskor. Flera friluftsjackor än kavajer. Fler ryggsäckar än handväskor (har inte ens en handväska). Fler tält än porslinsfigurer. Fler knivar än läppstift...

Skillnaden (när det gäller knivar) hos mig ligger nog i att jag ser kniven som ett nyttoföremål och inte en statuspryl. Jag behöver ju ingen penisförlängare... :)

Dessutom så är faktiskt en kniv ganska så ensidig; man skär saker med den. Jag tycker att det finns mer intressant att diskutera om tex tält och vandringsvägar än en kniv.

Men visst, jag är inne och kikar på knivtrådar då och då. Men när jag gör det så tycks de mest handla om olika hårdhetsgrader på bladet eller om man ska göra ett skaft av älghorn eller inte. För mig som inte gör egna knivar så blir det lätt ointressant efter ett tag. Vi är ju alla olika, med olika intressen. Vandringssträckor kan jag diskutera i princip hur länge som helst...
 
!!!!!!!!!!!!!! (Saknas det en smily? Eller är jag för icke-ironiskt inställd just nu?)

Jag har flera kängor än finskor. Flera friluftsjackor än kavajer. Fler ryggsäckar än handväskor (har inte ens en handväska). Fler tält än porslinsfigurer. Fler knivar än läppstift...
...

Du vet det finns en värld utanför din lilla.. : P

Förövrigt så ingår en del av det du nämner inom facket kläder om du inte var medveten om det.
 
Skillnaden (när det gäller knivar) hos mig ligger nog i att jag ser kniven som ett nyttoföremål och inte en statuspryl. Jag behöver ju ingen penisförlängare... :)

Dessutom så är faktiskt en kniv ganska så ensidig; man skär saker med den. Jag tycker att det finns mer intressant att diskutera om tex tält och vandringsvägar än en kniv.

Oj, det där gillade jag! Det första vettiga jag sett i en knivtråd på länge. ;)

Jag vet ju dock inte om det är min kvinnliga sida som tänker exakt så, eller om det råkar vara så att både jag och Karolina är smarta som personer ;) (I så fall saknas ju genusperspektivet.)
 
Hej!

Intressant ämne!

Jag tror det ligger mycket i det Karolina skriver. Jag gav min fru en kniv när vi träffades för 11 år sen (eller sålde den till henne för en krona för att vara exakt eftersom det medför otur att ge bort en kniv) och det är den enda hon har och den duger gott.
Själv har jag nog ett 20-tal knivar och tre multiverktyg men jag använder bara en av varje............

VH/Anders
 
Senast ändrad:
Glömde en!
Bland ute-köksattiraljerna finns en Eka Swede 1000, fällbar filékniv som har ett rätt långt och tunt blad, grymt smidig att jobba med när man ska laga mat. Om man tillåter den extra vikten för en speciell kökskniv istället för att jobba med en "vanlig" fällkniv typ schweizare. Jag tycker att den extra vikten är helt OK om jag ändå har med mig mat som ska tillagas, inte frystorkat alltså. Det är ju så kul att laga mat ute, och definitivt skönare med bra grejor. Och om man t ex paddlar så har denna extrakniv ingen viktsmässig påverkan i min värld.
 
Lantisar har alltid kniv, oavsett kön.. *L*

Morakniv bästa stallkniven.
En liten brytbladskniv har jag alltid m mig, helt oslagbar t precis allt :)
Dessutom har jag ngn multimojäng som jag ibland har m mig men sällan använder.

Just jag känner inget jättebehov av att diskutera knivar, jag har dem, jag använder dem, ja??
Fast letar iofs efter en bra ympkniv, men den frågan känns mer meningsfull på andra forum än utsidan.


det är ju ett kännt faktum att många av oss pojkar gillar knivar och att vi kan ägna timmar, i tråd efter tråd, och tycka om tänka om detta.

men det är sällan man ser någon flicka besöka dessa trådar.

vad har ni för tankar runt kniven, som en del av den personliga utrustningen?

det skulle vara intressant med en seriös tråd om detta och se om det finns någon skillnad i "tänket"

bär ni kniv?
vilken typ?
 
Även jag är pojke och håller med Karolina :)
Anser att så länge min kniv är vass och går bra att spänta/tälja etc etc med när jag behöver den så är jag nöjd. Det stora funderandet kan jag lägga ner på saker som har lite mera funktion, typ tält, utekläder, lagamat-saker osv.. Men som allt annat, smaken (i detta fall intresset) är ju delad.
 
Min fru är som karolina, jag ha handtillverkar en kniv till henne, men hon vet inte var den är när vi ska ut...
Den primitiva människans tänkande återkommer jag till, vissa saker är på ett visst sätt vare sig vi vill eller inte.
Focus ligger hos mig på kniven, etc, på frugan ligger focus på var vi ska, om det är trevligt där, maten,övernattningen,etc.
Min fruga tycker det är viktigare att ta med gott kaffebröd än en superbra kniv, den har man väl med sig ändå ???
Näe, psykologins erfarenheter efter 50 år säger mig "primitivt" tänkande, karlar finner det väldigt med en kniv, för att försvara sig, inte bara fixa grillpinnar.
Brudarna har andra visioner i livet än det funktionella, de är mer inriktade på känslolivet, det måste funka först, vara trevligt,god mat,ett bra mål att vandra till, etc, sen kommer prylarna, som kniven, etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.