Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt!

Jag tycker också detta är tveksamt. Samebyarna representerar knappast alla samer, inte ens en majoritet av dem, så att dra "urfolkskortet" är knappast korrekt.

Störst risk med detta är att det skapar segregation och större motsättningar i områden med sameby-samer, andra samer och icke-samer...
 
@ UteMats: Men du tänkte väl på hela samebyarnas areal, antar jag. Inte bara de områden som den här jakt- och fiskerätten handlar om.

Ja, jag tänkte mer generellt på hela det område som samebyarna gör anspråk på. Men även siffran 14 procent tycker jag är ett anmärkningsvärt stort område för 3000 personer att ensamma bestämma över. Lite av "Lapplands grevar och baroner". Faktiskt en ganska träffande liknelse när jag tänker efter, med tanke på att rättigheterna går i arv, precis som inom jordägande adeln.
 
Att samerna har jakträttigheterna kan man väl kanske argumentera för. Men sameby-konstruktionen är fullständigt uppåt väggarna, eftersom de flesta samer inte är, och inte kan bli, medlemmar i en sådan.
 
Bara för att få ordning på arealerna. Områdena det totalt skulle kunna handla om är - vad jag kan förstå - mark ovan odlingsgränsen i Norrbottens och Västerbottens län samt i renbetesfjällen i Jämtlands län. Alltså ca 65 000 km². Dessa läns totala areal är 202 772 km², vilket innebär att det handlar om ca 32 % av arealen i dessa tre län. Jämför vi med hela Sverige blir det ca 14,4 % (om det inte finns/ingår renbetesfjäll i fler län). Det är förvisso stora arealer, men inte 40 %.

Men finns det fel i min beräkning så är det bara att höra av sig. ;-)

Vad jag kommer ihåg finns Sveriges sydligaste sameby i Idre, dvs norra Dalarna. Jag kan minnas fel, men i så fall berör detta i princip hela fjällkedjan från norra Dalarna och norrut.
 
Vad jag kommer ihåg finns Sveriges sydligaste sameby i Idre, dvs norra Dalarna. Jag kan minnas fel, men i så fall berör detta i princip hela fjällkedjan från norra Dalarna och norrut.

Bara för att en sameby vunnit i domstol så behöver inte andra kunna hänvisa till samma hävdvunna rätt.
 
Tror vi kan vara övertygade om att domen kommer att överklagas till högsta instans, en procedur som kommer att ta åtskilliga år. Utfallet där kommer att bli prejudicerande och därmed gällande för alla samebyar.

/Thor
 
Att samerna har jakträttigheterna kan man väl kanske argumentera för. Men sameby-konstruktionen är fullständigt uppåt väggarna, eftersom de flesta samer inte är, och inte kan bli, medlemmar i en sådan.

Samebyarna är en konstruktion framför allt för renskötseln, dvs näringsverksamhet. Men det finns en annan konstruktion som är öppen för alla samer, nämligen Sametinget. Detta är både en myndighet och ett folkvalt organ, och det är i Sametinget som de flesta samiska frågor behandlas. Inte av samebyarna.
 
Men även siffran 14 procent tycker jag är ett anmärkningsvärt stort område för 3000 personer att ensamma bestämma över. Lite av "Lapplands grevar och baroner".

Detta är så svepande och grovt att jag inte kan låta det stå oemotsagt. "Grevar och baroner" ägde sin mark och kunde därför göra nästan som de ville på den. Denna fråga handlar vad jag förstår om förvaltningsrätten (för jakt och fiske) vilket också innebär att man tar på sig en del av det ansvar som nu ligger på länsstyrelserna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...