Spinnspö/Haspelspö?

Tänkte börja fiska lite och då ska jag shoppa något spö och annat roligt!
Har sett annonser med spinnspön och haspelspön. men vad är skillnaden mellan dessa spön?
Vad ska man köpa för spö/rulle egentligen (rekommendation tas tacksamt emot) och vad är ett rimligt pris? Finns ju lågpriskedjor med färdiga paket till exklusive spön/rullar med astronomiska priser...
Kommer mest att fiska ädelfisk så som öring, röding och regnbåge från s k Put and Take vatten, och då kommer medtoderna vara mete med kastflöte, flugfiske med kastflöte och tafs och till sist med vanliga spinnare/drag.
 
Skillnaden på spinn och haspelspön är:
- Utformningen runt infästningen av rullen (för att det ska vara bekvämt - fattningen bli lite olika beroende på vilken rulle man har)
- Storleken på öglorna som linan löper igenom (haspel har gärna större öglor för att det ska fungera smidigt)

Det kanske finns någon annan skillnad ockå, det här är väl det jag sett.

Jag personligen gillar haspel - enkelt och lättfixat om något skulle strula. Se till att köpa rätt storlek och grovlek på grejerna (spö, rulle, lina) - inte för klent och inte för grovt så blir det roligast.

/Danne
 
Tycker att det ofta skrivs om spinnfiskets fördelar vad gäller kastlängder, bromsfunktion osv. Gillar själv haspel bäst och idkar inget fiske där ovanstående varit avgörande. Satsa på lite mer än lågprisbilligt är mitt råd. Köp ett spö led lämplig aktion för ditt fiske.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Tycker att det ofta skrivs om spinnfiskets fördelar vad gäller kastlängder, bromsfunktion osv. Gillar själv haspel bäst och idkar inget fiske där ovanstående varit avgörande.
Precis, jag haspelfiskar också även om det skrivs mycket positivt om spinn. Tror det kan vara knepigare att lära sig fiska från scratch med spinn, med risk för överslag och trassel när man kastar. DÄr är ändå haspel relativt förlåtande.
 
Vi tar det en gång till:
Till ett spinnspö används en sk. multiplikatorrulle som är rätt avancerad att fiska med samt ofta ganska dyr. Spöt har ett "avtryckare" där rullen sitter, för att få det bästa greppet. Tekniken liknar mer de inkapslade modellerna som man använde när man var liten.

Haspelutrustningen kan kanske vara lite krånglig att hantera om man inte kastat med det förrut - timingen är nyckeln till ett bra kast, men fördelarna är flera här, då du har många fler användningsområden.

För de flesta faller det därför på den billigare haspelutrustningen. Du borde kunna komma undan med ett ok set för 500-600 kr. Ett val som jag skulle överväga idag, men som jag avskydde för 10 år sedan, är teleskopspön. Dessa spön ser helt olika ut idag än då och smidigheten att kunna ta med utrustningen överallt ger många plus i kanten tycker jag, speciellt om du ibland måste gå en bit för att fiska, till exempel till fjälls.
 
Håller med om fördelarna med teleskopspön. Otroligt praktiskt. Jag är lite åt prylnissehållet och har därför inskaffat lite saker. Allt är haspel men jag har fiskat även spinn tidigare. Nåväl jag har 5 vanliga spön i längder från 7-9 fot samt två teleskopspön 7 och 9 fot. De vanliga spöna är i bra mellanprisklass och teleskopspöna ör i lägre mellanprisklass. Jag fiskar ibland hemikring och oftast i fjällen. Mestadels från land i stora medelstora och små vatten. Händer att jag även fiskar i strömmande vatten med haspel även om jag hellre fiskar med långspö eller flugspö där.

Jag tänker rekomendera den typ av saker jag använder i fjället. När allt skall bäras en dryg bit så vill man inte bära reservsaker och det är inte roligt att stå i exempelvis borgefjell med trasiga grejor. På en sån tripp blir det två likartade utrustningar.

Hapelrulle i prisklass 500-1000 kronor, Mellanstor, ABU fiskeklass 2 exvis.Jag vill behålla mina drag så jag väljer 0.25 lina av bra nylonkvalitet som är ny för året. Teleskopspön då de går att lätt dra ihop i dålig teräng utan att ta isär dem samt att de går att packa i säcken. Tror att bra kvalitet kostar 500:- och upp. Detta ger lite sämre kastlängder osv än mina bästa spön men krånglar även mindre och ger mig längre effektiv fisketid. I ungdomen fiskade jag så långt ut jag kunde nå men allteftersom jag fiskat inser jag att de fiskar jag tar ur en fjällsjö hugger "på samma sida ån" som jag själv står. Träna på presition i kasten så man kan fiska exakt som man tänkt på medeldistans.

Skulle jag ha endast ett spö så skulle det bli ett sånt.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Hapelrulle i prisklass 500-1000 kronor, Mellanstor, ABU fiskeklass 2 exvis.Jag vill behålla mina drag så jag väljer 0.25 lina av bra nylonkvalitet som är ny för året. ..
Precis, vi är flera som började våra fiskedagar med 0.25-lina, en inte allt för stor haspelrulle, och ett spö för beten 5-15g, även om ett 5-25g kanske är mer allround. Det gäller att ha en hum om ungefär vad man vill fiska: om man aldrig är ute efter gädda eller grov öring/likn, så räcker ett 5-15g-spö väldigt långt (täcker det obligatoriska abborrfisket, men äv harr och annan lätt ädelfisk), med en färsk nylonlina på 0.20-0.25 (eftersom de blivit starkare sen jag började fiska). Men, m t p att man som nybörjare lätt sätter i botten och inte är så försiktig, så kan 0.25mm vara lämpligt. 7-8 fot spölängd är väl bra att starta med i mitt tycke. Själv svärjer jag till tvådelade spön, men jag har hört att de nyaste teleskopspöna blivit mycket bättre, som ni skriver, så egentligen borde jag bota min konservatism med att skaffa ett dylikt.

Så:
-Öppen haspelrulle som tar 100-150m 0.25-lina
laddas med 0.25mm lina
-Haspelspö 7 fot, m kastvikt 5-15g
totalkostnad ca 500+500 kr + lina, så får man en fin utrustning. Köper man en för nedåt 5-600 totalt, så riskerar man scheisse.

Om man istället tänker sig att primärt kasta efter gädda och t ex grov inplanterad regnbåge, och mer ser abborre som en bifångst:
-Öppen haspelrulle med 150m 0.30-lina (överväg flätlina!)
-Haspelspö 9 fot, kastvikt ca 10-35g

Själv tycker jag man ska kräva att få provkasta spöt i/utanför butiken, så man får en känsla för vad som är önskvärt. Det handlar inte alltid om bra/dåliga spön, utan mer om vad man gillar (aktion, balans, vikt etc, ni vet...) Utan att snacka teknik så kan man alltid provkasta med ett antal spön och jämföra, känna sig fram.
 

avslutad210712

Gäst
Efter att ha kört med spinnfiske i stort sett hela livet har jag gått över till haspel helt enkelt för att det är enklare.

När jag skulle köpa haspelutrustning till fjällfisket så köpte jag först en haspelrulle som låg en hel vinter innan jag köpte spö men orsaken var att jag fick rullarna med nästan 70% rabatt vilket gjorde att jag fick en hyfsad rulle till ett väldigt lågt pris. Sedan kpte jag ett Shimano Exage spö som är ett teleskopspö som man kan dela vid handtaget vilket ger en liten packlängd. Följder med en liten väska för både spöt och rullen vilket är praktiskt när man skall packa. Gillar kombinationen och framförallt är det lätt att kasta precisionskast så länge man håller sig något under max angiven betesvikt.

Testade flätlina på mitt större haspelspö i fjol och det var ett ordentlig lyft på alla sätt (framförallt lyfte plånbokens vikt...) och till i sommar kommer jag att lägga på flätlina även på fjällspöna.
 
Jag är tveksam till flätlina. den är ju stummare. Med en fjällöring på kroken kan det gå undan och jag ser det som en fördel att ha svikt i både spö och lite rekmån i själva linan + en bra broms. detta för att hindra en lite sämre krokad fisk att slita sig lös. Dessutom nöter flätlinan på många typer av spööglor. Nåt att ta i beaktanden när man köper spö om man planerar sådan lina.
På rullen för gädda har jag 0.40 flätlina som är stark nåt hemskt.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Jag är tveksam till flätlina. den är ju stummare. Med en fjällöring på kroken kan det gå undan och jag ser det som en fördel att ha svikt i både spö och lite rekmån i själva linan + en bra broms.
Bosse
Är faktiskt beredd att hålla med dig. Öringpåslag kan bli för häftiga, och man får vara _mycket_ försiktig med att "kroka" fisken. Å andra sidan kan ett öringhugg på långt håll med monofil nylon lätt missas, det blir för vekt motstånd för att kunna kroka.

Harr och sik, dvs fisk som har lite vekare mun, fiskar jag sgs aldrig med flätlina, upplever att man missar de flesta huggen då.

Till abborre och gädda tycker jag däremot flätan har en massa fördelar, men jag skulle ändå inte rekommendera den som nybörjarlina: dels pga priset, dels pga dess tendenser att skapa olösliga trassel.
 
Jag försöker haka på lite frågor eftersom de ligger så nära..

Jag funderar på att även fiska lite nästa gång jag ger mig upp i fjällen för att vandra.

Vad skulle ni rekommendera för utrustning? Andra råd?
Idag har jag typiska "fiska lite aborre och gädda på sommaren-prylar" Ett mindre spö lagom till små spinnare och ett lite grövre för mellanstora wobblers.
Jag erkänner direkt att jag är en typisk semesterfiskare. Det är roligt att fiska, men det är inte en prioriterad hobby.

Mina kriterier är:
* Låg vikt och lättransporterat. Huvudsaken är vandringen. Fisket är extra.
* Oambitiöst. Jo jag kommer säkert lära mig flugfiske nån gång i livet, men inte nu.
* Hyfsat billigt utan att vara skräp.
* Det ska vara roligt fiske.
 
Lite om...

Utifrån kriterierna skulle jag välja ett 7-9 fot spö med toppaktion med kastvikt runt 15 g (Tele för vandring).Vid den vikten anser jag att det är meningslöst att använda multirulle.Väljer man ett spö i den undre regionen (kastvikt 5-20 g) bör man köpa till en UL-rulle,kapacitet 120 0,20.Shimano t ex,den håller tills att den går sönder :),ju dyrare desto längre håller den.Delarna görs i stort sett i samma maskiner som gör de dyrare rullarna men 'slitdelarna' är inte i samma klass eller lika många.Annars finns det en ABU-modell som är fin.För den övre regionen (kastvikt 10-25 g) passar det bättre med en lite större rulle,Shimano är tipset även där.Kanske kapacitet nånstans 150m 0,30.


peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...