Instruktionsvideo om knivslipning

Diamantbrynen typ Lapstone är platta och borde gå att klämma in, finns dessutom i olika kornstorlekar. Annars kanske det funkar att komma åt att gnida lite med ett hörn av en vanlig sten.

Tackar för tipsen! Provade med hörnet på ett större bryne, funkade sådär. Det blir bara att man kommer åt att dra vinkelrätt mot eggen. Svårt att få till tyckte jag.

Har inget bryne som är tunt nog till att "få in" men fick en bra anledning att skaffa ett :)
 
Annars är det väl inget som hindrar att du anlägger en ny slipfas på utsidan? Om du inte känner för det kan ett alternativ vara att använda en nålfil som utan problem borde få plats i mellanrummet. Finns både som vanliga huggna filar och diamantbelagda.
 
Jag gått och klurat på hur om och hur jag kan slipa upp en osthyvel. Efter många ostmackor och ett otal vändor i diskmaskinen är de inte lika roliga längre. Det luriga är ju att de har en enkel slipfas som ligger på "insidan" av skåran. Är det någon som har en bra metod?

Visst kan jag bara köpa nya men jag slipar ju mina moraknivar, även om de är billiga de med.

För övrigt blir potatisen roligare att skala med en välslipad potatisskalare. Fast sanna knivfantaster använder kanske bara kniv till dylika uppgifter ;)
Limma fast våtslippapper med karlssonsklister på lämpligt tunn träbit, tex. glasspinnar sen är det bara att slipa. Avslutningsvis kan du strigla med en glasspinne med autosol på.
 
Slipa en vågtandad kniv?

Funderar på att skaffa mig en Leatherman skeletool CX, men så upptäckte jag att den har ett knivblad som är delvist vågtandat.
Hur slipar man ett sådant?
Kan jag använda min Spyderco SM till sådan slipning?
Tips efterlyses.
Hm... Ska kanske kanske köpa en Leatherman Skeletool med vanligt blad istället.
Jag är ju inte ute efter en brödkniv.
 
Funderar på att skaffa mig en Leatherman skeletool CX, men så upptäckte jag att den har ett knivblad som är delvist vågtandat.
Hur slipar man ett sådant?
Kan jag använda min Spyderco SM till sådan slipning?
Tips efterlyses.
Hm... Ska kanske kanske köpa en Leatherman Skeletool med vanligt blad istället.
Jag är ju inte ute efter en brödkniv.

Nyare Skeletool CX har vanlig rak egg. De ändrade i höstas. Jag köpte min på stora auktionssidan.

Kolla Leathermans sida http://www.leatherman.com/products/product.asp?id=3&f=6&c=1
 
Senast ändrad:
Beställde en Edge Pro Apex 4 idag från en svensk handlare.

Har kollat lite på den förr men inte hittat några här, ska bli kul att prova.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.