"Claiming to climb anything with Oxygen is BULLSHIT" Steve House

@ Polarnatt

Bra inlagg. Haller med dig. Risk pa dessa berg ar ett globalt problem dvs det stracker sig langt utanfor den egana expeditionen darfor haller sig mana av klattrarna borta fran dessa berg kavra blir kretinerna och stackars Sherpas och guider.

513 personer har toppat ut Everest 2010 av dessa var det 5 som inte hade O2 av dessa 5 var det 2 som inte hade O2 back up dvs ingen tillgang till det. Nu ar ju termen "tillgang" en ganska rellativ term eftersom det var fullt av folk med mer O2 an vad de sjalva konnsumera.

Ska man gora Everest utan O2 och utan folk sa ar det off season dvs Host eller vinter.
 
Exakt fusk ar fusk

För det första är jag inte klättrare så jag avstår från kärnfrågan.

Det vore ju mycket enklare om det fanns regler som sa att o2 är FUSK.
Assistans är FUSK.
Guider är FUSK.
Segelbåtar får inte använda motor det är FUSK.
Kompass är tillåtet, GPS är FUSK.
Paddla är OK, motorbåt är FUSK.

Men dom reglerna finns ju inte...

Lika mycket fuksk som det ar att satta pa motorn (for annat an laddning) under kappsegling borde det bara fusk att koppla pa syrgas eller koppla in sig i ett fix rep.

Och avsaknade av regler ar ju inte samma sak som avsaknad av etik. Att fa kanner till etiken ar en helt annan sak.
 
det känns lite som statusen att bestiga dessa berg är ganska obefintlig idag, det verkar dessutom som man bestiger för att andra ska bli imponerade annars hade man väl inte gjort så stor affär huruvida det är en "riktig" bestigning eller inte? får man verkligen fler brudar om man bestiger utan protes?

Patric, du har rätt som vanligt; ingenting går ju upp mot bänkpress både vad gäller imponerfaktor och förmågan att attrahera partners (obs! könsneutralt).
 
Jag håller med David i mångt och mycket trots att jag inte är en puritan förutom på punkten angående o2 och hög höjd. Tycker man får bestiga berg hur man vill men då ska man också vara ödmjuk och ärlig i sin framtoning.

Shepas som bär din lägerutrustning & mat, plöjer vägen framför dig med fasta rep samt användandet av o2 gör att påståendet "JAG har klättrat Mt. Everest" fallerar.

Mer riktigt vore att säga "JAG, med hjälp av sherpas, fasta rep och doping/o2 (som gjorde berget lägre än det verkligen är) har klättrat Mt. Everest".

Det är ändå rätt så enkelt. Säger man att man ska simma över atlanten betyder det ju faktiskt defakto att man (en själv) ska ta sig över atlanten liggandes i vattnet och med egen muskelkraft (armar och ben) ta sig från ena kusten till andra. Har man tolkat efter en båt vissa sträckor eller satt mast på ryggen och låtit vinden föra en framåt har man inte simmat över atlanten.
 
Otroligt, Fantastiskt, Mirakulöst

Mer riktigt vore att säga "JAG, med hjälp av sherpas, fasta rep och doping/o2 (som gjorde berget lägre än det verkligen är) har klättrat Mt. Everest".

Nu förstår jag hur fantastisk den här syrgasen är, den kan t.o.m göra ett berg lägre!!!

Obs. Jag vill inte lägga mig i eran barnsliga syrgasdiskussion, ville bara meddela att jag nu insett hur fantastisk syrgas verkligen är.

/M
 
Patric, du har rätt som vanligt; ingenting går ju upp mot bänkpress både vad gäller imponerfaktor och förmågan att attrahera partners (obs! könsneutralt).

tja, förmåga att bänkpressa ger väl ungefär samma status som att bestiga mt everest idag, helt obefintligt.. oavsett kön.. det finns verkligen ingen som bryr sig, får man ens sponsorpengar längre, det borde iofs räknas som en större bedrift att just få någon att betala för det.
 
tja, förmåga att bänkpressa ger väl ungefär samma status som att bestiga mt everest idag, helt obefintligt.. oavsett kön.. det finns verkligen ingen som bryr sig, får man ens sponsorpengar längre, det borde iofs räknas som en större bedrift att just få någon att betala för det.

Las Tierras arsredovisning de lagger pengar pa nagon bessynerlig toptur till Everest 2011 kanns som de ar lika vilse som den tur de sponsrar.

@ soderkisen

Hysteriskt bra liknelse.
 
Mer riktigt vore att säga "JAG, med hjälp av sherpas, fasta rep och doping/o2 (som gjorde berget lägre än det verkligen är) har klättrat Mt. Everest".

Det är ändå rätt så enkelt. Säger man att man ska simma över atlanten betyder det ju faktiskt defakto att man (en själv) ska ta sig över atlanten liggandes i vattnet och med egen muskelkraft (armar och ben) ta sig från ena kusten till andra. Har man tolkat efter en båt vissa sträckor eller satt mast på ryggen och låtit vinden föra en framåt har man inte simmat över atlanten.

Ska du göra en korrekt jämförelse mellan Atlantsim och klätterpuritanerna så innebär det väl att simmaren under inga omständigheter får ha med sig en följebåt med förnödenheter eller för navigationshjälp. Helt ensam utan backup av andra än eventuella medsimmare ska det ske.

På vilket sätt kan man hitta kopplingen mellan klättring och tolkning efter båt respektive segel på ryggen?
Det vore väl i så fall om man blev bogserad av sherpas eller tog rulltrappan, jag tror inte att någon av dom alternativen är särskilt förekommande.

Om det mot förmodan finns någon puritansimmare som klarar av Atlantens blå band simmande solo, utan backup eller någon som helst hjälp, så skulle det motsvara en hel del i bänkpressindex.

Att på ett internetforum sitta och glorifiera sina bedrifter genom att förringa andras ger ett negativt index, det innebär att man fastnar med stången på bröstet.
 
Min mentor hävdade att det gällde alltid hela turen, upp och ner eller vice versa, oavsett vad man gjorde.
Men här hävdas att hur man gör är viktigast. Märkligt för drogen O2 är ju en av måltavlorna men inte pillerdrogerna. Ursäkta men är det inte samma sak! IMHO
Dessutom att gnälla på hur andra gör det verkar okonstruktivt. Var glad för att de gör det och roas av det. Succer, även andras, bör man glädjas över!
 
Shepas som bär din lägerutrustning & mat, plöjer vägen framför dig med fasta rep samt användandet av o2 gör att påståendet "JAG har klättrat Mt. Everest" fallerar.

Mer riktigt vore att säga "JAG, med hjälp av sherpas, fasta rep och doping/o2 (som gjorde berget lägre än det verkligen är) har klättrat Mt. Everest".

Trams! Det spelar ingen roll vad alla puritaner säger, har du tagit dig upp för egen kraft har du ju bestigit Everest. Enda anledningen till att "svenssonäventyrare" skulle tvingas specificera hur man tog sig upp är för att puritanerna ska framstå som mkt bättre. Då måste man ju verkligen ifrågasätta varför man egentligen klättrar (som så många andra redan påpekat).
 
Nu förstår jag hur fantastisk den här syrgasen är, den kan t.o.m göra ett berg lägre!!!

Obs. Jag vill inte lägga mig i eran barnsliga syrgasdiskussion, ville bara meddela att jag nu insett hur fantastisk syrgas verkligen är.

/M

Själva berget blir knappast lägre, men effekten/påverkan av höjden blir lägre. Om ett berg är 8000 m högt i verkligheten kan effekten av syrgas göra att ansträngningen att klättra berget blir flera tusen meter lägre. Det är som att klättra ett 5-6000 m berg.

Trams! Det spelar ingen roll vad alla puritaner säger, har du tagit dig upp för egen kraft har du ju bestigit Everest. Enda anledningen till att "svenssonäventyrare" skulle tvingas specificera hur man tog sig upp är för att puritanerna ska framstå som mkt bättre. Då måste man ju verkligen ifrågasätta varför man egentligen klättrar (som så många andra redan påpekat).

Ok, så det är ingen skillnad på hur man tagit sig upp? Bara man har varit uppe? Ok, det synsättet kan vi applicera på andra äventyr. Två personer skall paddla blå bandet. Den ena har med sin packning, kör unaided, fixar allt själv. Den andra har en följebåt, kör en opackad racekajak, sover på hotell eller har folk som fixat läger och middag när han kommer fram på kvällen. Lite trevlig massage och folk som fixar persedelvård. Vakna till färdig frukost. Även om båda rent fysiskt tagit sig runt Sveriges kust tror jag nog du också anser att den första personen gjort en större bedrift. Enligt reglerna för blå band skulle person två diskas. Är det snobbigt elittänk?
 
En massa grunder är orättvist fördelade, bl a arv, konstitution, förmögenhet och tidstillgång. Antingen accepterar man det eller oxså kräver man att alla skall vara rena asketer, den senare gruppen borde ju inse sitt eget mervärde och nöja sig därmed, uppenbart vill en del av dem kräva förändringar hos de andra grupperna, naivt. IMHO
Vi är alla lite olika och tillsammans är vi jäkligt bra, gläds åt det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
surfarn The Climb Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.