Stor kniv till vad?

konstigt med knivar.. aldrig någon som kan erkänna att dom gillar knivar.. man hör aldrig någon i en Ferrari säga, "Joooo, den e fan skitgrym att lasta och dra släp med, det e fan den bästa shoppingvagnen i byn!!" nää, gäller det bilar och andra grejer så får man lov att säga att man köper dom för att man helt enkelt tycker att dom är vackra, att funktionen inte är viktigast.. gäller det knivar så skäms man och envisas med en dåres envishet att den har grym funktion oavsett om den har det eller inte..
 
sådant funkar inte på mig

du har nog rätt

konstigt med knivar.. aldrig någon som kan erkänna att dom gillar knivar.. man hör aldrig någon i en Ferrari säga, "Joooo, den e fan skitgrym att lasta och dra släp med, det e fan den bästa shoppingvagnen i byn!!" nää, gäller det bilar och andra grejer så får man lov att säga att man köper dom för att man helt enkelt tycker att dom är vackra, att funktionen inte är viktigast.. gäller det knivar så skäms man och envisas med en dåres envishet att den har grym funktion oavsett om den har det eller inte..

menaru mig?? Ber isåfall om ursäkt, trodde det va rätt uppenbart att jag gillar välgenomtänkta knivar.

Problemet är inte det du beskriver, problemet är att folk inte trivs med att alla inte tycker samma.

Jag håller inte med dig i dina "resonemang". Jag tycker annorlunda. Jag hoppas vid min själ att du har använt liknande kniv efter som att du så kaxigt uttrycker dig som du gör. Annars så är ju dina åsikter inte mycket värda.

[Ändrat av niklassthlm 2005-05-30 kl 10:50]
 
jag har själv haft den typen av knivar vi pratar om, jag har fortfarande en del liggande i garderoben, men sedan jag fick lära mig hur man kan använda en kniv så har jag aldrig behövt något större än en mora. eftersom jag själv är lite kniv-tokig så har jag just inte en mora till "fin-frilufsande" utan en handgjord samekniv i samma storlek som just en mora, jag erkänner i alla fall att min finkniv inte är för enkom funktion utanför att jag tycker att den är asläcker.. skulle jag uteslutande gå på prisvärdhet och funktion så skulle jag bara ha mora med rött skaft.. jag har aldrig heller påstått att det är fel att ha en "stor" kniv men jag hävdar att dom är sämre på nästan allt utom just att hugga, kan man teknikerna så slipper man hugga... så enkelt är det.
 
-Patric-; sa:
nää, gäller det bilar och andra grejer så får man lov att säga att man köper dom för att man helt enkelt tycker att dom är vackra, att funktionen inte är viktigast..

Nä, för det är ju ingen som nånsin kör fort och rappt i sin dyra supersportbil. De brukar ha den hängande på väggen hemma. ;)

Till och med folk som INTE har supersportbil kör som om de hade en. Med samma logik borde även folk som INTE har superkniv hålla på och hugga sig genom djungler och stycka harar. Gör de det?

Hmmm... jag ska nog ta och jaga mig en Kungsholms-kanin till lunch idag. Med min Victorinox.
 
niklassthlm; sa:
-Patric-; sa:
jag har själv haft den typen av knivar vi pratar om, jag har fortfarande en del liggande i garderoben,

ofan, vilka?

Men....om jag anser att det är bättre med en stor kniv istället för en såg och en yxa. Hur resonerar du då?

jo, så här resonerar jag då... så e det med allt, min syster slår i spik med klacken på sin sko, det funkar men en hammare är bättre, det kvittar vad jag säger till henne så skulle hon aldrig använda en hammare då hon anser att dom är livsfarliga..

;)
 
men.. ska man hugga sig igenom en djungel så behöver man varken yxa eller mora, då jävla kommer storkniven till sin rätt.. rätt sak på rätt plats..
 
Schysst tråd det här...

niklassthlm; sa:
@ -Patric-

men snälla lilla vännen, är du 12 lr? Du kan väl inte på allvar mena att du vill ha svar på dina påståenden? Det där va nog det dummaste jag läst på mycket länge.

...fullständigt meningslös förutom att den med all önskvärd tydlighet visar hur djupt kniven sitter i den manliga folksjälen...att diskutera val av kniv verkar vara farligare än att ifrågasätta någons kompetens som bilförare, och minst lika lika spännande!

Patrik har ju rätt, en sån kniv duger ju bara till att med möda gräva en latringrop med, att tälja en korvpinne så att man kan överleva korvgrillningen går ju bara inte...dess mest positiva egenskap är väl att den som tillverkar/säljer den förmodligen tjänar en bra hacka på den, bra för BNP, att yxor är bättre att hugga med kom människan på redan på stenåldern?

Världsfreden ser ut att vara långt mer avlägsen än jag trodde i mina mest pessimistiska funderingar...

Ciao!

Uffe

PS

Jag har också en stor kniv, den har jag drömt om sen jag var liten, men va' fan jag ska ha den till, det vet jag inte...

Ds
 
Strykarräven; sa:
Törs man fråga vem det är som håller fast det du ska skära medan du tar i med tvåhandsgreppet ;)

Nä, skämt åsido, men jag tänkte på samma sak som Patric, jag har aldrig fattat grejen med att inte ha heldragen egg ända ned till skaftet, både på stora och på små knivar.
Du förutsätter att det man skall skära är t ex mat. Det har jag andra knivar till (Military, Vic, Calypso). Två händer använder jag självklart i samband med fastsittande material där jag vill ha kontroll av skäret. Men jag sa inte att det här var min vanliga procedur. Jag sa att man kan använda kniven så här.

Att det finns en choil (fördjupning) intill parerskyddet har sina syften. För det första som vi tidigare nämnde bättre kontroll och större moment och bättre balans, framför allt i samband med huggning.

En kniv utan choil går visserligen slipa ända intill parerskyddet, men det här extrautrymmet underlättar avsevärt. Dessutom slipper man repa parerskyddet som är ofta tillverkat i mässing eller rostfritt stål.

Slutligen, man skär aldrig milimeternära parerskyddet ändå. Det går att kontrollera. Gör ett test själv och du kommer att bli förvånad hur långt in på bladet man påbörjar snittet!

~Paul~
 
Re: Schysst tråd det här...

alien; sa:
att tälja en korvpinne så att man kan överleva korvgrillningen går ju bara inte...

Jag har också en stor kniv, den har jag drömt om sen jag var liten, men va' fan jag ska ha den till, det vet jag inte...
Många stora knivar har en klart bättre bladgeometri än många mindre knivar. Det är absolut inga problem att skära till en korvpinne med en Busse eller Fehrman.

Min Puma klarar det också alldeles utmärkt. Lika bra som en Mora. Om du tittar noga så ser du att båda har samma typ av slipning och samma sekundära slipvinkel; nordisk (eller saber ground som det heter på engelska).

Men skillnaden är att när din Mora har gått av pga att du har försökt bända upp en knöl i marken för att få en bättre liggplats, så fortsätter min Puma att fungera :)

Jag tycker att du skall ta ut din stora kniv och utsätta den för en del arbete. Du kommer kanske att bli förvånad. Det vill säga, om det är någorlunda bra kvalité på den.

~Paul~
 
Re: Re: Schysst tråd det här...

dePaul; sa:
Min Puma klarar det också alldeles utmärkt. Lika bra som en Mora. Om du tittar noga så ser du att båda har samma typ av slipning och samma sekundära slipvinkel; nordisk (eller saber ground som det heter på engelska).

~Paul~

jo.. nog ligger det mykke härri, att kniven är riktigt utformad för sin uppgift. sedan får jag väl erkänna (det tar emot) att vi alla beteer oss olika i naturen och därmed har olika behov av utrustning.

meeen, se på yxor.. jag har sett gubbar som med små handyxor spräcker grov ved med ett välriktat slag längs märgstrålarna medans mina kompisar från stan inte kan spräcka finved med min stora klyvyxa.. teknik och erfarenhet kan i många fall ersättar storlek och kraft..

vafan, det e ju upp till var och en vad man vill bära med sig..
 
Re: Re: Re: Schysst tråd det här...

-Patric-; sa:
teknik och erfarenhet kan i många fall ersättar storlek och kraft..
Med andra ord, varför bära med sig en yxa som i de flesta fallen är dubbelt så tung som min stora kniv? :)

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.