Liten kniv till vardags

Ang nyckelverktyget

Formatet verkar ju nätt, men går den att använda? Jag kan inte släppa tanken på att den ser ut som en sån där CIA-mojäng som fungerar lika bra till att låsa upp handbojor med som till att sätta i njuren på en främmande agent...
 
mattiasj; sa:
battlerbritton; sa:
När jag bär kniv så är det en Fällkniven F 1 och ett multiverktyg. En bra och mindre kniv är WM 1 från samma företag.
I och med att jag tänder eld motsv med eldstål så gillar jag den 90 gradiga ryggen som är förträfflig att göra gnistor med...

Angående att göra eld, ryggen på Opinel är riktigt bra, brukar ge den lite slipning så att det blir ännu skarpare "hörn".

Hur specar rostfritt i detta fall ?
[Ändrat av mattiasj 2005-06-01 kl 14:33]
Med rostfritt blir det nog till att använda eggen. Min Mora 2000 är i rosfritt, ger utmärkt med gnistor med eggen men inte med ryggen. Den kniven behöver man dock inte vara så varsam med.

Raskesven
 
Flyg

dePaul; sa:
Ja, du har fullkomligt rätt. Länken funkar inte alls på den ip-adressen längre.

Men jag lovar att den här lilla prylen är värd pengarna. Har haft den på nyckelknippan i ca 5 år nu och ångrar inte ett ögonblick att jag köpte den (framför allt när man flyger :))

~Paul~

>>>
Hur kan det komma sig att den kommer igenom kontrollen på flyget ??
 
dePaul; sa:
niklassthlm; sa:
Till vardags använder jag en BM Griptilian Plain Edge/ Satin . Passar mig perfekt. Gillar Sheepsfoot bladet.

http://www.benchmade.com/products/product_detail.aspx?model=550

Hej igen Niklas :) Hur pass nöjd är du med din kniv? Har själv funderat på en sådan. Vilket bladstål har din?

~Paul~

Tjena! 440C, inte det bästa men duger fint åt EDC kniven ;-), är ruggigt nöjd. Axis låset e riktigt smutt. Rekomenderas.
 
Re: Flyg

Svenjohansson; sa:
Hur kan det komma sig att den kommer igenom kontrollen på flyget ??
Ja, jag antar att det brister i kontrollen på de flesta flygplatser världen runt.

Eftersom den sitter på min nyckelknippa så är den förvillande lik en vanlig nyckel. Samma storlek, samma färg och samma utseende. Men saken är den att ingen har någonsin undersökt mina nycklar!

Jag brukar bara lägga hela nyckelknippan, som sitter i en skinnpung med stålkedja, ihop med mina övriga metallgrejer i den lilla plastlådan som de har i samband med incheckningen. De tar bara lådan och bär över den till den andra sidan av disken.

Handbagaget åker igenom tunneln och scannas. Där är de noggrannare. Frågar alltid vad det ena eller andra är. Men som sagt ingen har hittills verkligen kollat nycklarna.

~Paul~
 
niklassthlm; sa:
Tjena! 440C, inte det bästa men duger fint åt EDC kniven ;-), är ruggigt nöjd. Axis låset e riktigt smutt. Rekomenderas.
Hej Niklas. Måste erkänna att jag inte äger en enda kniv som är utrustad med Axislåset. Har läst kilometerlånga spalter varvid man prisar Axisens förträfflighet men ännu inte köpt en enda Benchmade. Får bli nästa projekt :)

~Paul~

PS Jag har dock hanterat några BM-knivar med Axislås. Men alldeles för lite för att veta om det passar mig eller inte
 
Re: Re: Flyg

dePaul; sa:
Svenjohansson; sa:
Hur kan det komma sig att den kommer igenom kontrollen på flyget ??
Ja, jag antar att det brister i kontrollen på de flesta flygplatser världen runt.

Eftersom den sitter på min nyckelknippa så är den förvillande lik en vanlig nyckel. Samma storlek, samma färg och samma utseende. Men saken är den att ingen har någonsin undersökt mina nycklar!

Jag brukar bara lägga hela nyckelknippan, som sitter i en skinnpung med stålkedja, ihop med mina övriga metallgrejer i den lilla plastlådan som de har i samband med incheckningen. De tar bara lådan och bär över den till den andra sidan av disken.

Handbagaget åker igenom tunneln och scannas. Där är de noggrannare. Frågar alltid vad det ena eller andra är. Men som sagt ingen har hittills verkligen kollat nycklarna.

~Paul~
Jag misstänker att du bör lämna den hemma om du nånsin tänker resa till USA. Snackade med en i forskargruppen igår, som berättade att de konfiskerat datorn för en svensk som åkte med samma flyg, bara för att han blivit uttagen till stickprovskontroll. Han fick inte med sig datorn in i USA, och sen när de åkte hem till Sverige återlämnades den renformatterad. Killen blev dessutom förhörd i 4 tim i häktet. Antar att det finns fler och otrevligare exempel.
Men så åter till min fråga: fungerar den där nyckelkniven, vad använder du den till? Igår t ex, när vi städade kvartersgården, saknade jag just nåt sånt att kapa snören och öppna förpackningar med.
 
Anders, en sådan här liten manick är naturligtvis (återigen) en kompromiss. Den har inte den bästa ergonomin pga sin storlek. Men den är ruskigt vass! Så den lilla "kniven" klarar mer än vad man tror.

Flasköppnaren kommer man åt först när man har fällt ut nyckeln men den fungerar sedan oklanderligt. Mejslarna fungerar också utmärkt. Har dragit åt en del småprylar med dem. Inget glapp i nyckeln än! Och kommer nog inte att bli det heller. Den är väldigt robust.

Det enda som kanske inte är jättelyckat är den lilla tången. Alldeles för liten greppyta. Men syftet är också att den skall självlåsas runt en nyckelring så den måste ändå vara där.

~Paul~

PS Mina flygresor är mest inriktade på mål i Europa. Har varit i USA men det var på 70-talet. Jag får väl ta bort nyckeln inför min nästa resa ;)
 
Låter mycket bra, tror att man klarar det mesta av vardagstrixandet med en "kapande kniv" (i princip något vasst, som nyckelkniven) till skillnad från en "skapande kniv" (min Mora och kanske ditt djungelsvärd :) som är roligare att ha med ut i naturen.
 
Re: Re: Re: Flyg

Strykarräven; sa:
dePaul; sa:
Jag misstänker att du bör lämna den hemma om du nånsin tänker resa till USA. Snackade med en i forskargruppen igår, som berättade att de konfiskerat datorn för en svensk som åkte med samma flyg, bara för att han blivit uttagen till stickprovskontroll. Han fick inte med sig datorn in i USA, och sen när de åkte hem till Sverige återlämnades den renformatterad. Killen blev dessutom förhörd i 4 tim i häktet. Antar att det finns fler och otrevligare exempel.

Låter som en skröna. Eller så fanns det en annan hotbild som inte framgick.
 
Har blivit av med min Läderman Micra på Arland på väg till Tyskland eller nåt.
Den satt på nyckelknippan osv, men de kollade nog specifikt efter den typen av multiverktyg och ficknivar.

Har ju haft betydligt längre och vassa föremål i bagaget med mig, men där har de inte haft rätt "fokus" utan letat efter nagelsaxar och nagelfilar och annat hemskt...
 
Det låter som rena lotteriet. Måste ha haft tur med andra ord. Den enda gången som jag har fått lämna något ifrån mig var på Landvetter 1998. Hade då på mig en liten Puma Cub kniv med låsbart blad.

När tjänstemannen upptäckte den så var det kört. Fick lägga den i ett kuvert, skriva mitt namn på och sedan gick den med det incheckade bagaget.

Samma sak upprepades sedan på Kastrup eftersom jag skulle vidare till Prag. Alla dessa procedurer tog sin tid och på Kastrup var det nära att jag missade flyget (man var tvungen att checka ut och in för att kunna hämta kniven och skriva om adressen!).

En annan gång hade jag på mig en EKA Nordic blev föst stoppad men eftersom bladet inte var låsbart så gick det bra ändå att ha med sig ombord. Jag använde den sedan på planet när det var dags för utspisning :) Ingen sa något. Det var nog år 2000.

Men som sagt, det här var före 9-11 och nu är det andra bullar.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.