Nyttan av kniv i fjällen?

Re: Re: Re: Samerna

thureb; sa:
il Camoscio; sa:
sajberjohan; sa:
Samerna bär nästan alltid kniv och de bor på fjället. Man kan undra vad de använder den till eller de kanske bara vill vara lite macho när de vaktar renarna ;-)

Att ett så enkelt verktyg som en kniv kan uppröra så mycket.

Slåss förstås. Hota turister.

il C.

Jag tror inte att stengeten menar allvar. Samerna gör allt möjligt med kniven/knivarna precis som en bonde eller snickare. T ex fixar ved, slaktar skär torkat kött etc.
Samer bär inte på mycket onödigt på sommarfjället med torkat renkött kaffe kokkärl en kniv och elddon så klarar de långa dygnsetapper mellan sina stugor.

Thure

Jag kunde lika gärna ha skrivit "mu", ofråga frågan. Samerna
lever i fjällen (tidvis), turisterna besöker dem. Behoven går
inte att jämföra.

Ingen stor sak, men tydligen knivigt. Vi som måste vara noga
med hur mycket vi bär, och som vill ha få saker
att hålla reda på, skippar kniven lätt. Ett hekto här, ett
hekto där, blir till sist några kilon.

il C.
 
walk_alone; sa:
boran; sa:
Varför bör jag ha med något annat än en pyttekniv i fjällen?
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland

Tror jag det att den var ovass när han försökt tälja på stenen ett par dar innan han gav sig på armen :)

/Micke - som med en rysning undrar hur det känns när man inser att man är tvungen att BRYTA av benen i armen efter att man skurit av allt annat....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Samerna

walk_alone; sa:
sajberjohan; sa:
walk_alone; sa:
Som same får man inte ens ge en kniv i gåva åt en annan. Däremot finns inga hinder att sälja den.
stiletter!!! // Roland

En liten off topic fråga, varför får inte en same ge en kniv i gåva till någon?
Jag vet inte varför hur det efterlevs men man får inte ge bort vassa saker i gåva. Det berättade en sameflicka från Jokkmokk före en evighet sedan... sådär 18 år sedan.... // Roland

Detta är inte bara en same-skrock, utan ganska vanlig uppfattning i hela Sverige. (Är själv Gbg-are). Man får inte ge bort knivar, saxar eller nålar. Sådant får bara säljas.

Min mor har lärt mig att:
Nålen sticker, saxen klippe, kniven skär, vänskapsbanden tvärt isär...

På Duka klistrade de på en 1-krona på en (köks-)kniv jag ville ha inslagen. Motiv: den som får presenten skulle ge mig kronan som betalning. Då hade han ju köpt den av mig i stället för att fått den...
Problem solved :)
 
klyva eller såga?

walk_alone; sa:
boran; sa:
Varför bör jag ha med något annat än en pyttekniv i fjällen?
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland

Ja man kan ju fråga sig om det bästa är att ha yxa eller såg om man har med armkapning i sin riskanalys.
:)

Nä nu när jag har läst vad folk har skrivit i tråden tror jag att jag lämnar hemma morakniven nästa gång jag drar till fjälls. Jag har själv sett den som en självklarhet utan att riktigt ifrågasätta den. Den lille victorinoxen i nyckelringsstorlek får räcka.
 
walk_alone; sa:
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland

Spännande.. Med en arm i bagaget så reflekterade han inte ens över riskerna med ensamvandring?
 
FJS90/91; sa:
walk_alone; sa:
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland
Spännande.. Med en arm i bagaget så reflekterade han inte ens över riskerna med ensamvandring?
Vi ensamvargar är ett släkte för sig å det där med färdmeddelande får vara för min del, men kniven blir nog med. Dessutom min nyinförskaffade japanska såg som kan såga igenom ben, den får hängande i bältet :) // Roland
 
walk_alone; sa:
Vi ensamvargar är ett släkte för sig å det där med färdmeddelande får vara för min del, men kniven blir nog med. Dessutom min nyinförskaffade japanska såg som kan såga igenom ben, den får hängande i bältet :) // Roland

jaja... mykke snack!!

Men de Japanska sågarna är fantastiska.. Skall man såga av armen så är nog en Japansksåg en fältskärares våta dröm..
 
Klockrent!

FJS90/91; sa:
walk_alone; sa:
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland

Spännande.. Med en arm i bagaget så reflekterade han inte ens över riskerna med ensamvandring?

Muahahaha!
Faktiskt helt fantastiskt att hans slutsats var att ta med sig en vassare kniv nästa gång!
Själv tänker jag hädanefter surra mina armar kring kroppen, så att de inte KAN komma i kläm.
 
Re: Re: Re: Samerna

thureb; sa:
il Camoscio; sa:
sajberjohan; sa:
Samerna bär nästan alltid kniv och de bor på fjället. Man kan undra vad de använder den till eller de kanske bara vill vara lite macho när de vaktar renarna ;-)

Att ett så enkelt verktyg som en kniv kan uppröra så mycket.

Slåss förstås. Hota turister.

il C.

Jag tror inte att stengeten menar allvar. Samerna gör allt möjligt med kniven/knivarna precis som en bonde eller snickare. T ex fixar ved, slaktar skär torkat kött etc.
Samer bär inte på mycket onödigt på sommarfjället med torkat renkött kaffe kokkärl en kniv och elddon så klarar de långa dygnsetapper mellan sina stugor.

Thure


Jag var ironisk. Vilket är den högsta formen av allvar.

il C.
 
walk_alone; sa:
boran; sa:
Varför bör jag ha med något annat än en pyttekniv i fjällen?
Aron Ralston, mannen som skar av sin egen arm sedan han fått den i kläm under ett klippblock säger att händelsen lärt honom två saker.
-Lämna färdmeddelande och om du har med dig en kniv på turen, se till att den är vass. Han hade bara ett billigt multiverktyg med kniv. Källa: Utemegasinet // Roland

Om nu Aron ska ut och vandra igen,och fastnar med armen...vilken arm ska han då använda för att kapa sig lös??
 
jarlmoden; sa:
ROL; sa:
Om nu Aron ska ut och vandra igen,och fastnar med armen...vilken arm ska han då använda för att kapa sig lös??

Chansen att han ska drabbas av samma olycka och fastna med armen igen lär vara mycket liten, ja säkert bara bara hälften mot förut..

http://news.nationalgeographic.com/news/2003/07/0724_030724_AronRalston.html

Obehaglig läsning det där..otroligt att han fixade det.

Om den viktigaste slutsatsen hade varit att ha med en stor vass kniv till nästa gång(står inget skrivet om det i artikeln)får det mig att tänka på (sanningen)att ju fortare man åker med en bil desstå mindre risk för en olycka.
Man befinner sig ju kortare tid per längdenhet...

Hur som helst..tråkigt att han skulle förlora handen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...