Köp av allroundkniv, tips?

ska man inte använda kofot om man skall bända.. man kan iofs slå i skruv med en hammare men det är bättre med en för ändamålet avsedd skruvmejsel?
Hahaaha, välkommen tillbaka min herre!

Jo, man skall helst använda en kofot eller liknande. Den som uttryckte en given önskan att kunna bända med kniven var Badde ;).

Återigen, kul att "se" dig tillbaka!

~Paul~
 
Äntligen hittade jag en vettig bild.

get.php


Hoppas länken fortsätter funka.

Det framgår inte i vilka stålalternativ ovanstående finns numera. Bladlängder finns i flera alternativ. Men min far har haft en sådan i 20+ år med blad av laminatstål, som väl är att rekommendera om man ska bända. Slaktat otaliga rådjur har den gjort också, och fått fin patina - det är en kniv som blir vackrare med åren.

Som synes är det en ganska traditionell "Mora-kniv", men med trevligare skaft och snyggare slida. Jag hade hellre köpt en sån än en Laplander. Har dock ingen erfarenhet av Laplander, men den kostar väl minst det dubbla och är nog inte ett skvatt bättre...?
 
Äntligen hittade jag en vettig bild.

get.php


Hoppas länken fortsätter funka.

Det framgår inte i vilka stålalternativ ovanstående finns numera. Bladlängder finns i flera alternativ. Men min far har haft en sådan i 20+ år med blad av laminatstål, som väl är att rekommendera om man ska bända. Slaktat otaliga rådjur har den gjort också, och fått fin patina - det är en kniv som blir vackrare med åren.

Som synes är det en ganska traditionell "Mora-kniv", men med trevligare skaft och snyggare slida. Jag hade hellre köpt en sån än en Laplander. Har dock ingen erfarenhet av Laplander, men den kostar väl minst det dubbla och är nog inte ett skvatt bättre...?
Ja, det här är en av mina favoriter. De gamla knivarna av den här modellen tillverkades i Uddeholm 2140 (AISI O1) i kärnan, med en genomsnittlig hårdhet av 62 HRC. Det här är m a o ett laminatstål med en hård kärna och mjukare yttre kappa.

De nya tillvarkas tyvärr i rostfritt Sandvik 12C27. Din pappas kniv är enligt min mening många ggr bättre.

Lapplandern har likt med denna modell ett blad av 12C27. Dock är Lapplandern bättre byggd eftersom den är av fulltångetyp.

~Paul~
 
Ja, det här är en av mina favoriter. De gamla knivarna av den här modellen tillverkades i Uddeholm 2140 (AISI O1) i kärnan, med en genomsnittlig hårdhet av 62 HRC.
De nya tillvarkas tyvärr i rostfritt Sandvik 12C27. Din pappas kniv är enligt min mening många ggr bättre.
~Paul~
Vet du ungefär när de slutade tillverka denna kniv i laminerad version? Om det inte är alltför länge sedan kanske man kan ha tur att stöta på en sådan i nyskick menar jag. (Och då bladar jag nog upp pengar för den alltså). Var inne på Frosts hemsida för ett tag sedan och där var alla i rostfritt. Tänkte om det kanske hände vid sammanslagningen av Frost och KJ, att de tog bort den laminerade.
 
Vet du ungefär när de slutade tillverka denna kniv i laminerad version? Om det inte är alltför länge sedan kanske man kan ha tur att stöta på en sådan i nyskick menar jag. (Och då bladar jag nog upp pengar för den alltså). Var inne på Frosts hemsida för ett tag sedan och där var alla i rostfritt. Tänkte om det kanske hände vid sammanslagningen av Frost och KJ, att de tog bort den laminerade.
Laminatknivarna slutade tillverkas för många år sedan, har inte med sammanslagningen att göra.

Jag har modellen 311 och vad jag vet så är det den enda jaktkniven som fortfarande tillverkas i detta stål.

~Paul~
 
En 311 har jag också haft kommer jag ihåg nu när jag kollar på deras hemsida. Undrar vart den tog vägen, borde kanske leta efter den.... Saknar den, inser jag. Låter på dig som om du tycker det är en rätt hyfsad kniv. Vann den på en orienteringstävling under tidigt 70-tal om jag inte missminner mig...
 
Senast ändrad:
En 311 har jag också haft inser jag när jag kollar på deras hemsida. Undrar vart den tog vägen, borde kanske leta efter den.... Låter på dig som om du tycker det är en rätt hyfsad kniv. Vann den på en orienteringstävling under tidigt 70-tal om jag inte missminner mig...
Det är en mycket fin kniv! De enda nackdelarna, enligt min åsikt, är avsaknaden av parerskydd och fånglinehål.

~Paul~
 
hehe.. det säger absolut inget om något, det svenska flygvapnet är inte direkt värstinga på överlevnad, valet handlar mer om vad piloterna tycker är ball..
Nåja. :)
Allt. Och inget optimalt ;). Det är en kompromisskniv.

~Paul~
Låter kanske lovande trots allt.
Äntligen hittade jag en vettig bild.

get.php


Hoppas länken fortsätter funka.

Det framgår inte i vilka stålalternativ ovanstående finns numera. Bladlängder finns i flera alternativ. Men min far har haft en sådan i 20+ år med blad av laminatstål, som väl är att rekommendera om man ska bända. Slaktat otaliga rådjur har den gjort också, och fått fin patina - det är en kniv som blir vackrare med åren.

Som synes är det en ganska traditionell "Mora-kniv", men med trevligare skaft och snyggare slida. Jag hade hellre köpt en sån än en Laplander. Har dock ingen erfarenhet av Laplander, men den kostar väl minst det dubbla och är nog inte ett skvatt bättre...?
Ser fin ut, men synd att stålet är utbytt antar jag.

Och förresten, häromdagen hittade jag en gammal kniv i en låda. Jag antar att den kan vara 15 till 40 år gammal. Den ser ut i stort sett exakt som denna Grohmann: http://www.bui.haw-hamburg.de/pers/jobst-hartmut.lueddecke/messer/grohmann-trout.jpg, men slidan är mörkare, och på bladet står det "Frosts"? (Även "Made in Sweden" och "Carbon Steel") Vad är detta? Paul? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...