Om scouters utrustning

Jag ser att historieförfaskningen i dagarna sker med hjälp av bl a Wici...
Som gammal scout tiger jag när nån försöker sänka sig till personlig pajkastning. Tyvärr jag bjuder inte på den låga matchen...
Jag stannade kvar bland scouterna, olika kårer beroende på var vi bodde, tills jag blev RS, när en inskränkt typ började försöka detaljplanlägga vår framtid fick jag nog och tog av mig skjortan, men inte skärpet.
Som vuxen har jag varit ungdomledare i många år inom Främjandet och ett par andra organisationer.
Att få unga människor att samarbeta sitter inte i utrustningen eller hur den kommer dit, men i att ha rätt ledare, som vet vad de gör och varför, det är svårt att vaska fram den sorten....men inte omöjligt.
Att få unga ivriga individer att både vara utanför asfalten och vara varsamma är inte enkelt. Men att förhindra hajker för att man har för tung utrustning eller behöver uttransport av mtrl verkar minst sagt virrigt. Problem löser man. Planering hör till ledarrollen.....
Jag respekterar all vettig och klok ungdomsverksamhet, den är en garant för framtiden.
Men här diskuterar vi scouters utrustning för att det är kul och för att svara på trådskaparens frågor.
 
Hej Valdemar

Jag har aldrig träffat dig, men utgår ifrån i mitt svar nedan att du inte är korkad utan skriver för att provocera och inte för att du saknar förstånd. Jag kommer därför inte att sänka mig till din nivå och ge mig in nån pajkastning. Sandlådekrig är till för femåringar. ;-)

Istället vill jag fråga vad som triggar dig att ösa galla över Sveriges största ungdomsrörelse? Vi som är ledare har inga problem att värja oss mot dylika infantila och oinitierade påhopp. Däremot är barn och ungdomar ofta känsliga och har svårt att försvara sig mot dylika påhopp och mobbing speciellt från vuxna. Nu är det ju inte så att du är ensam i ditt beteende och inser kanske inte att det är barn du skadar. Men just därför hade det varit intressant att få veta hur du resonerade när du kallar barn för loosers. Vad är det som gör att det är okej i dina ögon att håna barn? Är det måhända eget dåligt självförtroende som gör att du har ett behov att hävda dig själv på barnens bekostnad?

/Anders

Vad har du gjort för spännande saker inom friluftslivvärlden som gör att du tycker dig ha rätten att se ner på barn?

Barn växer upp, och utmaningarna bör bli aningen mer avancerade med tiden. Jamboree hela veckan lång och två gånger på söndagar.

Nån skrev infantilt, det är mycket värre att använda barn som slagträ. Vidrigt rent ut sagt.


valdemar
 
Barn växer upp, och utmaningarna bör bli aningen mer avancerade med tiden. Jamboree hela veckan lång och två gånger på söndagar.

Nån skrev infantilt, det är mycket värre att använda barn som slagträ. Vidrigt rent ut sagt.


valdemar

Ok, jag erkänner att jag hade fel angående ditt intellekt. Väljer därför att lägga ner.

Eller som Stenmark uttryckte det: "Dä går int å förklara för en som int begriper"
 
Nu tycker jag att det får vara nog med alla påhopp och sänkningar! Jag kan erkänna att även jag har gjort detta till viss del, men detta ångrar jag. Kanske behövs det en scouting-tråd för att diskutera det som är lite off topic här.

Jag tycker att det är bra med olika förbund (det kan skapa en speciell tillhörighet), men det jag vill är att förbunden ska arbeta mer tillsammans. Som det är nu är det mycket fördomar mellan förbunden.

Kommer inte kunna svara nu på ett tag. Sticker ut med scouterna i europa i två veckor imorrn :)
 
Utrustning i all ära, men ett skönt lekrum slår det mesta som sovplats: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4768344 :)
Skulle det vara "tillbaka till rötterna" rent biologiskt, ideologiskt, eller kanske utrustningsmässigt?

Au contraire, så blev jag och några orkesterpolare förvisade till ett scoutförråd inför en obygdskonsert för många år sen. Vi hade väntat oss lite mer knivar, olikfärgade knyta-knutar-snören, ryggsäckar, kompasser och pedagogisk litteratur. Lite mer mob-förrådsfeeling helt enkelt.

Istället såg det ut som en blandning av Frälsis och jagvetintevad: Psalmböcker (låt gå för uppbygglig litteratur), tyg- och metallmärken, vimplar och flaggor och krigarblå marinen-inspirerade "båtformade" mössor. Med min fäbless för maskerad (min profilbild illustrerar ju "kriminell fransk rörmokare på 20-talet") så stal jag helt fräckt en mössa, som jag bar på många nationaldagar och vid andra högtider. Men jag var ju så ung på den tiden.

En av mina bästa kamrater var scoutledare. Point is: Jag har så svårt att se honom, i hans scout-grupp/cell/klan/whatever, där de vägrade bära skjorta och sjunga sånger utan bara ville vara ute i naturen och lära barn tjusningen med detta, sitta i samma tipi som det självsanktionerat dekorerade fanviftargänget i båtmössor som vi camperade hos. Men jag kan ha fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.