Instruktionsvideo om knivslipning

Typiskt bra. Minner om UR på den tiden de hade ett existensberättigande.

Men olja eller annat kylmedel när man drar några drag mot en sten, är det verkligen nödvändigt? Inväntar expertisen....
 
På filmen används ett bryne av natursten. Oljan vad gäller brynet är till för brynet som annars sätter igen strukturen med metallspån. Diamant och keramiska brynen skall användas torra.

Rent allmänt tycker jag att han anlägger en onödigt hög eggvinkel för en kökskniv. Det kan vara tycke och smak eller också det faktum att det ser ut att vara en mycket billig kniv och att den därför kanske behöver eggvinkeln för att stödja stålet så att inte eggen viker sig.

Bosse
 
rätt vinkel

Jag brukar slipa på slipmaskin och bryna på bryntrissa. Själva slipningen brukar gå bra men det är problem när man ska bryna. En del säger att man ska hålla samma vinkel som man slipat i och andra säger att man ska höja upp kniven en aning. Andra säger man ska bryna som man ska skära tunna skivor av bryntrissan eller brynet? vad gäller+ Ska man försöka komma så nära själva spettsen när man bryner? När man stålar. Har det någon betydelse vilken vinkel och håll manstålar i?
Tacksam för svar.
 
Jag brukar slipa på slipmaskin och bryna på bryntrissa. Själva slipningen brukar gå bra men det är problem när man ska bryna. En del säger att man ska hålla samma vinkel som man slipat i och andra säger att man ska höja upp kniven en aning. Andra säger man ska bryna som man ska skära tunna skivor av bryntrissan eller brynet? vad gäller+ Ska man försöka komma så nära själva spettsen när man bryner? När man stålar. Har det någon betydelse vilken vinkel och håll manstålar i?
Tacksam för svar.
Vinkeln beror på vad du vill med din kniv, dvs vilket arbete den kommer att uföra. Primärvinkeln är oftast större än sekundär- dito. Sekundär brukar ligga på mellan 7-15 grader beroende på stålets kvalité och knivens anv. område. Vidare är frågan om du vill uppnå en fullflatslipning eller konvex/konkav eller delad slipning. Alla dessa detaljer har att göra med den slutgiltiga brynvinkeln.

Det samma gäller när man stålar kniven. Det är ganska svårt att bibehålla den ursprungliga vinkeln när man stålar på frihand. Jag har i stort sett slutat med det och kör endast med Spyderco Sharpmaker.

~Paul~
 
slaktarkniv

tack för ditt svar.

Nu handlar det om slaktar och styckar knivar. Kan sen inte om eggen är konkav el. vad du sa. Om jag färgar in kniveggen med tusch, efter jag lagt råeggen, vad ska jag då titta efter nät ja jag bryner?
Känner Spyderco Sharpmaker av vilken vinkel kniven är slipad i?
Mycket tacksam för era svar.
 
Nu handlar det om slaktar och styckar knivar.

Om jag färgar in kniveggen med tusch, efter jag lagt råeggen, vad ska jag då titta efter nät ja jag bryner?

Känner Spyderco Sharpmaker av vilken vinkel kniven är slipad i?
Stycknings- och slaktarknivar är flatslipade. Den bästa vinkeln bör vara runt 20 grader per sida eftersom man måste räkna med att ibland stöta på hårda ben och brosk.

Tuschmetoden visar exakt var slipningen tar. Tuschen försvinner på just det stället där stenen slipar knivbladet. Därmed har man bättre kontroll över slipfasens placering.

Spyderco Sharpmaker har två fasta brynvinklar, 20 och 15 grader per sida: http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives/Spydieslide.gif

~Paul~
 
Jag brukar slipa på slipmaskin och bryna på bryntrissa. Själva slipningen brukar gå bra men det är problem när man ska bryna. En del säger att man ska hålla samma vinkel som man slipat i och andra säger att man ska höja upp kniven en aning. Andra säger man ska bryna som man ska skära tunna skivor av bryntrissan eller brynet? vad gäller+ Ska man försöka komma så nära själva spettsen när man bryner? När man stålar. Har det någon betydelse vilken vinkel och håll manstålar i?
Tacksam för svar.

Hej,

Jag gissar att det är frågan om köksknivar (slaktknivar) =>

a) Det spelar ingen roll om du bryner mot eller med eggen. Båda funkar lika bra. Jag brukar bryna moteggs. (Jag har hört att "skägget", tvärt emot vad man tror, blir längre om man bryner mot eggen. Vad som är sant vet jag inte).

b) På köksknivar avråder många från att dribbla med sekundär- och primäregg. Bladet är nog tunnt ändå, och det är svårt att kontrollera vinklarna. Slipfasen är ändå så kort (ett par mm) att det går fint att hålla slip- och brynvinkel lika.

c) Ett ytterligare tips är att hålla koll på "skägget" som bildas när du slipar och bryner. Dra eggen bakåt över nageln, oh precis när eggen passerar nagelkanten så är "skägget" lätt att känna. Faktiskt lättare än med huden. I början då du slipar blir skägget klart märkbart, men allteftersom du byter till finare bryne så blir skägget svårare och svårare att känna. Utan skägg ingen egg...

d) Det där med stålning är omdiskuterat. Tveksamt om det ens tar så mycket material att det kan kallas för bryning. Istället är det frågan om att rikta upp en krokig egg och ta bort en del skavanker. Kör inte med för stor vinkel eller tryck för hårt. Då stukar du din fina och tunna egg. (fast är den tjock och i risigt skick så behövs hårdare tag,,,)

Nå, bara mina korta tips efter mina erfarenheter.

/Lars
 
Våtslipmaskin Scheppach

Hej o tack för alla tipps. Som jag fattar det så ska jag hålla samma vinkel vid bryning som jag slipat i (ca: 20 grader per sida) Jag har köpt en "Våtslipmaskin Scheppach" på Clas olsson.
jag får råegg och så när jag slipar men sedan är där en bryntrissa utav läder. Det verkar som den inte riktigt tar råeggen. Skall inte man ta den absolut sist i ett sliparbete. Jag har kört på den flera gånger i samma vinkel men det känns ändå som råeggen sitter kvar..Kanske något bryne först ,innan man kör på lädertrissan? En annan fråga. Om man har en träbit och lägger sin kniv på den. Sedan reser man den till man känner att eggen tar emot. Har man bryn och stålningsvinkel då? Detta är en hel vetenskap men intressant att få veta. Man har ju så bra nytta utav en bra kniv.
Ha det gott så länge o tack.
 
Slipstöd för slipsten

Vill gärna ha kommentarer om Slipstöd för slipsten - Global M-462 . Någon som har provat det och vad tror ni om det? Tack på förhand.
 
Hej o tack för alla tipps. Som jag fattar det så ska jag hålla samma vinkel vid bryning som jag slipat i (ca: 20 grader per sida) Jag har köpt en "Våtslipmaskin Scheppach" på Clas olsson.
jag får råegg och så när jag slipar men sedan är där en bryntrissa utav läder. Det verkar som den inte riktigt tar råeggen. Skall inte man ta den absolut sist i ett sliparbete. Jag har kört på den flera gånger i samma vinkel men det känns ändå som råeggen sitter kvar..Kanske något bryne först ,innan man kör på lädertrissan? En annan fråga. Om man har en träbit och lägger sin kniv på den. Sedan reser man den till man känner att eggen tar emot. Har man bryn och stålningsvinkel då? Detta är en hel vetenskap men intressant att få veta. Man har ju så bra nytta utav en bra kniv.
Ha det gott så länge o tack.

Hej,

Jag har inte nog erfarenhet av maskinslip för att uttala mig om just det, så jag passar om ditt råeggsproblem,,

Jag tycker du kan köra med vassare vinkel. 40 grader är väldigt trubbigt. 30 är mycket hållbar och ganska vass (även om det räknas som lite trubbigt oxå,,,) (tips, en halv bladlängd i höjd ger 30 grader {sin30=0.5} så en kvarts bladlängd ger ungefär 15 grader per sida => 30 grader. Obs, flat sten, du får naturligtvis mäta från tangenten)

Antar att du drar träbiten mot eggen, och ja, så brukar jag göra för att se vilken eggvinkel man har. Bra metod tycker jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.