Liten kniv till vardags

Here we go again...

För ungefär samma antal dollar som en bra ryggsäck kostar i kronor kan du köpa en sportbag från Louis Vuitton.

Jag skulle inte se det som ett argument för att kånka runt på den senare i vildmarken, även om jag är övertygad om att kvaliten är utmärkt.


Hursomhelst: en allvarlig fråga.
Finns det någon kniv som slår den vanliga moran på fingrarna givet att:
* Den får inte väga mer.
* Den får inte ta mer plats.
* Den måste skära lika bra eller bättre.
* Den måste hålla lika bra eller bättre.
 
Re: Here we go again...

GustavOh; sa:
Hursomhelst: en allvarlig fråga.
Finns det någon kniv som slår den vanliga moran på fingrarna givet att:
* Den får inte väga mer.
* Den får inte ta mer plats.
* Den måste skära lika bra eller bättre.
* Den måste hålla lika bra eller bättre.
* Handtaget skall vara rött.
* "Mora" skall ingå i produktnamnet.


Påminner om "offentliga" upphandlingar där beställaren radar upp kraven så snävt att endast den önskade leverantören/produkten kommer igenom.

Leif...
 
Re: Re: Re: Fällkniven

Lägereld; sa:
-Patric-; sa:
Lägereld; sa:
Okej, knivarna är inte gratis men "what you pay is what you get".

mvh Jocke

då e min handgjorda same-kniv 4ggr bättre än fällknivarna eftersom den kostar 4ggr så mycket?
Smaken är som baken :)

såja.. nu har du målat in dig i ett hörn, vilket är det som avgör knivens kvalitet:

1. Priset, dyrast är lika med bäst..
2. Kvalitet, föremålets förmåga att tillfredställa kunden på diverse plan
3. eller det sistnämnda, knivens förmåga att dela rumpor..

tjoflöjt!
 
bogart; sa:
Påminner om "offentliga" upphandlingar där beställaren radar upp kraven så snävt att endast den önskade leverantören/produkten kommer igenom.

Leif...
Exakt min åsikt. Men OK, jag ger det ett försök.

EKASwede88liten.jpg


EKA Nordic 88 variant med icke låsbart blad:
Punkt ett: Mycket lättare än Moran, endast 50 g
Punkt två: Mycket mindre, bara 9,7 cm
Punkt tre: Den skär tack vare det tunnare bladet (1 mm tjockt) avsevärt bättre (i övrigt samma stål och samma slipning, Sandvik 12C27 bladstål)
Punkt fyra: Den kommer hålla lika bra eller bättre i samband med arbeten för vilka den är designad (justerbar pivot-skruv, isärtagningsbar, saknar chassi)
Punkt fem: Handtaget är tillverkat i trä, inga problem att måla om
Punkt sex: Sandvik är leverantör av stål till de flesta Moraknivar men också till EKA!

Dessutom är EKA:n inte dyrare och jag fick också ett läderfodral till. Pris: 50:-

~Paul~

[Ändrat av dePaul 2005-05-31 kl 16:49]
 
Re: Re: Here we go again...

bogart; sa:
Påminner om "offentliga" upphandlingar där beställaren radar upp kraven så snävt att endast den önskade leverantören/produkten kommer igenom.

Leif...

Inte alls. Frågan är seriöst menad.
Jag radade bara upp de uppenbara kraven på en "standardkniv".
Mina normala användningar för en kniv ute i markerna handlar om att fixa maten, tälja till en eller annan grillpinne, spänta fram lite tändved, kanske rensa en fisk eller "nöjestälja" lite.
En vanlig mora klarar allt det. Kanske inte optimalt (En fiskekniv rensar bättre. En slöjdkniv snider bättre. En yxa eller stor kniv fixar veden bättre etc), men tillräckligt bra.
För att en kniv skall vara "bättre" som standardkniv måste den klara av alla dessa vanliga sysslor.
Den måste också på något sätt vara "bättre", men den bör inte vara "sämre" på något annat.
 
Re: Ännu en som använder sina korkskruvar

thureb; sa:
Nordesjö; sa:
PK Neelix; sa:
Men vad som är mycket trevligt är att den saknar den där onödiga och utrymmeskrävande korkskruven.

Vafalls?
Korkskruven är ju vardagsknivens hjärta, och verktyg nummer ett för den som vill profilera sig som en vardags-McGyver!

Korkskruv är bra på ett lite större multiverktyg. Jag tycker den är umbärlig till vardags men inte till fest.
Dessutom är korkskruven en bra hållare för den lilla miniskruvmejseln som är så bra för t ex glasögonmeckande.
Thure

Citaten nedkortade.

Korkskruv som korkskruv
Jag dricker inte vin, så vad ska jag med en korkskruv till?

Korkskruv som instrumentmejselhållare
Jag vill kunna använda en mejsel i båda riktningar, i annant fall tycker inte jag att det enns kan kallas mejsel. Såvitt jag vet har de ingen låsning, men jag kanske har fel där, har aldrig använt korkskruvsmejsel vad jag kan minnas. Dessutom tycker jag att den är klumpig, skulle få plats med fyra stycken instrumentmejslar på samma utrymme. Kanske en spår, en stjärna och två torx?
 
HOOOOOAAAAAHAHAHAHA....Nu kan jag bilder också.

0-6203.jpg




Den här bär jag med mig i nyckeknippan hela tiden, liten men fixar de flesta vardagssituationer.Det enda som skiljer är att jag filat till spetsen på nagelfilen så den fungerar som en skruvmejsel.

Webbmaster p
 
gundj; sa:
Där kom ju min favvis, fast min har bladlåsning, är den sämre då? Säg nej, snälla!
Ja, den är helt kass. Nejdå, skojar med dig bara. Rent kvalitetsmässigt så är din bättre. Men inte om man betänker pris/kvalitet förhållande. Din kniv kostar allt mellan 240-333 kronor. Min kostade med fodral 50.-

Med andra ord så är min, enligt min åsikt, mer prisvärd. Men din håller tack vare bladlåsningen en högre kvalitet. Allt annat är nästan detsamma, med en liten skillnad. Din kniv är något större. Handlar om ca 1 cm.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.