Beröm & tips för fotoalbumlistan

Superbra med den nya listan och möjligheten att poängsätta bilder :-D

Förutom medelbetyg så vore det mycket intressant att direkt i listan kunna se hur många röster som medelbetyget grundar sig på.

Som andra redan har tagit upp så vore det också bra med någon form av märkning av ändrade album. Ett förslag är att alla album med minst en ny uppladdad bild har en "nytt"-ikon bredvid sig i listan under ett visst antal dagar. På det sättet skulle ju även nyupplagda album "sticka ut".

/JOHAN
 
En sak till...

Jag märkte just att om man klickar på länken "Visa fotoalbum" när man är i någons profil så kommer man till fotoalbumslistan. Det tycker jag är fel. Om man har sökt reda på en medlem och kollar i profilen så vill man ju titta i dennes fotoalbum om man klickar på fotoalbumlänken, inte leta reda på det i en lång lista...

Det borde ju vara så enkelt som att ändra i länken i medlemsprofilerna från "index.htm" till "visaalbum.htm".

RÄTT:
http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=4206

FEL:
http://www.utsidan.se/motesplats/album/index.htm?ID=4206


/JOHAN
 

clindh

Forumvärd
Helt rätt

Tack för påpekandet, naturligtvis skall länken vara som du säger - ett litet slarvfel från min sida som nu är åtgärdat.

Jag tittar på de andra förslagen också.
 
Roligt med lista!!

Gillar också nya listan med album! KANON! Precis vad vi ville ha! Själv skulle jag gilla en lista med enskilda fotografiers betyg också.... Om jag ser till mig själv så tycker jag att mitt fotoalbum totalt sett inte är så mycket att hurra för just nu (men det blir snart bättre) medan någon enskild bild kan vara intressant.... Visst det blir en ruggit lång lista men å andra sidan är det kanske bara de höägsta betygen som är av intresse......

Kanske veckans bild kunde kompletera veckansalbum...på så vis kunde även vi som inte är mästerfotografer kunna bidra med en rolig/vacker bild eftersom vi trots allt lyckas då och då..... :) typ.......

En idé bara...vad tycker ni andra....?

En annan undring...hur räknas medelbetyget ut.....jag fick det inte riktigt att stämma med mina och era beräkningar.... Hur ska det räknas?

/Andreas
 
Nu har tom jag fattat....

Nu har tom jag fattat hur betyget räknas ut...det är alltså summan av medelbetygen delat på antalet påoängsatta bilder och inte total poäng delat på antal röster som jag trodde först...

/Andreas
 
Ändrat?

Nu tycks det ha blivit ändrat....tänkte jag....jaja....men sen upptäckte jag att man ju kunde sortera som man vill med totalpoäng eller medel....vettigt...... Synd att man är lite för seg i huvet.... :)

Huvudsaken är att man är glad!

/Andreas
 

clindh

Forumvärd
Poängberäkning

Jo, jag experimenterar lite med poängberäkningen och ni, kära medlemmar, är mina försöksdjur ;)

Det är inte helt lätt att hitta en rättvis poängberäkning så att man ser vilken fotograf som har de allra bästa bilderna, eftersom man ju kan ha olika många bilder uppladdade och vissa av dem dessutom inte behöver vara betygssatta än. Det påverkas också av hur många individuella röster varje bild fått.

Någon mer matematiskt begåvad än jag kan säkert komma på en bättre beräkning. Upp till bevis!

Nästa steg blir nog en lista på de allra bästa individuella bilderna, där en som har många röster kommer före en med färre röster men samma totalbetyg. Det ger oss underlag att hitta veckans bild också.
 
Way to go Christer!!

Mycket bra idéer på gång och det är fantastiskt kul att ni involverar era medlemmar på ett så konkret sätt!

/JOHAN
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.