Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
-PaTRiC-; sa:
men kan det bli mycket bättre än att en kniv av egen vikt drar sig igenom en övermogen tomat som ett rakblad.. jag har svårt att se vad oprofileringen skulle göra..
Dina knivar behöver inte en akut omprofilering, som jag sa. Men man skär inte alltid i tomater. I andra material så skulle du nog märka en viss skillnad.

~Paul~

haha.. du e för rolig, jobbar du som bilförsäljare eller optiker.. dom har gjort tester med folk som har perfekt syn men det kvittade till vilken optiker de än gick så fick dom glasögon med ut.. kommer inte ihåg vilket program det var.. skitroligt..

jag vet inte vad mer än matvaror jag skall använda mina köksknivar till, men till matlagning så är tomater bland det värsta man kan skära. jag fegar fortfarande med mina köksknivar och min lappkniv men snart sätter jag nog dom i bandaren oxå, det blir satans bra..
 
-PaTRiC-; sa:
1. haha.. du e för rolig, jobbar du som bilförsäljare eller optiker..

2. jag vet inte vad mer än matvaror jag skall använda mina köksknivar till, men till matlagning så är tomater bland det värsta man kan skära.

3. jag fegar fortfarande med mina köksknivar och min lappkniv men snart sätter jag nog dom i bandaren oxå, det blir satans bra..
1. Hahah, tack Patric. Hm, kanske något att tänka på. Du vill möjligtvis inte köpa en bättre begagnad Volvo 945? ;)

2. Ja, tomater är bra på att kontrollera skärpan, men inte bladgeometrin. Likaså paprikor när man skär på den glatta sidan. Men som jag nämnde tidigare, det finns fler material man skär i. T ex mjuka brödlimpor, bröd över huvud taget, andra grönsaker osv. Har du t ex försökt att skära fina pommes frittes med din kniv?

Jag kan ge mig på att de fastnar på bladet eller hur?

3. Inte fega Patric! Påatt bara!

~Paul~
 
Tänkte ta upp det här med att skära i tomater. Den bästa och vassaste kniven med en polerad egg är inte nödvändigtvis den lämpligaste kniven i det här sammanhanget.

A och O är återigen bladgeometrin, eggtypen och slipfasen. Rent allmänt är mikroserrationer att föredra. Lika viktigt är att knivbladets höjd inte överstiger tomatens dito. Och allra sist; en sekundärslipfas på ca 3-5 mm avvisar tomatskivorna på ett effektivt sätt.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Tänkte ta upp det här med att skära i tomater. Den bästa och vassaste kniven med en polerad egg är inte nödvändigtvis den lämpligaste kniven i det här sammanhanget.

A och O är återigen bladgeometrin, eggtypen och slipfasen. Rent allmänt är mikroserrationer att föredra. Lika viktigt är att knivbladets höjd inte överstiger tomatens dito. Och allra sist; en sekundärslipfas på ca 3-5 mm avvisar tomatskivorna på ett effektivt sätt.

~Paul~

Jag har som sagt en minst 10 år gammal kökskniv som märket diskats bort på... jag slipar den i en sån slip av den här typen:
708200_b.jpg


och jag har aldrig behövt ens fundera på mikroserrationer, bladets höjd, sekundärslipfaser mm.. jag bara skär tomaterna. Konstigt va? ;)
 
öringen; sa:
och jag har aldrig behövt ens fundera på mikroserrationer, bladets höjd, sekundärslipfaser mm.. jag bara skär tomaterna. Konstigt va? ;)
Nejdå, inte konstigt alls. Det "går" att skära med det mesta som finns i knivväg. Men det finns mer eller mindre lämpliga skärverktyg till det.

Det går ju t ex att skära tomater med min Gränsforsyxa, så pass vass är den ;)

~Paul~
 
öringen; sa:
dePaul; sa:
Det "går" att skära med det mesta som finns i knivväg.

Fast jag menade inte att det bara "går" att skära tomat med den kniv jag har. Jag menade att det fungerar alldeles utmärkt! Fina snitt och inga söndertryckta tomater :)
OK, då behöver du inte tänka på det ämnet mer. Kniven har antagligen exakt de dispositioner som jag pratat om. Njut av din fina kniv!

Får man fråga hur den ser ut och vilket märke?

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...