Stor kniv till vad?

Den psykologiska effekten

Kan det vara så enkelt att det finns en psykologisk effekt av att ha en stor kniv vs en mindre ??

En stor kniv känns "redigare, rejäl och någonting man kan lita på, går inte sönder i första taget" osv..

I en överlvenadssituation skulle då en stor kniv till en viss del få rollen som nalle.

sedan ser man ju machete osv på tv när man tittar på discovery mm i händerna på djungel folken.. och någonstans i bakhuvudet finns det nog en tanke att om de behöver en stor kniv måste ju det vara bäst..
sedan att de lever i en helt annan miljö det förbiser man.

själv skulle jag gärna köpa en kuhkri men ser inte att jag har ngn direkt nytta och har därför svårt att motivera den inför mig själv.
 
Re: Jisses!

Schneeberger; sa:
Det var inte min mening att locka fram varken Moraknivsfetichister eller Kuhkriklanen även i denna tråd...

Jag var helt enkelt lite nyfiken på vad man använder de något större knivarna till.

Stora kvivar används också av Mördarharar, inte bara sthlmáre.. ;-)
 
Friluftskrigarna

avslutad210712; sa:
joru; sa:
Vet inte direkt om jag sett så många springa omkring i skogen med stora knivar.//J

Var ungefär det jag också menade - har inte sett så många springa omkring i skogen med stora knivar men om man läser här på utsidan verkar det vara många som förordar just stora knivar. Konstigt då att man aldrig ser dem *L*.


Det är väl dom som springer omkring och gömmer sig och leker krig mot inbillad ockupationsmakt :),där alla situationer handlar om överlevnad.Klart man inte ser dom,kamouflerade och sittandes uppe på någon trädgren med kniven beredd och ett härligt grin på läpparna.


peter
 
dePaul; sa:
Var fiskade ni någonstans? *Nyfiken*

Ja, du har helt rätt i att Puman inte är den optimala kniven för rensning av fisk. Men jag har faktiskt gjort det, lustigt att du skulle nämna det. Och än en gång hade du rätt, det var en gädda :)

Gick alldeles galant. Ingen fara att den skulle trasa sönder något. Den är rakbladsvass.
Nä, jag har aldrig trott att stora knivar inte är vassa (om de inte används fel), men just formatet är lite bängligt för t ex mindre fisk. Har testat att rensa abborre med min F1:a, det var inget större nöje. Bara att tälja en korvpinne med den kniven kan ju få en att tappa all tro på att man någonsin lärt sig hantera en kniv. Därför tycker jag att det känns trist med en kniv som kanske skulle passa om allt annat går snett, men som fram till dess mest är en börda.
 
Strykarräven; sa:
Har testat att rensa abborre med min F1:a, det var inget större nöje. Bara att tälja en korvpinne med den kniven kan ju få en att tappa all tro på att man någonsin lärt sig hantera en kniv.
Jag är inte alls förvånad. Kul att du skulle ta upp det.

Om du tittar på designen på den kniven så förstår du genast varför. Tjockt gods, ingen avsmalnande lång spets, och utpräglad buk (på kniven alltså :)) och konvex slipning.

Den kniven passar (trots att man har lanserat den som en överlevnads/allroundkniv) som en utpräglad jakt-/flåkniv.

Faktum är att min bowie klarar att rensa en aborre bra mycket effektivare. Kolla bara på hur den ser ut med sin avsmalnande främre del och lång spets. Den delen är perfekt att sprätta upp en aborre med.

~Paul~
 
Herregud :)

Jante lagen är stark den :), mycke fördomar finns det oxå. Vad är medelåldern här kan man ju undra när motiv mot att bära en stor kniv låter tex så här:

"Det är väl dom som springer omkring och gömmer sig och leker krig mot inbillad ockupationsmakt "

"De är toppen soom rekvisita om man vill känna sig som Rambo... ;-) "

lr favoriten: " Men lägg av, stora knivar ör fåniga för guds skull!" :)

Kul läsning.

DePaul, tack för att du står på dig.

Bild på min nuvarande följeslagare.

gb2.jpg
 
Wow

Tack Niklas :)

Det där är en drömkniv! Tyvärr lite utanför mina budgetramar för tillfället :( Har du beställt den fr USA?

Min nästa drömkniv är nog en Sebbie och sedan en Strider och sedan en Fehrman och sedan en Busse och sedan................Måste börja spela på Lotto eller något.

~Paul~
 
Tjena! Japp, egen import. Diskuterar inuläget ngt med Chris Reeve om att bli åf, vi får se. Mer om detta (åf) på utrustning.se

slut ot :)
 
niklassthlm; sa:
Tjena! Japp, egen import. Diskuterar inuläget ngt med Chris Reeve om att bli åf, vi får se. Mer om detta (åf) på utrustning.se

slut ot :)
Oj oj, det skulle vara något!! Hoppas att det blir något av det. Men som sagt, det kan vi prata om på Utrustning.se

~Paul~
 
Herregud :-O

niklassthlm; sa:
Jante lagen är stark den :), mycke fördomar finns det oxå. Vad är medelåldern här kan man ju undra när motiv mot att bära en stor kniv låter tex så här:

"Det är väl dom som springer omkring och gömmer sig och leker krig mot inbillad ockupationsmakt "

"De är toppen soom rekvisita om man vill känna sig som Rambo... ;-) "

lr favoriten: " Men lägg av, stora knivar ör fåniga för guds skull!" :)

Kul läsning.
Ja, och mer än 3/4 av denna tråd består av seriösa inlägg i en intressant diskussion, vilket är bra mycket bättre än flertalet trådar på utsidan.se. Det känns bra och fint och bra igen att du lyfter fram just de oseriösa argumenten, eftersom de är mot dessa som ditt eget inlägg måste mätas. Jag hoppas verkligen att du är sarkastisk när du skriver så här, för annars visar du bara att du själv inte förmår delta i den sakliga diskussionen som förts i denna tråd.

"Jantelagen" och "fördomar" är etiketter som ofta sätts på åsikter man inte håller med om, och inte kan bemöta sakligt. Om du anser att det är "jante" att ifrågasätta värdet av stora knivar, så får du nog läsa om din Sandemose. Om du hittar en enda fördom i t ex mina inlägg eller andra av de sakliga inläggen i tråden så får du gärna presentera dem för mig, här, så ska jag bemöta din kritik.

Däremot finns det en hel del förutfattade meningar som kräver lite förklaring, t ex "en större kniv är bättre i överlevnadssituationer".

Själv ser jag stora poänger i att ensam bära ett tjugomannatält med kamin, för att där få plats med min åtta kubikmeters ryggsäck och min dunsovsäck som klarar noll grader Kelvin. Vissa brukar skaka på huvudet åt detta, men de är bara "jantar", alternativt avundsjuka.
Där var jag sarkastisk, for the record.
 
Niklas(niklassthlm),
jag ser att du har bra smak på knivar. Jag gillar Chris Reeves knivar,speciellt hans "one piece range",dvs hans knivar som är gjorda i ett enda stycke A2 stål med ihåligt grepp för förvaring av små tillbehör.

johnhope.jpg

Jag får ta och kika in på Utrustning.se.Det verkar vara ett intessant forum med fler som gillar stora knivar.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.