Instruktionsvideo om knivslipning

1. Som jag fattar det så ska jag hålla samma vinkel

2. Det verkar som den inte riktigt tar råeggen.

3. Skall inte man ta den absolut sist i ett sliparbete. Jag har kört på den flera gånger i samma vinkel men det känns ändå som råeggen sitter kvar..

4. Kanske något bryne först ,innan man kör på lädertrissan?
1. Ja, det är korrekt. 20 grader per sida, tycker jag är OK på en styckningskniv i någorlunda bra rostfritt stål. En sådan kniv kommer ju att utföra en del tufft arbete såsom karvande i och kring ben, vridningar och broskskärning. Ibland händer det att kniven slinter från mjukare material till hårdare med rejäl kraft och då kan det vara tryggt med en trubbigare eggvinkel.

Visst kan du ha lägre vinkel (t ex 15 grader per sida) men se då till att helst använda en kolstålskniv som generellt brukar ha högre eggstabilitet. Eggen på ett rostfritt blad i finare stål riskerar att chippa/vika undan (vilket alternativ det blir beror på stålsorten och värmebehandlingen) undan avsevärt lättare.

2. Jag är inte säker på att det handlar om råegg. Det låter som om du har vikt undan/böjt eggen åt endera hållet. Om du äger ett förstoringsglas så skulle du kunna kika på det. Om du drar nageln över eggen finns det då ett stopp på både vänster och höger sida eller bara på en av dem?

3. Finns olika nivåer där man avslutar en slip/brynsession. Att avlägsna råeggen kan vara en sådan. Men man kan också fortsätta genom att polera eggen eller t o m avsluta med ett par drag på ett grövre diamantbryne för att erhålla en microserration.

4. Du kan ju alltid testa. Du förstör ju inget.

~Paul~
 
Slipstöd för slipsten - Global M-462

Tack för tippsen!

Ni som verkar så duktiga på det här med slipning. Ingen som har spelat in någon film el. har tänkt göra någon? Alltid bättre att se än att läsa sig till saker. hade varit intressant att se hur ni slipar,bryner och håller kniven vass. Kollade lite på Youtube och det finns en hel del men inget på svenska.Jag funderar på att prova Slipstöd för slipsten - Global M-462 (http://shop.culina.se/?ref=kelkoo&artnr=(A)MC-220). Kan det vara något? Kan man tillverka själv något slipstöd som man sätter fast på kniven?

Tacksam för tipps / Micke
 
Tack för tippsen!

Ni som verkar så duktiga på det här med slipning. Ingen som har spelat in någon film el. har tänkt göra någon? Alltid bättre att se än att läsa sig till saker. hade varit intressant att se hur ni slipar,bryner och håller kniven vass. Kollade lite på Youtube och det finns en hel del men inget på svenska.Jag funderar på att prova Slipstöd för slipsten - Global M-462 (http://shop.culina.se/?ref=kelkoo&artnr=(A)MC-220). Kan det vara något? Kan man tillverka själv något slipstöd som man sätter fast på kniven?

Tacksam för tipps / Micke
Har inte spelat in någon video. Har tyvärr ingen kamera. Globals slipmojäng är en kopia på Fiskars Roll Sharp. Dessa funkar ganska OK på vissa knivar och inte alls på andra, t ex de med tandad egg eller egg lagd på endast ena sidan (japanska knivar). Likaså funkar de dåligt i samband med tjockbladiga knivar och att bryna spetsar.

Det finns jiggar med givna vinklar att köpa på marknaden. Du behöver således inte tillverka något slipstöd själv.

~Paul~
 
Slipstödet

Hej igen.Det verkar som länken blev galen :) och därav ditt svar. Gå in på http://shop.culina.se/ och gå in under
Kockknivar-Global o sedan sliputrustning så hittar man Slipstöd för slipsten
Global M-462 längst ner till höger.

Roligt att få kommentarer om det är någon som provat detta. Finns det andra sådanna här på marknaden. jag menar inte jiggar som man sätter på stenen utan på kniven?

Ha det gott så länge :)
 
Senast ändrad:
Slipa med brynstöd

Skulle man inte kunna slipa,bryna och kanske rent av strigla med samma "Slipstöd för slipsten" ?
Vad jag har förstått så ska man ju ha samma vinkel så det borde väl bli bra....? Jag är lite rädd bara att slipfasen blir lite kort till just slakt/styckningsändamål.? I och för sig blir kanske eggen hållbar. Jag har för mig att jag har läst att man kan ha tummen lite som en jigg. Om du håller tummen "exakt" likadant på skaftet vid slipning och bryninig så ska det funka bra. Kan det stämma?
Diskussionen går vidare... :)
 
1. Skulle man inte kunna slipa,bryna och kanske rent av strigla med samma "Slipstöd för slipsten" ?

2. Jag är lite rädd bara att slipfasen blir lite kort till just slakt/styckningsändamål.? I och för sig blir kanske eggen hållbar.

3. Jag har för mig att jag har läst att man kan ha tummen lite som en jigg. Om du håller tummen "exakt" likadant på skaftet vid slipning och bryninig så ska det funka bra.
1. Det skulle nog vara ganska opraktiskt.
2. Nejdå, det är i praktiken inte så stor skillnad på 30 och 40 grader.
3. Återigen, låter bra på pappret men låter väldigt knöligt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.