"Claiming to climb anything with Oxygen is BULLSHIT" Steve House

Vad tycker du, ar det okej att beskriva sina bedrifter i sin CV som han gor?

Ser inga konstigheter med hans CV. Han beskrivet kort o gott vilka turer han gjort och motsvarande svårighetsgrad. Jag klättrar ju inte alls på samma nivå som honom och kan inte i detalj bedömma hur han redogjort för sina turer men å andra sidan så är det upp till var och en att lägga nivån på detaljgraden i sin profil. Tillhör man eliten har man kanske inte behov av att redogöra för allt man gjort här på utsidan.
Sen vad gäller expeditioner och löpning är det ju inte riktigt samma grej. Bryter man ett maratonlopp kan man inte ha med det på CV:t, då har du ju inte sprungit en mara eller hur. Är du med på en expedition så kan det dock stå på CV:t även om du inte toppat ut. Då har du ju deltagit på expedtionen. Når du en topp eller gör en tur kan ju det stå med separat.
 
Är du med på en expedition så kan det dock stå på CV:t även om du inte toppat ut. Då har du ju deltagit på expedtionen. Når du en topp eller gör en tur kan ju det stå med separat.


Okej, sa om jag sa bara har med ett lillfinger i spelet sa ar det fritt fram, aven om expeditionen inte ens kom till start pa berget.

Sen skriver han under sina expeditioner "Har ar en kort lista pa mina senaste turer"

Det betyder ju ocksa att att det finns utrymme till att han inte kom upp, det var ju anda en tur.

Coolt, om det ar fritt fram att beskriva sina bedrifter pa det sattet da ska jag ta och uppgradera min CV rejalt. Vilket lyft.

Men jag maste saga att da sjonk han som en sten i mina ogon, det finns ju hur manga manniskor som helst som "deltagit" i expeditioner, vad i hela friden ar det for markvardigt med det?
 
Okej, sa om jag sa bara har med ett lillfinger i spelet sa ar det fritt fram, aven om expeditionen inte ens kom till start pa berget.

Sen skriver han under sina expeditioner "Har ar en kort lista pa mina senaste turer"

Det betyder ju ocksa att att det finns utrymme till att han inte kom upp, det var ju anda en tur.

Coolt, om det ar fritt fram att beskriva sina bedrifter pa det sattet da ska jag ta och uppgradera min CV rejalt. Vilket lyft.

Men jag maste saga att da sjonk han som en sten i mina ogon, det finns ju hur manga manniskor som helst som "deltagit" i expeditioner, vad i hela friden ar det for markvardigt med det?

Uppgradera på, vi lever i ett fritt land.. som sagt det är upp till dig själv vad du vill förmedla till andra.
 
Bryter man ett maratonlopp kan man inte ha med det på CV:t, då har du ju inte sprungit en mara eller hur. Är du med på en expedition så kan det dock stå på CV:t även om du inte toppat ut. Då har du ju deltagit på expedtionen.

Jag försökte mig på Vasaloppet en gång i tiden men kom inte längre än till Smågan då jag sträckte ljumsken alltför illa i en klantig vurpa. Inte har jag skrivit att jag har deltagit i Vasaloppet i mina arbetsansökningar. I så fall hade jag allt fått tillägga hur det gick också.

Men det är kanske hårdare konkurrens om arbetena numera så man är inte så noga med detaljerna.
 
Att jämföra en alpin tur med vasaloppet är ju så dumt att klockorna stannar.

Hade vasaloppet varit upplagt så att alla åkare var tvungna att ta sig tillbaka till sälen för egen maskin, oavsett om de kommit till mora eller inte, oavsett om de skadat sig själva eller skidorna och oavsett vad klockan är så hade det närmat sig.
 
Att jämföra en alpin tur med vasaloppet är ju så dumt att klockorna stannar.
Hade vasaloppet varit upplagt så att alla åkare var tvungna att ta sig tillbaka till sälen för egen maskin, oavsett om de kommit till mora eller inte, oavsett om de skadat sig själva eller skidorna och oavsett vad klockan är så hade det närmat sig.

Nej, riktigt så dumt var det visst inte, klockan tickar än.

Men vid något tillfälle hade visst inte klockan satts i rullning.
Tyckte mig läsa att expeditionen inte ens lämnat baslägret.
Det är ju som att inte ens komma till start i Sälen.
Då kan man inte ens skriva på arbetsansökan att man deltagit i Vasaloppet.
Men man kan ju förståss fortfarande skriva att man deltagit i en resa till Vasaloppet.
Sen kan man tiga om resten.
 
Transparant

Helt OT efter som traden inte handlar om mitt CV eller om nagon annans meriter. Tycker dock att det for sakens skull kan va vart att poangtera foljande:

Jag har som hastigast last denna trad och det ar inte helt tydligt for mig om det ar sa att nogon insinuerar att jag pa nagot satt forsokt fa mitt CV att se battre ut an vad det ar.

Med risk for att gora er besvikna sa kan jag helt kort bara saga att jag under 2009/2010 gjort tva turer till Himalaya. Bada besynnerligt misslyckade.

G3/G4 Vi kom till insteget pa knappt 7000 meter. Dit var det ganska fin rando skidakning eller for de andra traskane i snoskor. Klattringen blev det inget av. Vi tyckte det var for daliga forhallanden for en tekniskt intressant tur.

Kwangde. Vi klattra som langs ca 3 repor pa den Rysska turen. 1 repa pa Lowe route. 2 Repor pa Gottardis tur. Ingen av lederna hade is som gick att linka till de forsta snofaltet ca 300 meter upp.

Kan ocksa passa pa att saga att Latok turen ar uppskjuten till Maj 2011. Liksom ingen poang att bara aka och sitta av tid i BC och dessutom slipper jag nu ocksa uppenbarligen bli anklagad for att pa ett ofair satt bosta mitt CV.
 
Nu blev det väl ända lite goddag yxxskaft!??

Frågan var inte om man har vänt, vilket jag gjort flera gånger, utan det handlade om att skriva dessa turer på sin CV utan att nämna ett ord om att man har vänt, inte kommit upp, osv.

Ar det okej att skriva på sin CV att man har gjort en expedition till Cho Oyo eller K2 och inget mer och man i verkligheten inte kom längre än till baslagret?

Det finns ju risk att någon uppfattar det som att man kom upp eller i vart fall kom upp en bra bit på berget.

Med tanke på att det förekommer bland "respekterade" klättrare.


Om det ar mig du syftar pa sa sag det rakt ut. Sa kan vi tala om det.

PS tycker du kan ta det i en ny trad det ar ratt OT
 
Jag förstår om folk har synpunkter på att Everest(eller andra ställen) blir en "soptipp" eller en enda lång kö till toppen. Det tycker jag dock är en annan diskussion...

O2?
"Stilpoliser" och självutnämnda "korridorvakter" verkar finnas inom alla mänskliga aktiviteter men jag har svårt att se att dom m syrgas har mindre rätt till berget än andra.

Är det svårare utan? Tvivelslöst. Men om någon vill klättra m syrgas, sherpas och barnvakt och betalar för sig utan att hindra andra från att klättra på sitt sätt har jag svårt att se att det finns fog för kritik...

Mycket av kritiken kring klättring med O2 brukar nämna föreläsnings-svängen och de ekonomiska fördelar en bestigning ger i konkurrensen...låter mest som avundsjuka eller missunsamhet faktiskt...man kunde önska att det blir "norm" att ange att man klättrat m O2 om man gjort det så att dom som tycker det är viktigt kan skilja agnarna från vetet men längre än så tror jag aldrig man kommer...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
surfarn The Climb Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.