fiske Kiruna

Var dit förra året(Pulsujärvi-Lainioälven). Åhej vad det har blivit mycket folk dom senaste åren.
Ett 20-tal bilar, av dom alla nationaliteter, till och med ryssar.

Sen när man väl är vid älven kommer det inte bara folk längs stranden utan dom flyter på älven också, ungefär som scenen i "War of the worlds" när lilltjejen går ner till floden.

http://www.youtube.com/watch?v=-0twiLDzv3Q 2:05 in i trailern

Det är faktiskt rätt tragiskt hur det har blivit och det är inte så dumt nu förtiden i dom "nära" vattnen
när alla vill så långt bort som möjligt.
 
Var dit förra året(Pulsujärvi-Lainioälven). Åhej vad det har blivit mycket folk dom senaste åren.
Ett 20-tal bilar, av dom alla nationaliteter, till och med ryssar.

Sen när man väl är vid älven kommer det inte bara folk längs stranden utan dom flyter på älven också, ungefär som scenen i "War of the worlds" när lilltjejen går ner till floden.

http://www.youtube.com/watch?v=-0twiLDzv3Q 2:05 in i trailern

Det är faktiskt rätt tragiskt hur det har blivit och det är inte så dumt nu förtiden i dom "nära" vattnen
när alla vill så långt bort som möjligt.

Var du vid Tavvaätno också? Funderar på att söka tillstånd för den kvoterade sträckan.
 
Var du vid Tavvaätno också? Funderar på att söka tillstånd för den kvoterade sträckan.

Jo jag var i slutet av Taava, men ej den kvoterade sträckan.

Har gått dit tidigare från Pulsujärvi, är nog en 15 kilometer.
Lätt vandring i början efter en stig, rätt snart tar stigen slut och det blir sämre terräng med myrar,palsar, lång täta videsnår och bäckar som behövs vadas till midjan. Det är fint däruppe men mycket, mycket folk även där. Tror vandringen tog 5 timmar med alla umbäranden som fanns efter vägen.

Sök på du, troligen sista chansen i sommar då det snart blir nationalpark av i princip hela Taava.

MVH Pack
 
Boka om

Skulle jag vara du skulle jag boka om biljetten till Gällivare i stället. Ta bussen till Ritsem, båten över till andra sidan Akkajaure och så vandra upp efter Padjelantaleden. Då vandrar du längs den vackraste av alla fjällälvarna, Voujatätno. Har du tur, så får du vara med om din livs fiskeupplevelse.

Läs mer i Allt om Flugfiske nr 2 / 2008.
Nedan kan du se en bild från vårt läger.


tltvojat3.jpg
 
Eftersom helikopteråkandet har blivit så populärt så kan man inte förvänta sig att man ska få både super-fiske och lugn. Om man nu inte vet om nå sjöar som inga andra vet att det finns fisk i.

Bra fiske=massa folk
Dåligt fiske=inge folk
Halv-bra fiske=lite folk

Jag brukar välja det sista alternativet, 10-20 km från allmänväg brukar vara ganska lämpligt, som någon redan poängterade.
 
Skulle jag vara du skulle jag boka om biljetten till Gällivare i stället. Ta bussen till Ritsem, båten över till andra sidan Akkajaure och så vandra upp efter Padjelantaleden. Då vandrar du längs den vackraste av alla fjällälvarna, Voujatätno. Har du tur, så får du vara med om din livs fiskeupplevelse.

Enligt info på www.fjallen.nu är det inte mer tillåtet att fiska Vuojatätno från den östra stranden nedströms Kutjaure. Vet inte om ett annat fiskekort än Jokkmokk-kortet gäller för denna del.

Andreas
 
Enligt info på www.fjallen.nu är det inte mer tillåtet att fiska Vuojatätno från den östra stranden nedströms Kutjaure. Vet inte om ett annat fiskekort än Jokkmokk-kortet gäller för denna del.

Andreas

Japp, verkar så. Jag har skickat ett mail till Länsstyrelsen för att få detta bekräftat. Jag hoppas att det är ett tryckfel. Jag har inte mycket till övers för att staten skall upplåta fiskevatten till enskilda personer.
 
Jag har varit i kontakt med Dan Blomkvist på länsstyrelsen. Han bekräftar att fiske på nationalparks sidan från utloppet i Akkajaure upp till Kutjaure är FÖRBJUDET.

Enligt Dan har denna sträcka alltid varit förbjuden, men otydligheter har funnits varför kortförsäljarna har sålt kort för denna sträcka.

Nå, man får trösta sig med att man fortfarande kan fiska på hitsidan av älven. Fördelen med den sidan är att man kan njuta av Akkamassivet i bakgrunden medans man fiskar.
 
Japp, verkar så. Jag har skickat ett mail till Länsstyrelsen för att få detta bekräftat. Jag hoppas att det är ett tryckfel. Jag har inte mycket till övers för att staten skall upplåta fiskevatten till enskilda personer.


Efter att staten tagit av lokalbefolkningen (samerna) andra möjligheter att tjäna sitt eget uppehälle genom bl.a utbyggnaden av vattenkraften, anläggandet av gruvor etc så är det helt rätt att dom äntligen bjuder tillbaks lite. På så sätt kan åtminstone en familj försörja sig själv utan att behöva förlita sig på bidrag och annat. Dessutom finns det tillräckligt med fiskevatten i vårt avlånga land för att var och en ska kunna hitta sitt eget smultronställe. Sportfisketurismen är en väldigt outvecklad näring än så länge och ett sätt att få det att fungera är att staten arrendera ut vissa vatten till privata företagare som på så sätt blir tvungna att värna om "sin egen" resurs.
PS! Jag känner INTE den som fått rätten till fisket, jag är inte heller same.....
 
Efter att staten tagit av lokalbefolkningen (samerna) andra möjligheter att tjäna sitt eget uppehälle genom bl.a utbyggnaden av vattenkraften, anläggandet av gruvor etc så är det helt rätt att dom äntligen bjuder tillbaks lite. På så sätt kan åtminstone en familj försörja sig själv utan att behöva förlita sig på bidrag och annat. Dessutom finns det tillräckligt med fiskevatten i vårt avlånga land för att var och en ska kunna hitta sitt eget smultronställe. Sportfisketurismen är en väldigt outvecklad näring än så länge och ett sätt att få det att fungera är att staten arrendera ut vissa vatten till privata företagare som på så sätt blir tvungna att värna om "sin egen" resurs.
PS! Jag känner INTE den som fått rätten till fisket, jag är inte heller same.....

Instämmer. Den svenska avundsjukan vet inga gränser....
 
Efter att staten tagit av lokalbefolkningen (samerna) andra möjligheter att tjäna sitt eget uppehälle genom bl.a utbyggnaden av vattenkraften...............

Man behöver inte vara same för att tillhöra lokalbefolkningen. Även jag sörjer vattenkraftsutbyggnaden ur ren estetisk synpunkt, samt naturligtvis pga förlorat fiske. Jag kan förstå samerna, då bl.a deras hem hamnade under vatten.

Vad gäller rennäringens överlevnad, har den inget med vattenkraftutbyggnad att göra.
Renskötseln är ett sätt att leva, vilket innebär att man lever av vad naturen har att ge. Den var aldrig tänkt som en näringsgren som skulle avbetala villor, bilar, datorer, mm. DÄRFÖR överlever man inte utan bidrag.

Vad gäller Touljas fiskecamp så önskar jag honom all lycka. Jag tycker det är ett bra intiativ. Att han skulle behöva ensamrätten på sträckan kan jag däremot inte förstå.
Ingemar Kristell lyckas att driva en av Sveriges framgångsrikaste fiskecamper (Tjuonajokk) utan att ha ensamrätt på fiskesträckorna.

Och Peter du behöver inte ursäkta dig för din åsikt, man behöver inte känna samen för att tycka som du och man behöver inte vara avundsjuk för att tycka som jag ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
jotho Fiske i Kiruna? Fiske 6
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.