"Claiming to climb anything with Oxygen is BULLSHIT" Steve House

- Får det stå toppar eller expeditioner som man inte har kommit upp på? Utan att det nämns att man inte kom upp?
- Får det stå toppar eller expeditioner där man inte ens började klättra över huvud taget, man kom inte längre än till baslagret?

Ärligt talat... om jag skulle granska ditt klätter-cv för att se om jag skulle vilja göra en seriös (*) tur med dig, så vore jag mycket mer intresserad av de misslyckade expeditioner du överlevt än av de gånger du lyckats.

Att du kom upp kan ha berott på skicklighet eller ren tur.
Jag klättrar hellre med någon som har omdömet att vända och försöka en annan dag och som kan ta sig ned igen när skiten väl träffat fläkten.


(*) Vad som är "seriöst" för mig är givetvis en söndagsutflykt för många andra.
 

Nu blev det väl ända lite goddag yxxskaft!??

Frågan var inte om man har vänt, vilket jag gjort flera gånger, utan det handlade om att skriva dessa turer på sin CV utan att nämna ett ord om att man har vänt, inte kommit upp, osv.

Ar det okej att skriva på sin CV att man har gjort en expedition till Cho Oyo eller K2 och inget mer och man i verkligheten inte kom längre än till baslagret?

Det finns ju risk att någon uppfattar det som att man kom upp eller i vart fall kom upp en bra bit på berget.

Med tanke på att det förekommer bland "respekterade" klättrare.
 
Nu blev det väl ända lite goddag yxxskaft!??

Frågan var inte om man har vänt, vilket jag gjort flera gånger, utan det handlade om att skriva dessa turer på sin CV utan att nämna ett ord om att man har vänt, inte kommit upp, osv.

Ar det okej att skriva på sin CV att man har gjort en expedition till Cho Oyo eller K2 och inget mer och man i verkligheten inte kom längre än till baslagret?

Det finns ju risk att någon uppfattar det som att man kom upp eller i vart fall kom upp en bra bit på berget.

Med tanke på att det förekommer bland "respekterade" klättrare.

Jo jag förstod hur du menade.

Jag bara reflekterade över hur det som vissa kanske gärna mörkar från cv:t när de håller föredrag eller pratar med sponsorer är just precis det som "kollegorna" är mest intresserade av.

Vill du imponera på sponsorer: Låtsas som om alla dina försök är framgångsrika.
Vill du imponera på mig: Berätta om dina "misslyckanden".
 
Okej.


Vad tycker vi om det här:

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=66007

Det ska då tilläggas att vederbörande inte kom upp på en enda av sina "expeditioner" och en tror jag inte han kom mycket längre än till baslagret.

Vem vill man imponera på här?

Jag själv tycker det är ren bluff och båg. Jag antar att det är samma regler som gäller för de andra "meriterna" på listan, så i mina ögon går inte ett dugg att lita på.
 
Om jag ska bidra med något i debatten, vilket jag inte borde, men gör ändå, vore det väl en lustig sak om nån som klättrat med syrgas ondgjort sig över någon som gjort det utan? Det sägs ju att de lixom e svårare utan. hurmenarunurå.

Mina 2 rupees.

Det finns faktiskt en analog debatt om klättring på betydligt lägre höjder -läs borrbultar!

Person 1 ondgör sig över att person 2 "headpointar" (klättrar en svår led på egna säkringar efter inövande) ett projekt eller en led och genom detta säger traditionen att projektet ej skall borrbultas och leden kanske ej behöver de befintliga borrbultarna.
 
Vad tycker vi om det här:

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=66007

Det ska då tilläggas att vederbörande inte kom upp på en enda av sina "expeditioner" och en tror jag inte han kom mycket längre än till baslagret.

Vem vill man imponera på här?

Jag själv tycker det är ren bluff och båg. Jag antar att det är samma regler som gäller för de andra "meriterna" på listan, så i mina ögon går inte ett dugg att lita på.

Dags för popcorn.
 
Okej.


Vad tycker vi om det här:

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=66007

Det ska då tilläggas att vederbörande inte kom upp på en enda av sina "expeditioner" och en tror jag inte han kom mycket längre än till baslagret.

Vem vill man imponera på här?

Jag själv tycker det är ren bluff och båg. Jag antar att det är samma regler som gäller för de andra "meriterna" på listan, så i mina ögon går inte ett dugg att lita på.

Borde egentligen inte blanda mig i denna diskussionen men när det börjar komma in sådana här kommentarer kan jag inte låta bli. Man kan tycka vad man vill om Davids debattstil men att han tillhör toppen bland Sveriges främsta alpinister är ganska självskrivet. Så ska du försöka klanka ner på någons CV är nog David inte rätt person..
 
Det finns faktiskt en analog debatt om klättring på betydligt lägre höjder -läs borrbultar!

Person 1 ondgör sig över att person 2 "headpointar" (klättrar en svår led på egna säkringar efter inövande) ett projekt eller en led och genom detta säger traditionen att projektet ej skall borrbultas och leden kanske ej behöver de befintliga borrbultarna.

Jodå, I'm aware. Jag var fortfarande på den alpina nivån när jag skrev det där.

Men visst skulle det va kul om Jens Larssen bultade upp alla leder på Galgberget
och gjorde dem i turiststil, med fasta rep, guider och syrgas.

Där hade vi en grogrund för många, fina trådar här på utsidan :)
 
Borde egentligen inte blanda mig i denna diskussionen men när det börjar komma in sådana här kommentarer kan jag inte låta bli. Man kan tycka vad man vill om Davids debattstil men att han tillhör toppen bland Sveriges främsta alpinister är ganska självskrivet. Så ska du försöka klanka ner på någons CV är nog David inte rätt person..

Har folk uppfattning om Davids debattstil sa far de val ha det. Bor tydlighetens skull papekas att jag inte har sagt ett ord om den dock.

Vad jag fraga ar om det ar okej att skriva sin meritlista som, i det har exemplet, han gor.

Vad galler David meriter sa vet jag inte sa mycket om dem, det ar lite av problemet med den sortens CV.

Vad tycker du, ar det okej att beskriva sina bedrifter i sin CV som han gor?
 


Jag sag din profil och att du t.ex har sprungit nagra langlopp.

Om det var sa att du aldrig kom till start pa Stockholm maraton ena aret och andra aret kom du bara en mil och sen fick du ont i knaet och fick bryta, och vad galler Lidingoloppet sa kom du till Aborrebacken men sen sket det sig igen.

Skulle du da lata det sta med pa din CV? Utan att namna att det sket sig?

Det skulle inte jag. Under inga omstandigheter. Att beskriva sina expeditioner pa sin CV utan att namna ett ord om att man har brutit och i nagot fall inte ens verkar ha kommit till start, fast pa ett berg, det tycker jag ar valigt snarlikt, om inte samma sak.
 
Instämmer med nsidirop. Edit: OK kan hålla med Johannes74 om att det vore tydligare om det framgått att himalaya turerna inte varit lyckade. Sjukt imponerande meritlista dock och jag tvivlar inte på den.
Tycker också att Yakherdens 2 rupier verkar vara stark valuta.

Jag har inga starka känslor om någon springer marathon för sin egen skull på EPO men jag skulle välja halvmaran utan. Helikopter till Qomolangma skulle säkert vara en upplevelse det med men....

Klättrare men inte normala människor fattar skillnaden på köpeexpedition på normalvägen och alpinstil på, säg västkammen. Därför kräver ärligheten att man är tydlig med det. Eller att man i Lundahl/Selinsk anda håller käften. Fridykning till under 100 m som Annelie P just gjort (grattis!) är det ingen som förväxlar med tubdyk.

Edit; skrivet innan Johannes74s senaste poster
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Svensk Speed climb av Cassin Ridge!!! Alpin / Bigwall 17
surfarn The Climb Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.