Ficklampa?

Fenix P3DQ5
Helt suveränt ljus. Flera olika lägen. Klart billigare än Surefire (köpt i Sverige).
https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=22_65&products_id=358
Batterier köps på www.lighthound.com

Går i god för den lampan !
Den är suverän. Köp några batterier från usa samtidigt.
Tanten har en enklare variant när hon jobbar på Ambulansen. När hon fick den lampan av mig lämnade hon in Magliten omedelbart till chefen och bad honom köpa in riktiga ficklampor istället .

Min lampa :
https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=22_65&products_id=358

Hennes lampa ;
https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=22_69_50&products_id=334
 
Jag är lite osäker på ditt "komprehensiva" svar. Så... vilken AAA-lampa skulle du rekommendera om det gällde din egen nyckelknippa? ;)

~Paul~

Hej!!
Jag har en Arc AAA samt en Fenix L0D-CE (den förra varianten som hade 50 lumen och inte 75).

Fenixen lyser VANSINNIGT mycket starkare, ingen ide att ens jämföra dem vad det gäller ljusflöde.
Däremot är kvalitetskänslan bättre i Arcen.

Fenixen har dessutom föredelen att den kan stå på bakdelen stabilt i candlemode.

Det jag saknar på fenixen är möjligheten att lysa riktigt svagt. Ibland vill man ju bara ha lite ljus och där har fenixen inget att komma med alls.

Ett alternativ här skulle vara en LiteFlux LF2X, den är nästan lika stark som fenixen med dessutom programerbar, doch något lite större och jag tycker att redan fenixen är i längsta laget för nyckelringen. Har personligen inte testat LiteFluxen.
 
Är på jakt efter en ficklampa. Ingen lättviktare utan en robust och stark lampa som man kan ha liggandes i bilen ellr hemma. Vad finns det för bra lampor. Det gör inget om den är stor eller lång. Huvudsaken är att den lyser starkt. Har tänkt mig i prisklass 400-900kr.

MVH Jonas.

Nu spårar kanske tråden ur, men varför ficklampa?, med en pannlampa så har du händerna fria vid tex motorreparationer, felsökning hemma när strömmen gått och vid vandring etc.
 

Bilagor

  • PannLampa.doc
    29 KB · Visningar: 624
Fenix TK10 Tactical

Har kört med diverse olika lampor men har hittat 2 favoriter.

--------------------------------------------------------------------------------

1.

Fenix TK10 Tactical

Två stycken ljusinställningar:
Konstant - 60 lumens - 10 timmars brinntid
Turbo - 225 lumens - 1.5 timmars brinntid

Egenskaper

- Led-lampan har ca 50,000 timmars livstid.
- 2 st ljusinställningar. (Konstant /Turbo)
- Vattentät enligt IPX-8 Standard.
- Digitalt regulerad ljusstyrka.
- Svagt batteri indikator.
- Taktisk greppring för ett fast "cigarr grepp" om ficklampan.

Färg: Olivgrön och Svart.
Sken: Vit.
Mått: 13.5 cm (Längd), 3.4 cm (Diameter).
Vikt: 136 g.

Drivs av 2 stycken 3V CR123A Batterier.

Jag kan säga att när man kör på starka läget på ljuset så fattar man inte att allt det ljuset kommer ur den lilla lampan!
Helt sjukt ljus.

Tack vare batterierna som sitter i så kan den ju ligga overksam i upp till tio år och det är bara att tuta och köra när den behövs.svagt batteri indikatorn är oxå klockren då man kör på starka strålen så börjar det blinka svagt i ljuset och då är det bara att köra det lite svagare ljuset ett bra tag innan den slocknar.Den kompenserar dessutom batteriet genom en finurlig grej som gör att den lyser alltid lika starkt oavsett om batteriet börjar ta slut.
Jag har alltid gillat mag-lite förut men dom är ljusår från den här lampan.
Den används dagligen på kvälls promenaderna med jycken
------------------------------------------------------------------------------------------------
2.

e+LITE

Från Petzl

En minimalistisk pannlampa med mycket bra ljus.

e+Lite är lampan vi hoppas att du inte ska behöva använda. Petzl tanke bakom denna minimalistiska lampa är för just nödsituationer eller om din ordinarie lampa slutat fungera.
Trots denna lilla storleken har lampan mycket bra prestanda. Batteriet har en livslängd på minst 10 år.
Lampan håller för temperaturer mellan -30 ºC till
+60 ºC. 5 olika ljuslägen: ekonomi (45h), maxläge (35h), blinkande vitt ljus, blinkande rött ljus samt maxläge rött ljus.
Mycket låg vikt, endast 27 gram med batteri.
Levereras med skyddsfodral och batterier.

Även denna har litium batterier och kan ligga overksam i upp till tio år och är bara att plocka fram och använda när den behövs.

Priset på dessa godingar är:

Fenix TK10 Tactical 869:- på www.recon.se

och

e+LITE 275:- på www.getout.se
 
Ljus contra polislampor

Den som anskaffar en strv-säker polislampa beväpnar sig om ngt händer eller är nära att hända....
Men en liten ljusstark ficklampa är just det. Otrevligt kan man göra med mkt annat...
//J
 
Herregud vad den lilla lampan på 225 lumens måste lysa! Kan tänka mig att den är bra att ha i bilen om helljusen fallerar mitt i natten.
 
Jag har valt följande lampor (hyfsat bra och inte för dyra):

Led Lenser ??? Köpt på Naturkompaniet (de har dem tydligen inte längre) för 149:-
Liten, cirka fyra cm lång, med användbart ljus för de flesta situationer. Bättre ljus än Minimag... har alltid med den och förvånansvärt ofta får jag användning för den i vardagssituationer, senast när provtryckskrivaren krånglade på jobbet och jag kunde lysa upp innanmätet för att se att en liten arm var böjd.

Fenix L2D CE. Cirka 550 kronor (absolut smärtgräns för mig), mycket ljus, lagom stor. Skulle önska mer än två ljuslägen, bättre reglage (hala) och något bredare ljuskälla. Kul att lysa upp mopedligister 60 meter bort med den... Fortfarande naivt överraskad att en så liten lampa kan lysa så mycket.

Petz e+LITE. OK lampa. Liten och användbar. Ofta med på resor.

Silva L4. Har den ofta när jag är i skogen i mörker eller fiskar samt när datordjäveln krånglar och jag måste kolla sladdar med mitt dåliga mörkerseende. Pannlampa är inte dumt...

Mini Maglite. Klassikern. Vackraste lampan men dåligt ljus. Svagt (tycker jag numera) och ojämnt (har jag alltid tyckt).
Men, ibland vill man ha en svagare lampa, som när småtjejerna sover och jag inte vill fläska på med Fenixens 120000000 Lux i ansiktet på dem. Samma vid mörkerfiske när jag inte vill blända mig för mycket, i västen hänger Magen (ja, lampan alltså).
 
Jag provade just det en natt. Nu har ju jag bara en P2D som lyser 175 istället för 225, men om man kör på stora vägen och släcker all belysning på bilen och håller ut lampan genom fönstret så går det att se vägen. Det är lite lurigt, men det går om man kör sakta.

Jag har en MagLite D2 på väggen i sovrummet och en D4 i bilen (fest för att slå saker med).
Ingen av dessa kommer upp i samma ös som någon av mina BRA lampor.
Surefire G2 och C2 (samma P60 modul) och min Fenix P2D (en CR123).
Nästa lampköp blir antagligen en Surefire G2 LED eller en Fenix P3DQ5.
Surefiren känns lite mer att hålla i, annars tycker jag att Fenix är smidigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.