Ficklampa?

Dum fråga men är det lagligt att ha jättestarka ficklampor?

Jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas någon paragraf som styr det. Däremot finns det lagar för laserutrustning. Om du har en för stark laserpek och polisen tar dig så åker du dit. Det var något med strålskyddsmybdigheten eller så.
 
Själv fick jag hem denna lilla lampa förra veckan, Elektrolumens ShadeSlayer-FatBoy 1400 Lumens.




Mina L2D CEoch P3D CE lyser inte speciellt mycket numer.

Anders
 
Den har mindre massa än din Maglite, Skogstoker.

Och, ja, den är laglig....

På nyckelknippan sitter en LOD CE med en Li-Ion cell.


Anders
 
Senast ändrad:
Jag har slutat att köpa Surefire produkter då dom har ett visst överpris pga av märket, jag rekommenderar Dereelight dom har inte många modeller men mycket hög kvallitet istället och det går att uppgradera lampan med starkare led när dom kommer ut på marknaden.
Finns många varianter av led pills som dom kallar det, köp en lampa och olika led pills så får man en lampa som man har en massa möjligheter som bör passa alla tillfällen.
http://www.dereelight.com/products.htm
Har själv två lampor, DBS V2 samt CL1H V3.0 har valt modeller som går både på CR123 samt uppladningsbara 18650 batterier.
DBS V2 lyser utan problem upp saker på 200+ meter lampan på bliden (har haft en Surefire M3 med 380 lumens lampa i men DBS V2 lyser ändå starkare).
 

Bilagor

  • DBSV2R010Small.jpg
    DBSV2R010Small.jpg
    36.4 KB · Visningar: 699
Behöver lite hjälp :)

Har gått å köpt mig en Fenix TK10 Tactical men förstår inte riktigt hur man växlar mellan dom två ljuslägena! (General mode 60 lumens å Turbo mode 225 lumens) Vill nån snäll människa förklara det för mig!

/Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.