Instruktionsvideo om knivslipning

Flatfil för knivslipning

Lägg karbrundumband runt flatfilens längdriktning, upp till skaftet så att du kan hälla fast det. Börja halvgrovt 80-150, bryn med fint ca 300-400korn. Glöm inte att damma ut metallresterna ut smärgelbandet under slipning och bryning. Fixera kniven så blir det lättare att hålla vinkeln. 12" fil är lättare att styra än 8".
//J
 
Visst

Alla tre hjulen bör ha samma diameter och operatören bör vara nykter samt ämnet sitta i jigg.
Så gick det till när jag för länge sen var på studiebesök i kännd tysk tillverkares verkstad.
Just den gången gjorde man fällknivsblad. Ganska blanka....
//J
 
Alla tre hjulen bör ha samma diameter och operatören bör vara nykter samt ämnet sitta i jigg.
Så gick det till när jag för länge sen var på studiebesök i kännd tysk tillverkares verkstad.
Just den gången gjorde man fällknivsblad. Ganska blanka....
//J
Alltså, jag har fått för intryck att vi pratade om handhållen fil och konvex slipfas, jämnt avtagen över hela bladet?

~Paul~
 
Hej DePaul.

Jag har nu använt min S1 till att bla pälsa av en älg.

Visst är den fortfarande vass med lite mer vore trevligt.

Vilken slipvinkel rekommenderar du med Spydercon, 30 eller 40°.

Är det så att det bara att i dvd:n som medföljde Spyderco Sharpmaker som de i Usa tycker att 30° enbart är till för att ändra eggvinkeln innan man använder 40 °?

Anders
 
Hej DePaul.

Jag har nu använt min S1 till att bla pälsa av en älg.

Visst är den fortfarande vass med lite mer vore trevligt.

Vilken slipvinkel rekommenderar du med Spydercon, 30 eller 40°.

Är det så att det bara att i dvd:n som medföljde Spyderco Sharpmaker som de i Usa tycker att 30° enbart är till för att ändra eggvinkeln innan man använder 40 °?

Anders
Hej Anders. Nejdå, 30 grader går alldeles utmärkt att använda på knivar med sådan stålkvalité och eggprofil som tillåter det. En annan aspekt är vilken typ av arbete kniven kommer att utföra. Som kuriosa kan jag nämna att Spydercos chef - Sal Glesser - kör med 30 grader på knivar som han själv använder (oftast en Military).

I ditt fall så använder du kniven bl a till jakt. Kniven kommer då i kontakt med hårda ben, brosk osv. 40 grader finner jag därför ganska lämpligt när det gäller en kniv som S1. Du behöver då inte vara rädd att använda den hårt också till andra uppgifter.

~Paul~
 
Hej igen DePaul.

Roligt att läsa dina inlägg på diverse forum, alltid kul med nån som är påläst.

Jag har nyss fått hem en Fällkniven K2 som verkar vara helt ok, riktigt kul att slica tomater i ett 30-tal skivor med en så pass vass kniv.

Jag kollade nyss med en lupp på eggen och såg till min förvåning att den inte var fullt konvex utan hade en primäregg vilket inte min S1 har.

Har du någon ide varför det är såhär på min K2, kan den vara begagnad och i så fall omslipad eller är det i sin ordning?

MVH//Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.