Stavåkningen mer accepterad?

Om du inte klarar av att få motargument förstår jag inte vad du har på ett diskussionsforum att göra.

De inlägg du visar på är, med undantag för Pekkas, förstående inför att vissa väljer/behöver att åka med stavar. Samtidigt pekar de på att det finns vissa nackdelar med stavarna. Åker man själv med stavar har man kanske inte samma uppfattning om dessa nackdelar, men man måste ändå acceptera att skilda uppfattningar finns. Att du väljer att tolka allting som en personlig förolämpning på gränsen till apartheid säger mer om din diskussionsteknik än andras uppfattning om din skridskoteknik. Som ingen av oss sett.
 
Det hela handlar ju inte alls om för eller nackdelar med att använda stavar. Det handlar om rätten att få välja själv utan att andra ser ned på en eller försöker tala om att man gör fel. Att inte skicka ut någon ur gruppen. Att vara tolerant. Att inte kalla andra för handikappade. Att inte göra skillnad på folk, att inte dela upp de i goda eller dåliga åkare.

Ja, jag har all rätt i världen att få känna mig kränkt när någon ser ner på och förminskar mitt sätt att åka på, när jag blir stämplad som dålig åkare och jämförd med handikappade. Jag VET när jag klarar mig utan stavar och när jag behöver dem. Jag VET hur stavarna påverkar min åkning, jag VET skillnaden för min kropps uthållighet om jag använder stavar eller inte. Varför inte låta mig åka på det sätt som passar mig? Utan att se ner på mig eller nedvärdera mitt sätt att åka långfärdsskridskor? Måste alla ha ett och samma mål med åkningen? Måste man mäta alla med samma måttstock? För min egen del har jag en till aspekt som inte kommit fram här. Jag behöver använda armarna mer. Jag märker alldeles för väl att skyttet blir lidande när jag åker skridskor/skate istället för att paddla. Att i det läge inte alls använda stavarna vore ju rena döden.
 
Det hela handlar ju inte alls om för eller nackdelar med att använda stavar. Det handlar om rätten att få välja själv utan att andra ser ned på en eller försöker tala om att man gör fel. Att inte skicka ut någon ur gruppen. Att vara tolerant. Att inte kalla andra för handikappade. Att inte göra skillnad på folk, att inte dela upp de i goda eller dåliga åkare.

Ja, jag har all rätt i världen att få känna mig kränkt när någon ser ner på och förminskar mitt sätt att åka på, när jag blir stämplad som dålig åkare och jämförd med handikappade. Jag VET när jag klarar mig utan stavar och när jag behöver dem. Jag VET hur stavarna påverkar min åkning, jag VET skillnaden för min kropps uthållighet om jag använder stavar eller inte. Varför inte låta mig åka på det sätt som passar mig? Utan att se ner på mig eller nedvärdera mitt sätt att åka långfärdsskridskor? Måste alla ha ett och samma mål med åkningen? Måste man mäta alla med samma måttstock? För min egen del har jag en till aspekt som inte kommit fram här. Jag behöver använda armarna mer. Jag märker alldeles för väl att skyttet blir lidande när jag åker skridskor/skate istället för att paddla. Att i det läge inte alls använda stavarna vore ju rena döden.

Naturligtvis har du all rätt i världen att använda dig av alternativa fakta
 
"Du som är stavåkare får åka lite på sidan om och inte med oss riktiga åkare"? Skamspåret? Vilken skön känsla det måste vara att bli utpekad som säkerhetsrisk och utpuffad ur ledet.

Du är hjärtligt välkommen då jag håller tur men väljer du att använda stavarna så är det jag som ledare som vill sänka risken för en olycka genom att ha längre avstånd till den luft där det förekommer stavspetsar högre än knähöjd.
Detta har inte någon stavåkare före dig sett som något skamspår utan just ett stavåkarspår.

Du väljer själv hur du vill åka (själv/grupp och staka eller ej) men åker man i grupp krävs ömsesidig hänsyn.

/Patrik
 
Du är hjärtligt välkommen då jag håller tur men väljer du att använda stavarna så är det jag som ledare som vill sänka risken för en olycka genom att ha längre avstånd till den luft där det förekommer stavspetsar högre än knähöjd.
Detta har inte någon stavåkare före dig sett som något skamspår utan just ett stavåkarspår.

Du väljer själv hur du vill åka (själv/grupp och staka eller ej) men åker man i grupp krävs ömsesidig hänsyn.

/Patrik
Men det är ju lite konstigt att man på andra ställen t.om rekommenderar åkning med stavar (helst dubbelpik) om det vore så stort problem. Åker någon med stavar framför mig så anpassar jag såklart avståndet så jag inte riskerar bli spetsad. Och hur skulle det se ut när ALLA åker med stavar och måste åka bredvid? Vad är "bredvid" då?
 
Naturligtvis har du all rätt i världen att använda dig av alternativa fakta
Nä nu jädrar! VAD i HELVETE menar du med det där? Det där är rena jädra påhoppet! Det där är ju ren trollargumentation! Alternativa fakta? Exakt VAD skulle vara alternativa fakta? Nä, nu är du verkligen ute efter att FÖRNEDRA mig! Det där är på gränsen till personangrepp. Så jädra långt från tolerans man kan komma. Det var väl tolerans som var kärnan i trådskaparens inlägg.
 
Att stavåkare får åka i eget spår och skrinnare i ett spår är väl inte konstigare än att man skiljer på skatespåret och spåret för klassiskt i skidåkning? Det är ju olika tekniker med olika preferenser, jag förstår att en skrinnare som i motvind kryper ihop, sänker huvudet och gärna ligger i en välsynkad rulle inte är riktigt bekväm med någon som tar kraftfulla stavtag med höga spetsar, har en helt annan rytm i skären och inte funkar att ha i en konventionell rulle. Du ser inget problem?
 
Att stavåkare får åka i eget spår och skrinnare i ett spår är väl inte konstigare än att man skiljer på skatespåret och spåret för klassiskt i skidåkning? Det är ju olika tekniker med olika preferenser, jag förstår att en skrinnare som i motvind kryper ihop, sänker huvudet och gärna ligger i en välsynkad rulle inte är riktigt bekväm med någon som tar kraftfulla stavtag med höga spetsar, har en helt annan rytm i skären och inte funkar att ha i en konventionell rulle. Du ser inget problem?
Problemet är att den där rullen du beskriver är något som inte finns här. Alla åker ju med stavar.
Åker man skate över vanliga skidspåret förstör man det. Har inget med stavarna att göra, det har med snön och skidorna att göra. Här är det oftast två klassiska spår med ett par meter pist emellan. Men min tanke när det gäller skidåkarna och stavar var hur det ser ut i ett tävlingslopp i skate. Där kan de ju ligga rätt tätt utan några problem med vare sig stavarna eller skidorna (de är ju skitlånga jämfört med skrillorna!).
Men hur fungerar det med den där "rullen" och stakåkare i samma grupp då? Hamnar inte stakåkarna efter? Det går ju sååå sakta att stakåka?
Det där med höga spetsar måste jag kolla upp. Har inte reflekterat över hur högt man lyfter spetsarna, men det låter ju som rätt ineffektivt om man skulle lyfta de speciellt högt. Har absolut inte upplevt några problem med stavarna när jag åkt med andra, annat än när man INTE använder stavarna och håller de på tvärsen när man åker i bredd. Då får man se till att vända spetsarna utåt. Och ja, jag föredrar att hålla de på bredden med båda händer och inte i armvecket som en gammal pik.
 
Men det är ju lite konstigt att man på andra ställen t.om rekommenderar åkning med stavar (helst dubbelpik) om det vore så stort problem. Åker någon med stavar framför mig så anpassar jag såklart avståndet så jag inte riskerar bli spetsad. Och hur skulle det se ut när ALLA åker med stavar och måste åka bredvid? Vad är "bredvid" då?

Majoriteten jag åkt med stakar inte på normalbra is och de få som vill staka även på normalbra is får åka på lagom behörigt avstånd från andra. Där jag brukar åka anbefalles dubbelpik då isen är dålig/krävande och dubbelpik kan behövas för att hjälpa till med balans och kluriga passager.
Jag förbjuder ingen att åka med stavar så länge det sker på ett säkert sätt.
Om alla stakar finns i min värld inget led att åka bredvid, då finns istället ett antal stakåkare med säkert avstånd mellan varandra och vill man åka så är det helt ok. Trist för den/de som skulle vilja turas om att åka på rulle i motvind men då får det vara så.

Vad andra rekommenderar får stå för dem - jag står för mina åsikter och säkerheten är för mig högt prioriterad. Gillar man inte mitt sätt, då finns det säkert andra att åka med men jag hoppas alla kan finna bra åkning tillsammans med lagom säkert avstånd till pikspetsar.

Jag tror inte jag skulle trivas nära bakom en häftigt stakande längdåkare heller och åker därför sällan nära bakom någon i längdspåret heller.

/Patrik
 
Det som fungerar är rätt.

Exakt så!

Intressant diskussion. Har svårt att sluta förvånas över hur många människor som anser sig ha tolkningsföreträde till hur fritidsaktiviteter "ska" utövas. Each to their own. En människas förutsättningar för, och mål med, sitt idrottsutövande är dennes ensak, inte andras rätt att (för)döma.
I den mån jag åker långfärdsskridskor gör jag det som komplement till skidåkning, vilket är min huvudgren. Ibland vill jag träna balans, och struntar i stavarna. Ibland vill jag få så skidlik träning som möjligt, och använder då givetvis stavar. När jag cyklar en solig sommardag väljer jag både ärmlöst och strumpor utan skaft. Den skrinnare eller cyklist som väljer att exkludera mig ur sin tänkta exklusiva klubb pga detta får göra det. Kunde inte bry mig mindre. Vi behöver mer ut-och-njut-mentalitet och mindre skitnödighet i vårt samhälle, är min personliga åsikt.
 
Exakt så!

Intressant diskussion. Har svårt att sluta förvånas över hur många människor som anser sig ha tolkningsföreträde till hur fritidsaktiviteter "ska" utövas. Each to their own. En människas förutsättningar för, och mål med, sitt idrottsutövande är dennes ensak, inte andras rätt att (för)döma.
I den mån jag åker långfärdsskridskor gör jag det som komplement till skidåkning, vilket är min huvudgren. Ibland vill jag träna balans, och struntar i stavarna. Ibland vill jag få så skidlik träning som möjligt, och använder då givetvis stavar. När jag cyklar en solig sommardag väljer jag både ärmlöst och strumpor utan skaft. Den skrinnare eller cyklist som väljer att exkludera mig ur sin tänkta exklusiva klubb pga detta får göra det. Kunde inte bry mig mindre. Vi behöver mer ut-och-njut-mentalitet och mindre skitnödighet i vårt samhälle, är min personliga åsikt.
Japp.
Jag ser förresten att de flesta här som inte är nöjda med promenadtakt ofta är just skidåkare som "skejtar" på skridskorna. Oftast med riktiga skidstavar. Själv har jag ett par moddade skejtstavar. 160cm långa (jag är själv 176cm), ingen truga, utrustade med flottör och ett slalomhandtag med delad bygel istället för rem. Bra stöd för stakning och går blixtsnabbt att ta av och på. Lätta, men de går att nödpika med vilket å andra sidan jag ytterst sällan har behöv av.
 
Postmodernistiskt har ju alla rätt, och isarna är tillräckligt stora för de flesta.. Det hindrar inte att det finns god teknik och mindre god teknik vid utövandet av en verksamhet. En golfare har sannolikt nytta av en bra golfteknik, en paddlare har förmodligen viss nytta av en bra paddelteknik och en skridskoåkare har på motsvarande sätt nytta av god skridskoteknik, eftersom det ger mer utbyte för given insats. Antingen genom att åka snabbare eller uthålligare. Vad är det som är så märkligt med det?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...