Om scouters utrustning

Kanske inte "scouter" men Friluftsfrämjandets barn och ungdomsverksamhet kanske passar bättre.

Skogsmulle och hans fantasifigurer har jag lite svårt för att svälja, men när de kommer upp några år blir det lite mer "seriöst". Fast ungarna lär visst gilla Mulle...

Jag blev också lite förvånad över sammankopplingen mellan de olika 'scoutförbunden' och scoutbiblen. Denna typ av sammankoppling är inte regel i andra länder.

Men visst scoutrörelsen har en viss etisk värdegemenskap som går utöver praktiska tipps om hur man slår upp stora tält. Om man betraktar den värdegemenskapen och dessa förhållningsregler som religiöst må var och en avgöra.

Fast i vissa länder är den kristna kopplingen förmodligen rätt svag

http://www.pakistanscouts.org/
 
På den tiden scouting grundades så var tron viktig. Men såvitt jag kan se finns inget om gud med i den ursprungliga scoutlagen. Men jag skulle gissa att opinionen ville att scouter skulle vara goda kristna medborgare och därför fick vi i Sverige in punkten om att "En scout visar vördnad för gud och hans ord". Men den säger ju egentligen inte om att man ska tro på gud, man ska visa vördnad för gud bara. Det säger heller inget om VILKEN gud. Men eftersom det finns religioner och trosinriktningar som inte har en enskild gud att tro på så kommer den punkten att ändras till "En scout söker sin tro och respekterar andras".

Fast en ateist opponerar sig kanske även mot den lydelsen?


Den ursprungliga scoutlagen säger ju också "A SCOUT IS LOYAL to the King, and to his officers, and to his country, and to his employers". Det funkar lite dåligt för scouter i länder som saknar kung... för att inte tala om "A SCOUT IS THRIFTY, that is, he saves every penny he can, and puts it in the bank, so that he may have money to keep himself when out of work, and thus not make himself a burden to others; or that he may have money to give away to others when they need it."

Men de flesta länder har ju gjort olika anpassningar av scoutlagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scout_law

I USA är det såvitt jag förstått så att det väldigt ofta är kyrkor som står som "finansiärer" bakom scoutkårerna. Jag läste en del i alt.rec.scouting för en massa år sen och det var mycket skriverier om ateister och homosexuella som hade blivit sparkade som scoutledare.


Sen håller jag inte riktigt med om att Friluftsfrämjandet är en variant av scouting. Scouting är så mycket mer än bara friluftslivet (det är ju bara en av de sju grundpelarna).

http://www.scout.se/reportage1____173.aspx

Däremot kan jag nog hålla med om att det är väldigt många scouter som inte vill ta åt sig HELA scoutings ideologi. Många väljer att bara följa de bitar de tycker är roliga. Men då är frågan om scouterna är rätt plats att göra det på.
 
Den föga berättade delen om BPs pojkar är inbördeskrigets Sydafrika. Scouterna användes till underrättelsetjänst, gevär var en del av utrustningen och de användes....

Såvitt jag vet var de inte beväpnade. Tvärtom, de användes för andra sysslor så att de riktiga soldaterna kunde frigöras och på så vis användas i strider.

Tur att wikipedia finns:)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mafeking_Cadet_Corps

Belägringen av Mafeking tror jag att de flesta scouter känner till. De vet också att den stora anledningen till att Mafeking aldrig intogs var BP klurighet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Mafeking

"Much of this was attributable to some of the cunning military deceptions instituted by Baden-Powell. Fake landmines were laid around the town in view of the Boers and their spies within the town, and his soldiers were ordered to simulate avoiding barbed wire (non-existent) when moving between trenches; guns and a searchlight (improvised from an acetylene lamp and biscuit tin) were moved around the town to increase their apparent number. "
 
...Sen håller jag inte riktigt med om att Friluftsfrämjandet är en variant av scouting. Scouting är så mycket mer än bara friluftslivet (det är ju bara en av de sju grundpelarna)...

Vilket jag ser som en fördel då man är fri att välja övriga grundpelare efter tycke och smak. Allt-i-ett-lösningar passar troligen bäst för den som skapade det.
 
Vilket jag ser som en fördel då man är fri att välja övriga grundpelare efter tycke och smak. Allt-i-ett-lösningar passar troligen bäst för den som skapade det.
Underligt nog har scoutrörelsen lyckats överleva i 100 år världen över trots detta 'all i ett koncept'. Antalet medlemmar är inte heller helt obetydande. Tydligen har dessa grundpelare en viss betydelse, inverkan och lockelse .
 
Men eftersom det finns religioner och trosinriktningar som inte har en enskild gud att tro på så kommer den punkten att ändras till "En scout söker sin tro och respekterar andras".

Fast en ateist opponerar sig kanske även mot den lydelsen?


Som "representant för ateisterna" så kan jag väl ändå bara ge min spontana reflektion som både är personlig och nu kanske dessutom mindre välformulerad...

Jag har ungefär samma syn på alla religioner, och i någon mån tycker jag väl att folk får tro vad de vill, så då kanske lydelsen ovan är någorlunda OK.

Å andra sidan har jag på senare tid anfäktats av att de flesta religioner med automatik innebär ett koncept som inte är tolerant mot andra - icke troende eller vantroende. Alla (?) religioner utgör ju nån slags formel för vad som är rätt, och det är viktigt att tro på det sättet för att vara rättrogen. Sedan är det förstås ytterst få religösa som har den uppfattnngen att man ska utöva våld mod vantroende - men i någon mån känns det som en nyansskillnad.

Nu är vi defintivt off-topic, men jag kan väl konstatera att det kan vara ganska dumt att bli just scout bara för att man på så sätt skulle kunna få frisk luft under sällskapliga former och med sakkunnig ledning (avseende naturen i ett vitt begrepp). Scouting innebär alltså definitvt nåt mer, eller kanske rent av nåt annat.

Nåja, åter till tältduksdiskussionen, ideologin hör nog hemma i en annan tråd!
 
Underligt nog har scoutrörelsen lyckats överleva i 100 år världen över trots detta 'all i ett koncept'. Antalet medlemmar är inte heller helt obetydande. Tydligen har dessa grundpelare en viss betydelse, inverkan och lockelse .

Friluftsfrämjande är också över 100 år och har även det sitt ursprung i "mandom, mod och morske män". Även denna organisation är rätt stor idag, lokalt i Sverige i alla fall :)

Det är väl bra att det går att välja!
 
Friluftsfrämjande är också över 100 år och har även det sitt ursprung i "mandom, mod och morske män". Även denna organisation är rätt stor idag, lokalt i Sverige i alla fall :)

Det är väl bra att det går att välja!
Jovisst :). Scouterna lockade mig inte alls när jag var i den åldern. Det verkade rätt töntigt. När jag var lite äldre hade jag lite kontakt med fältbiologerna, med possitiva minnen. Men jag avundas mina barn för deras scoutkår här i byn.

Trots att de har tunga och gamla tält och presseningar ;)
 
Senast ändrad:
Kanske inte "scouter" men Friluftsfrämjandets barn och ungdomsverksamhet kanske passar bättre.

Skogsmulle och hans fantasifigurer har jag lite svårt för att svälja, men när de kommer upp några år blir det lite mer "seriöst". Fast ungarna lär visst gilla Mulle...

Visst finns det scouter som inte är religösa eller utövar någon religös verksamhet. Vi är några av dem och jag känner många andra som inte har någon religös verksamhet i sin scoutkår.

Angående utrustning så är det som flera talare redan har pratat om.

Den skiljer sig från det ultralätta men det är också beroende av aktivitet. På våra hajker använder vi vindskydd, tunneltält, och presseningar. På läger där man kan säga att lägerplatsen utgör ett basläger använder vi Gillwelltält som är 30 år gamla. Förrådstält till allt material.

Det som krävs av materialet är slitstyrka. Scouterna är inte alltid varsamma eller vet exakt hur man sätter upp ett tält. Det är lätt att något går fel. Lite för ivrig uppsättning av tunneltält kan resultera i ett trasigt tält. Det är också en skillnad när utrustningen är uppe. Att ha 40 ungar springande runt stormlinorna på tält för 6000 kronor får nog de flesta att tänka två gånger.

Vindskydden vi hade 1993 var av bomull och vägde när vi gick ut på hajk 3 kilo bara tyget.
Efter en helg med ihållande regn var tyngden betydligt högre. Idag har vi "lättviktsvindskydd" 4 kilo inkl linor stänger och tältspik. Då kan man sova 7 personer i detta och har möjligheten att ha en öppen eld utan att vara rädd för att det skall brinna upp mitt i natten.

När vi vill leva lite mer "primitivt" tar vi med oss pressening och bygger egna skydd.

/Mattias
Morlanda Scoutkår
 
Senast ändrad:
Sant att ssf nromalt har en låg religiös profil, men när jag gick ledarutbildningen där ifrågasattes det faktiskt om en atiest fick vara scout!

"Ja, men bara om han/hon inte försöker propagera.." var en vanlig inställning.


(Men det hör inte riktigt hit)

Låter ju lite skrämmande måste jag säga...jag hoppas det var några år sedan då det iaf inte är någonting som jag känner igen. Hade jag suttit med när det sagt hade personen i fråga fått ett digert jobb att försvara sina ståndpunkter. Som det är nu så är ju andan i scoutlagen i princip "tro vad fan ni vill men agera som medmänniskor vad än ni gör".

Tilläggas i frågan bör ju även att det finns, åtminstånde några, muslimska scoutkårer i sverige också. Det är en specialinriktning som vad jag har förstått det inte är exkluderande för ickemuslimer utan är mer att betrakta som tex en sjöscoutkår som har visst focus på sjömanskap.

Sveriges muslimska scouter heter en sammanslutning av dessa kårer som antagligen kommer att bilda ett sjätte scoutförbund om nått år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.