Överreklamerat

"GPS på sommarfjället... "

Som jag navigerar så skulle en GPS ha sparat mig c:a 1 onödig mil på varje fjällvandring. Men nu behöver jag motionen så jag kommer nog inte att köpa mig en GPS. Min son skulle dock uppskatta om jag skaffade GPS:en i stället för att läsa fel på kartan då han inte behöver motionen lika mycket...

Annars så tycker jag att frystorkat är överreklamerat. Det smakar ärligt talat skit oavsett märke, (ja, jag har testat Real. Det smakade som kryddad skit). ;-)

Den korta tid man brukar vara ute, (c:a 1 vecka), så klarar man sig med chokladdryck/nypon-/blåbärsoppa och en massa knäckebröd+kaviar. Det smakar betydligt bättre och ger tillräckligt med energi för vilka strapatser man än ger sig in på.


Jag ifrågasätter faktiskt om du lever en vecka, sju dagar ute på vandring med nyponsoppa och knäckebröd. Hur orkar dag efter dag utföra fysisk aktivitet på den kosten?
 
Ni har så rätt så!

Regnskydd åker in på listan med ett rungande hej. Inte själva regnskyddet men det faktum att vi 2008 fortfarande BEHÖVER regnskydd till en ryggsäck. Kan ju omöjligen vara så svårt att göra en rygga i tätt material med täta sömmar. Det behövs ju inget membran eller annat "high tech"!

Att packa i plastpåsar eller svart sopsäck är ju enkelt, emn skall det erkligen behövas?
 
Ni har så rätt så!

Regnskydd åker in på listan med ett rungande hej. Inte själva regnskyddet men det faktum att vi 2008 fortfarande BEHÖVER regnskydd till en ryggsäck. Kan ju omöjligen vara så svårt att göra en rygga i tätt material med täta sömmar. Det behövs ju inget membran eller annat "high tech"!

Att packa i plastpåsar eller svart sopsäck är ju enkelt, emn skall det erkligen behövas?

Det är två saker:

1. En vattentät rygga är bara en lite dyrare rygga som kan gå sönder på ännu ett sätt. När sömmarna börjar läcka och det blir någon reva i tyget så är plötsligt poängen borta.

2. Regnar det så kan man inte öppna ens en vattentät rygga utan att saker inuti blir blöta.

Det är bra mycket smidigare och mer praktiskt att packa fuktkänsliga saker vattentätt separat, inuti påsar i säcken. Då byter man enkelt påsar när de slitits ut, och man kan öppna säcken i ösregn för att plocka fram t ex kök utan att förstöra sovsäcken.
 
Jag kom på det mest överskattade!

Blåbärssoppa!

En hel nation lever i tron om att det skulle vara en bra lunch för frilufsfriskisar, men den enda väsentliga näringen i blåbärssoppa kommer från tillsatt socker. Så då kan man ju lika gärna äta vingummin till lunch.

(Så förvånande förresten att det blev diskussion om regnskyddet... muahahaha)
 
Var har vi den där undersökningen som någon grävande utsidare gjorde, som gick ut på att mäta viktskillnaden mellan en genomblöt och en torr ryggsäck? Jag kommer inte ihåg vad utslaget blev - var det bättre (ur gramjägarsynpunkt) att ha ett regnskydd á 100 gram eller var det bättre att låta ryggan bli blöt och bära den extra vattenvikten då?
 
Det förmodligen mest kända membranet på marknaden har garanterat inte hållit mina fötter eller övriga kroppen torr trots sin kända slogan.

Jag måste hålla med: att GT i kängor är helt värdelöst kunde jag konstatera redan för 15 år sen. Dom är tunga. Dom torkar aldrig. "Membranet" sitter *innanför* ett lager skinn. Om det senare blir genomblött så blir skon ännu tyngre, och torkar ännu mer aldrig. Dessutom nötte jag hål på membranet ganska snabbt. Och hygienen, med lager på lager av gummi/"något mjukt"/tyg som man inte kan ta ur.

För mig är GT-kängor kungen av allt överreklamerat inom friluftsliv. Och med marknadens obönhörliga logik är det snart det enda man kan få tag på.
 
För mig är GT-kängor kungen av allt överreklamerat inom friluftsliv. Och med marknadens obönhörliga logik är det snart det enda man kan få tag på.

Applåderar!

Dessutom vill jag lägga till en sak till listan över överreklamerade saker. Termosar med knapplock. Så värdelöst. Om det nu redan finns en välfungerande, idiotsäker, enkel och billig konstruktion, varför krångla till det?
 
Var har vi den där undersökningen som någon grävande utsidare gjorde, som gick ut på att mäta viktskillnaden mellan en genomblöt och en torr ryggsäck? Jag kommer inte ihåg vad utslaget blev - var det bättre (ur gramjägarsynpunkt) att ha ett regnskydd á 100 gram eller var det bättre att låta ryggan bli blöt och bära den extra vattenvikten då?

Jag hittar inte tråden, men vill minnas att det var så att nån ryggsäck knappt ökade i vikt (~80 gram) efter en dusch, medan en annan ökade flera hundra gram.

Det lär ju vara så att tjockare tyg med gammal, sliten impregnering suger åt sig väta, medan tunna och fräscha material står emot bättre. Hur som helst så överväger fördelarna med att inte ha regnskydd tycker jag, eller åtminstone packa sovsäck etc vattentätt inuti säcken. Sen kan man ju alltid ha regnskyddet ändå, för att få behålla säcken torr och lite lättare.

Men kanske är det bärsystemet som suger åt sig mest vatten vid regn, och där täcker ju inte regnskyddet.
 
Jag ifrågasätter faktiskt om du lever en vecka, sju dagar ute på vandring med nyponsoppa och knäckebröd. Hur orkar dag efter dag utföra fysisk aktivitet på den kosten?

Jag gjorde I22's fjällmarsch i min ungdom på soppor och kex. Jag har inte haft några problem att göra hyfsat jobbiga fjällvandringar på hårdbröd och soppor. Snarare så får jag i mig mer iom att jag älskar denna föda och inte skulle äta mer än absolut nödvändigt av den äckliga frystorkade maten.
Läste att fotografen Sven Hörnell som gick åtskilliga fjällmarscher med I22 levde på grönsaker och orkade mer än beväringarna.

De flesta inkl. jag själv går och bär på några överflödeskilon som vi kan ta av om det skulle knipa.

Våga vägra VA!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.