Urbota dum konstruktion

Piezo..

Varför finns det inte Piezotändare på ALLA kök...? Numera måste man släpa med vattentäta tändstickor, tändare eller eldstål helt i onödan :-(! Och inte röker man heller...
 
Re: Manualer..

andy69; sa:
I tältmanualer där det står " elda Inte inne i tältet"....
På en schampooflaska jag har står det ingen varningstext, men det står

--------
US: Rinse off thoroughly
--------

Och så påstår man att vi är kontroll- och säkerhetsfreak i Sverige?

Håller personligen med om att vindtäta tyger med ett nästan vattentätt membran och 100% läckande sömmar (läs: Windstopper) nog tar priset i ute-dumhet, särskilt som de marknadsförs som något fantastiskt revolutionerande.

Fast vänta nu, är det inte ännu dummare när man placerar samma membran mellan två tunna fleecelager så att det yttre lagret
a) inte värmer något, eftersom luften mellan håren på fleecen blåser bort
b) formligen suger åt sig snö och regnvatten
Jo, det är det.

Fast, utekläder med aningen korta ärmar kan också driva mig till vansinne. När är det ett stort problem om ärmarna är 3 cm för långa, jämfört med vilket j-la aber det är om ärmarna är 3 cm för korta!
 
Jag vet inte om det tävlar i samma kategori, men något som i a f är urbota korkat, och har med frilufsande att göra, är att folk väntar med att ta fram sina Goretexjackor tills snön ligger ordentligt på marken och det är minus fem. Sen tar de av dem igen när våren börjar titta fram, och tar på sig sina softshells.

Alternativt kompletterar de bara sin aktuella jacka med en utanpåliggande dunväst när det är kallt eller regnar(!)

Och så har vi förstås minus tjugo-kombon från Åre:
Fjällräven Expedition Down Jacket + Nudie-jeans + ingen mössa + cigg i näven
 
Cykellysefäste

När det blev lagligt med batterilyse på cykeln köpte jag ett framlyse och ett baklyse + ett fäste för baklyset. Redan innan jag monterade fästet för baklyset tyckte jag att det såg vekt ut och tänkte ”han som konstruerat detta fäste måste ha skolkat från alla lektioner i hållfasthetslära”.

När jag monterat fästet och satt på baklyset så cyklade jag hemifrån. Jag hann inte ens cykla från cykelkällaren till husets gavel (ca 10 m) innan fästet gick av och lyset åkte i marken (asfalten) och lyset sprack. Livslängd sådär 3 sekunder.

Per Brune
 
Re: Piezo..

andy69; sa:
Varför finns det inte Piezotändare på ALLA kök...? Numera måste man släpa med vattentäta tändstickor, tändare eller eldstål helt i onödan :-(!

Därför att piezotändare knappast är nåt man vill lite på :) Tändstickor och eldstål är ALLTID med. Det är ju snarare så att piezotändaren är urbota dum (nästan iaf ) som bara går sönder...
 
Re: Re: Manualer..

Strykarräven; sa:
.....
Håller personligen med om att vindtäta tyger med ett nästan vattentätt membran och 100% läckande sömmar (läs: Windstopper) nog tar priset i ute-dumhet, särskilt som de marknadsförs som något fantastiskt revolutionerande.

Fast vänta nu, är det inte ännu dummare när man placerar samma membran mellan två tunna fleecelager så att det yttre lagret
a) inte värmer något, eftersom luften mellan håren på fleecen blåser bort
b) formligen suger åt sig snö och regnvatten
Jo, det är det.

Fast, utekläder med aningen korta ärmar kan också driva mig till vansinne. När är det ett stort problem om ärmarna är 3 cm för långa, jämfört med vilket j-la aber det är om ärmarna är 3 cm för korta!
Förklara för mig vad nackdelen är med ett vindtätt förstärkningsplagg. Obs: förstärkningsplagg som man inte ränner omkring i mer än typ fiskar samt har på sig när det kylnar till. I min bok tillhör WS-fleece samma kategori som en ylletröja, en fleecetröja, en värmetröja 90 osv, med skillnaden att den är vindtät. Ränner inte runt i några av dem när det är nederbörd.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Strykarräven; sa:
.....
Håller personligen med om att vindtäta tyger med ett nästan vattentätt membran och 100% läckande sömmar (läs: Windstopper) nog tar priset i ute-dumhet, särskilt som de marknadsförs som något fantastiskt revolutionerande.

Fast vänta nu, är det inte ännu dummare när man placerar samma membran mellan två tunna fleecelager så att det yttre lagret
a) inte värmer något, eftersom luften mellan håren på fleecen blåser bort
b) formligen suger åt sig snö och regnvatten
Jo, det är det.

Fast, utekläder med aningen korta ärmar kan också driva mig till vansinne. När är det ett stort problem om ärmarna är 3 cm för långa, jämfört med vilket j-la aber det är om ärmarna är 3 cm för korta!
Förklara för mig vad nackdelen är med ett vindtätt förstärkningsplagg. Obs: förstärkningsplagg som man inte ränner omkring i mer än typ fiskar samt har på sig när det kylnar till. I min bok tillhör WS-fleece samma kategori som en ylletröja, en fleecetröja, en värmetröja 90 osv, med skillnaden att den är vindtät. Ränner inte runt i några av dem när det är nederbörd.

Raskesven

Jag tyckte det var ganska pedagogiskt förklarat av räven :) När vinstopparmaterialet är inkilat mellan två lager fluffigt luftbindande tyg så borde ju det ytttre lagret fluffigt luftbindande tyg få kraftigt nedsatt funktion. Den uppvärmda luften från kroppen binds inte in i det sammantagna fluffet lika mycket som om vindstopparmaterialet inte hade varit där. Med det vindtäta skiktet ytterst borde plaggets egenskaper som vindstoppande och värmande plagg rimligen maximeras. I teori för dumskallar i alla fall.
 
Re: Re: Piezo..

öringen; sa:
andy69; sa:
Varför finns det inte Piezotändare på ALLA kök...? Numera måste man släpa med vattentäta tändstickor, tändare eller eldstål helt i onödan :-(!

Därför att piezotändare knappast är nåt man vill lite på :) Tändstickor och eldstål är ALLTID med. Det är ju snarare så att piezotändaren är urbota dum (nästan iaf ) som bara går sönder...

Visst kan och ska man alltid ha med ett alternativ att göra upp eld med men det är så jäkla praktiskt med piezo bara...
När jag använde eldstålet i sommras märkte jag när jag kom hem att det hade bränt hål i påsen till trangiat,-gnistor från eldstålet :-(. Som tur var hade inte tältduken skadats!
 
lapetter; sa:
Raskesven; sa:
Strykarräven; sa:
.....
Håller personligen med om att vindtäta tyger med ett nästan vattentätt membran och 100% läckande sömmar (läs: Windstopper) nog tar priset i ute-dumhet, särskilt som de marknadsförs som något fantastiskt revolutionerande.

Fast vänta nu, är det inte ännu dummare när man placerar samma membran mellan två tunna fleecelager så att det yttre lagret
a) inte värmer något, eftersom luften mellan håren på fleecen blåser bort
b) formligen suger åt sig snö och regnvatten
Jo, det är det.

Fast, utekläder med aningen korta ärmar kan också driva mig till vansinne. När är det ett stort problem om ärmarna är 3 cm för långa, jämfört med vilket j-la aber det är om ärmarna är 3 cm för korta!
Förklara för mig vad nackdelen är med ett vindtätt förstärkningsplagg. Obs: förstärkningsplagg som man inte ränner omkring i mer än typ fiskar samt har på sig när det kylnar till. I min bok tillhör WS-fleece samma kategori som en ylletröja, en fleecetröja, en värmetröja 90 osv, med skillnaden att den är vindtät. Ränner inte runt i några av dem när det är nederbörd.

Raskesven

Jag tyckte det var ganska pedagogiskt förklarat av räven :) När vinstopparmaterialet är inkilat mellan två lager fluffigt luftbindande tyg så borde ju det ytttre lagret fluffigt luftbindande tyg få kraftigt nedsatt funktion. Den uppvärmda luften från kroppen binds inte in i det sammantagna fluffet lika mycket som om vindstopparmaterialet inte hade varit där. Med det vindtäta skiktet ytterst borde plaggets egenskaper som vindstoppande och värmande plagg rimligen maximeras. I teori för dumskallar i alla fall.
Visst vore en WS-fleece varmare om membranet satt ytterst. Men ta och jämför med en fleecetröja utan vindtätt membran alls. Den är ju ännu mer värdelös när det blåser. Likaså en ylletröja, fiberpälströja eller vilket förstärkningsplagg som helst som inte är vindtätt.

Jag har sedan 1999 haft en WS-fleece från Sasta. Den är som en fleecetröja utan membran vad gäller värme när det är vindstilla. Skillnaden visar sig när det blåser, då är den klart varmare än en fleecetröja utan membran. Närmast perfekt förstärkningsplagg för fjället sommar-höst, när det ofta blåser men inte är så kallt att jag behöver något grövre förstärkningsplagg. Men med en vanlig fleecetröja, fiberpälströja, ylletröja behöver jag komplettera med något vindtätt skal när det blåser. Det behöver jag inte med min WS-fleece.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...