Om scouters utrustning

..då undrar jag, hur många minuter kan det ta för en patrull att tälja till ett skaft?

Beror ju helt på var du lägger ribban, vill du ha nåt snabbt som bara funkar för stunden (när ingen annan vistas inom kastvidden), eller vill du återställa yxan i fullt funktionsdugligt skick igen? Vill du göra det bra så kan det bli rätt pyssligt, materialet skall vara bra, passformen skall vara den rätta och helst skall huvudet kilas fast och inte bara knackas ned på skaftet.

Sen tror jag att det skulle bli tät trafik till plåsterlådan om man verkligen satte hela patrullen på att tälja på en och samma pinne....
 
Men vi klarade att ta hand om dem, de höll och vi hade inte ens några vuxna ledare. Varför skulle då inte scouter i samma ålder klara detta..?

Rätta mig om jag har fel, men ungdomar nuförtiden är nog lite mera vårdslösa av sig. Men jag håller med dig, det borde dom inte vara.

/Macke
Seniorscout och son till kårens materialförvaltare som upplevt alltför många reparationstillfällen
 
På BP:s tid tyckte grabbarna (de var ju bara grabbar då) att det var häftigt att äventyra. De VILLE bygga lägerbyggen och sånt. Men numera så är de flesta ungar med i scouterna för att träffa sina kompisar. Det är svårt att få dem att ta egna initiativ.

Jo, jag måste erkänna att som nybliven senior har det blivit ganska mycket sitta inne i stan och umgås. Det är iof härligt att lära känna nya människor men det är tack vare scouting som jag vart introducerad till friluftslivet och vårat seniorlag är så pass litet (5pers, tillräckligt stort men en del är mer eller mindre halvaktiva) att ingen av oss har tatt sig tid att planera något och där hoppades jag lite på att de andra senior/rover i folkunga scoutdistrikt skulle ordna något (lyckligtvis sitter jag med i AU:t så de kanske kan bli ändring på de ;) ). På Patrull planerade ju alltid ledarna något och lät oss i patrullerna göra en liten del av programmet. Nu blir det väll lite mer eget ansvar att planera något sådant (Kanske något att ta upp på planeringsmötet på söndag? :) )

Kort sagt, jag upplever att de nya seniorscouter jag har träffat på i distriktet har varit lite för mycket sitta-inne-och-mysa-scouter för min smak.

//macke
 
I min kår...

I min kår har vi nåt gammalt tält från vaude, två Mountain Hardwear Trango 2, ett gäng gamla ryggåstält, några kåtor. Vi har även ett tält-12 och ett militärt stabstält. Vi har hur många vindskydd som helst, många tunga men även en del lättare. Om man pratar förläggningsmöjligheter har vi även ett hus och fem segelbåtar. På fjället har det även hänt att vi begagnat olika märken av vindsäckar eller bara ett par spadar.

Vi lagar mat i allt från vanliga kastruller, till trangiakastruller. Vi lagar mat i lite större aluminiumkittlar. Vi lagar mat på vanliga, tunga gasolkök, vi lagar mat på vanliga trangiakök. Vi lagar även mat på våra gamla gasolspindelkök eller på något av våra tio pocket rocket. Vi har en prototyp till primus Twin. Är det kallt händer det att något av våra fyra msr whisperlight eller vårt
msr dragonfly eller vårt kapkök kommer fram. Trots att vi troligen har möjlighet att hålla 40-50 kittlar kokande på olika kök lagar min avdelning helst maten över öppen eld.

Vi har fyra olika typer av fjällpulkor, totalt kanske sex-sju stycken. Vi har snösågar och reservskidspetsar. Vi har ispikar så det räcker. Vi besitter tre påsar med osorterade vallor. Lavinsonder, ja typ tre st, används mest som snökasond och som utbildningsmatriel. De som rör sig i terräng som kräver riktig lavinsäkerhetsutrustning skaffar egen...

Jag skulle kunna hålla på mkt längre. Det som sätter gränsen i vår kårs verksamhet är inte utrustningen utan ledarnas kunskap, erfarenhet och engagemang.

Vi anpassar utrustningen till situationen. En veckas läger med nioåringar kräver en helt annan utrustning än en dryg veckas paddling med trettonåringar i en trevlig älv eller i skärgården. Vi har faktiskt avyttrat kårens kanotflotta och hyr i stället kajaker eller kanadensare efter behov. Vad kårens sjöscouter har med sig på sina seglingar kan jag bara gissa, men det är nog inte mkt som är samma som när vi åker på snökatur med kårens sjuttonåringar.

Däremot kan jag säga att scouterna har gett mig en oerhörd bredd på mitt friluftsliv. Scouterna satte mig i kontakt med "lättviktstarp" 1992, när jag var tretton. Samma år paddlade jag min första fors i görälven. När scouterna lärde mig klämma telisar som sjuttonåring fick jag dock stå för utrustningen själv. Scouterna har lärt mig så oerhört mkt så det går inte att beskriva. Framförallt har scouterna skapat ett intresse som har sporrat mig till egna turer och egna inköp.

Det viktiga är inte med vilken utrustning jag som ledare tar ut mina scouter i naturen, utan att jag lär dom att det är roligt där. Jag lär dom ledarskap och samarbete i grupp. Dom lär sig att göra saker på egen hand helt enkelt, scouting är så mycket mer än bara friluftsliv.


Om religion och scouting:

Vi i Svenska scoutförbundet är religiöst obundna. "Vi" är inte ens "lite" troende. Däremot är givetvis enskilda medlemmar mer eller mindre ateister men det hör inte hit. Jag tycker personligen att de religiösa scoutförbunden får alldeles för stor uppmärksamhet. Svenska scoutförbundet är större än alla andra förbunden tillsammans.

Medlemmar i Svenska Scoutrådet är:
-Frälsningsarméns Scoutförbund
-KFUK-KFUMs Scoutförbund
-Nykterhetsrörelsens Scoutförbund
-SMU Scout (Svenska Missionskyrkans Ungdom)
-Svenska Scoutförbundet

Ett förbund utgår alltså från scouting endast, ett från nykterhetsrörelsen och resten är kristna förbund. Kontakten mellan förbunden är relativt begränsad. Den håller dock tyvärr på att förbättras på senare år.

Om man som jag varken tror på att jesus är guds son eller lever helnyktert rekommenderar jag att man väljer en scoutkår som är ansluten till svenska scoutförbundet!

Om man som jag är intresserad av friluftsliv med allt däromkring och vill ge sig själv eller sitt barn en jätteupplevelse tycker jag man ska kolla på http://www.ssf.scout.se/distrikt/ efter en scoutkår i närheten.

//Erik
 
Senast ändrad:
I
Ett förbund utgår alltså från scouting endast, ett från nykterhetsrörelsen och resten är kristna förbund. Kontakten mellan förbunden är relativt begränsad. Den håller dock tyvärr på att förbättras på senare år.

Om man som jag varken tror på att jesus är guds son eller lever helnyktert rekommenderar jag att man väljer en scoutkår som är ansluten till svenska scoutförbundet!

Om man som jag är intresserad av friluftsliv med allt däromkring och vill ge sig själv eller sitt barn en jätteupplevelse tycker jag man ska kolla på http://www.ssf.scout.se/distrikt/ efter en scoutkår i närheten.

//Erik


Vilken tråkig attityd du har till samarbete mellan förbunden. Det har mig veterligen aldrig varit fråga om hopslagning utan endast samarbete på de punkter vi bedriver liknande verksamhet. Då förstår jag inte hur du tänker när du fäller ett sådant uttalande. Ett dylikt uttalde gagnar inte på någotvis scoutrörelsen.

//T
 
Vadan denna vilja att tona ner religionen som en grunderna i scoutandet?
Scoutrörelsen är i grunden religiös. Religionen nämns till exempel i första punkten i scoutlagen, friluftslivet nämns aldrig. Scoutsången handlar om gud redan i första versen, friluftslivet nämns först i andra versen.

De icke-religiösa och de icke-kristna bitarna är väl undantag som har tillkommit med åren och gjort rörelsen till vad den är? Kan man inte vara stolt över både rörelsens ursprung och det den är idag?
 
Religionen nämns till exempel i första punkten i scoutlagen, friluftslivet nämns aldrig.

Numera lyder den punkten "En scout söker sin tro och respekterar andras".

Målet med scouting är ju att "fostra goda samhällsmedborgare". Vad som utgör en god medborgare har varierat genom åren. Det som var en god medborgare för 100 år sen är inte samma sak som en god medborgare idag.

I England (och även Sverige) för 100 år sen var det viktigt att vara en god kristen för att kunna klassas som en "god medborgare". Den brittiska nationalsången heter God save the Queen...

Friluftslivet i scouterna är inget mål, det är en del av metoden.
http://www.scout.se/reportage1____173.aspx


Sen är det ju dumt att stirra sig blind på den svenska, nuvarande, scoutlagen.

I den första scoutlagen så var den första punkten:
A SCOUT'S HONOUR IS TO BE TRUSTED.

Vad jag kan se nämns inte ens Gud i den första scoutlagen. Däremot nämns lojalitet mot kungen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Scout_law
 
Senast ändrad:
Alla har vi olika uppfattningar...

Jag vet inte om du bara är ute för lite debatt och därför ignorerat vad som tidigare skrivits i tråden.

Men jag tror att det är så enkelt att de flesta som de facto är med i scouterna inte uppfattar den som en "i grunden religiös" rörelse.

Uffe



Vadan denna vilja att tona ner religionen som en grunderna i scoutandet?
Scoutrörelsen är i grunden religiös. Religionen nämns till exempel i första punkten i scoutlagen, friluftslivet nämns aldrig. Scoutsången handlar om gud redan i första versen, friluftslivet nämns först i andra versen.

De icke-religiösa och de icke-kristna bitarna är väl undantag som har tillkommit med åren och gjort rörelsen till vad den är? Kan man inte vara stolt över både rörelsens ursprung och det den är idag?
 
"Min ära heter trohet" var SS's slagord.

Kanske kan du förklara var du vill komma med det. Insinuerar du att världens största ungdomsrörelse är nazistisk? Tycker i så fall att det är mer än lite osmakligt. Men passar det in i ditt trångsynta sätt att tänka så får det stå för dig. Det säger väl i så fall mer än dig än om nån annan. Nazisterna ville oxå stoppa in folk i fack och sätta etikett på dem - du bevisar med ditt inlägg att den önskan lever kvar än idag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.