Crawl för nybörjare: bok, dvd eller youtube?

Fick inte till någon crawlkurs enligt tråden.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89994
och får inte heller till kurstid hemmavid så jag efterlyser nu istället tips på hur man kan lära sig (själv) att simma crawl med hjälp av bok, DVD eller kanske film på nätet, t ex youtube.

Jag behöver inte få tipset att gå en kurs eller ta privatlektioner på mitt lokala badhus - den möjligheten har jag utrett och söker nu möjlighet till självstudier. Det är säkert effektivare men söker som sagt nu tips om hur jag kan försöka själv.

Tacksam för tips!

/Patrik
 
Kan du få någon som filmar dig tror jag det är värdefullt. Min fru hade stor nytta av dels ett par privatlektioner dels av att jag gick bredvid på bassängkanten och filmade henne under en lektion.

Gäller bl a att lära sig flytläget i vattnet och att vrida mycket i rygg och axlar samtidigt som benen sparkar så att bäcken och ben ligger kvar horisontellt.

SVT har en miniserie https://www.svtplay.se/crawlskola-med-therese-alshammar

Thure
 
Det hjälper också att träna armar och ben skilt. Andning går också att träna t.ex. stående eller med simplatta och fenor. Men hjälpmedel som fenor, flytdolme och paddlar håller du t.ex. benen flytande och kan fokusera på armarna, eller tvärtom. Sådana hjälpmedel finns ofta att låna i simhallarna, åtminstone om det någon simklubb tränar där. Du kan läsa mera här:

https://www.medley.se/blogg/utrustning-for-simtraning

Lycka till,
hälsningar simläraren!
 
Jag började lära crawl som vuxen -det tog tid men går skapligt bra nu.
Men förra året fick jag "tipset" att simma med paddlar och dolme -alltså strunta i bensparken och bara simma med armarna. Till min förvåning så gick det lättare. Jag antar att det beror på att bensparken använder stora muskler och kräver mycket syre, men ger förhållande lite fart, så resultatet blir samma fart med mindre ansträngning vilket leder till mindre känsla av syrebrist. Så jag struntar (nästan) i att bli bra på ren crawl, utan motionssimmar med dessa tillbehör. Swimrun har ju dessutom gjort det accepterat att simma på det viset.
 
Eller hur! Det är också lättare att få ihop andningen mot armtagen om man inte behöver vara rädd för att sjunka. Benen väger ju ganska mycket och (beroende på kroppsform förstås) hjälper de inte alltid till med att flyta utan tenderar att sjunka nedåt om man inte hela tiden sparkar. .
 
Jag lärde mig crawla genom att börja läsa total immersion-boken och kolla på lite video-klipp. Senare tog jag en kurs och körde med triathlonklubben, men genom total immersion fick jag en grundförståelse som hjälpte jättemycket.
 
Jag började lära crawl som vuxen -det tog tid men går skapligt bra nu.
Men förra året fick jag "tipset" att simma med paddlar och dolme -alltså strunta i bensparken och bara simma med armarna. Till min förvåning så gick det lättare. Jag antar att det beror på att bensparken använder stora muskler och kräver mycket syre, men ger förhållande lite fart, så resultatet blir samma fart med mindre ansträngning vilket leder till mindre känsla av syrebrist. Så jag struntar (nästan) i att bli bra på ren crawl, utan motionssimmar med dessa tillbehör. Swimrun har ju dessutom gjort det accepterat att simma på det viset.

Anledningen till att det går fortare att simma med dolme än utan är dåligt flyläge. Om man har ett bra flytläge så går det inte fortare med dolme. Det är bl.a. därför Total immersion jobbar jätte mycket med flytläge i sina kurser.

Sedan är det så klart så att det blir mindre jobbigt att simma med dolme för att en mycket stor muskelgrupp som förbrukar mycket syre inte används precis som du skrev.
 
Om du är total nybörjare med crawl är mitt tips att bara sätta igång och träna. Man kan inte studera sig till att crawla genom böcker och videos. Det som behövs är timmar i vattnet. Man behöver inte veta allt i detalj kring tekniker osv innan man kommit igång. Med tiden träffar du folk i bassängen som kan ge tips, du hittar inspirerande videos på youtube, du upptäcker vad just dina svagheter i crawlen är som du behöver fokusera på.
Tekniktips från mig är att fokusera på en sak i taget. Tänk att bensparken ska ge dig ett effektivt flytläge och att armtagen ger drivet framåt. ca 20% av all kraft du ger med kroppen är med benen, inte mer. Benen förbrukar mycket syre, fokusera på effektivt paddlande med armarna. Få till en bra vridande rörelse där du andas i armhålan. Jag själv fridyker en del och tränar anaerobt genom att crawla med anding på 3, 5, 7, 9 och ibland 11 armtag. Snabbt simmande bör fylla kroppen med syre efter 2 eller 3 simtag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
antonf Nybörjare, hitta balans... Träning och hälsa 4
Sofia Svensson Idrottsskador-bra bok! Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...