Instruktionsvideo om knivslipning

Hej igen DePaul.

Roligt att läsa dina inlägg på diverse forum, alltid kul med nån som är påläst.

Jag har nyss fått hem en Fällkniven K2 som verkar vara helt ok, riktigt kul att slica tomater i ett 30-tal skivor med en så pass vass kniv.

Jag kollade nyss med en lupp på eggen och såg till min förvåning att den inte var fullt konvex utan hade en primäregg vilket inte min S1 har.

Har du någon ide varför det är såhär på min K2, kan den vara begagnad och i så fall omslipad eller är det i sin ordning?

MVH//Anders
Det är inget fel på den. Den är fabrikslagd.

~Paul~
 
Hejsan.

Återigen en fråga till den kunnige.

Jag har införskaffat en Tormek och undrar vilket förfarande som är riktigt.

Jag har slipat några knivar nu i ca 36° vinkel och ej slipat någon primäregg, bara sekundäregg vilken blir riktigt vass. Detta är gjort på mina skitknivar.

Vilket är bäst, borde jag slipa en tunn primäregg (brynfas) trots att eggen blir riktigt vass med grundslipningen. I detta fall så borde jag kanske börja med en mindre eggvinkel på sekundäreggen för att sedan slipa en tunn primäregg?

Tacksam för lite synpunkter.

Det är inte helt lätt med Tomeken :)

Anders
 
Hejsan.

Återigen en fråga till den kunnige.

Jag har införskaffat en Tormek och undrar vilket förfarande som är riktigt.

Jag har slipat några knivar nu i ca 36° vinkel och ej slipat någon primäregg, bara sekundäregg vilken blir riktigt vass. Detta är gjort på mina skitknivar.

Vilket är bäst, borde jag slipa en tunn primäregg (brynfas) trots att eggen blir riktigt vass med grundslipningen. I detta fall så borde jag kanske börja med en mindre eggvinkel på sekundäreggen för att sedan slipa en tunn primäregg?

Tacksam för lite synpunkter.

Det är inte helt lätt med Tomeken :)

Anders
Nej! Du har ju den optimala eggen. Sekundäreggen är bara en underhållsegg i det här fallet. Nästa gång ditt blad är slött så kan du lägga på en tunn primäregg. Denna kan du sedan underhålla tills du anser att kniven inte skär så väl längre. Då är det återigen dags att slipa fram en zero-egg sekundäregg.

~Paul~
 
När man pratar handhyvlar är den skärande vinkeln mycket viktig men de slipas bara på ena sidan, är eggvinkeln på bladet uppåt i hyveln så spelar den roll. Det talas mycket om att optimera vinkeln för stålet men sällan om att optimera vinkeln för ändamålet. Vore kul att testa en kniv som är enkelfasad, vissa bilor är ju det. Hovslagarknivar är ju det men de är böjda.
 
När man pratar handhyvlar är den skärande vinkeln mycket viktig men de slipas bara på ena sidan, är eggvinkeln på bladet uppåt i hyveln så spelar den roll. Det talas mycket om att optimera vinkeln för stålet men sällan om att optimera vinkeln för ändamålet. Vore kul att testa en kniv som är enkelfasad, vissa bilor är ju det. Hovslagarknivar är ju det men de är böjda.
Många köksknivar (framför allt japanska) har en sådan slipfas, t ex Yanagi-ba, Fuguhiki, Sakimaru Takohiki/Magurokiri, Takobiki, Deba, Mioroshi Deba, Aji-Deba, Usuba, Kiritsuki (inte alla dock), Mukimono, Kawamuki, Udonkiri, Sobakiri osv. Dessa kan ha slipfas på antingen höger sida eller vänster (Kataba).

Många av Kershaws och Spydercos modeller (de sågtandade) har en primäregg oftast slipad på vänster sida: http://www.youwantit2.com/SPYROOKIEG10SERR.jpg

Dessa är dock inga egentliga slipfaser eftersom det endast är själva eggen som är asymmetrisk.

~Paul~
 
Jag gått och klurat på hur om och hur jag kan slipa upp en osthyvel. Efter många ostmackor och ett otal vändor i diskmaskinen är de inte lika roliga längre. Det luriga är ju att de har en enkel slipfas som ligger på "insidan" av skåran. Är det någon som har en bra metod?

Visst kan jag bara köpa nya men jag slipar ju mina moraknivar, även om de är billiga de med.

För övrigt blir potatisen roligare att skala med en välslipad potatisskalare. Fast sanna knivfantaster använder kanske bara kniv till dylika uppgifter ;)
 
Jag gått och klurat på hur om och hur jag kan slipa upp en osthyvel. Efter många ostmackor och ett otal vändor i diskmaskinen är de inte lika roliga längre. Det luriga är ju att de har en enkel slipfas som ligger på "insidan" av skåran. Är det någon som har en bra metod?

Visst kan jag bara köpa nya men jag slipar ju mina moraknivar, även om de är billiga de med.

För övrigt blir potatisen roligare att skala med en välslipad potatisskalare. Fast sanna knivfantaster använder kanske bara kniv till dylika uppgifter ;)

Diamantbrynen typ Lapstone är platta och borde gå att klämma in, finns dessutom i olika kornstorlekar. Annars kanske det funkar att komma åt att gnida lite med ett hörn av en vanlig sten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.