Bas guide för nybörjare

Jag söker någon slags guide (litteratur eller hemsida) för nybörjare inom vandring i världen. Typ vad man behöver, vad man ska tänka på och lite sånt, lite bas fakta. Tänkte börja vandra lite i Sverige och behöver veta lite sånt eftersom jag aldrig gjort det förr.
Visste för övrigt inte vart jag skulle lägga den här tråden men det fick bli här.
 
Någonstans i vandringsforumet är ett bra ställe att lägga inlägget... och inledningsvis så kan du ju testa att botanisera lite i forumet, använd sökfunktionen... söker du på t ex packlista, sörmlandsleden eller kebnekaise så får du en del hjälp... Sen när du läst mycket själv så kanske du har mer detaljerade frågeställningar.

Thomas
 
Friluftsfrämjandet

Ta kontak med din närmaste avdelning (se på nätet) de kan säkerligen hjälpa till, vissa lokalavdelningar tillhandahåller även utbildning inom området. Gällande litteratur kan jag med värme rekommendera Vildmarksboken av Lars Monsen och fjällboken av Glaes Grundsten och Göran Palmgren. I dessa böcker bör du hitta det mesta av vad du behöver känna till, även för en vad utemänniska.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.